1914’te İtalyan mimar Mongeri
tarafından yapılan Majik Sineması'nın yerine otel ve ticaret
merkezi yapılmasını öngören yeni projeye izin veren İstanbul 2 No’lu
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu, kararı savundu: ‘‘Bina
çürük, AVM de olsa, otel de olsa içine sahne yapılacak. Metroya zarar verme
durumu Büyükşehir Belediyesi’nce yeniden incelenecek.’’
8 katı bodrum, 17 katlı projeyi onaylayan Kurul Başkanı Prof. Dr.
Mete Tapan, Radikal Gazetesi'nden Ömer
Erbil'in sorularını cevapladı:
Bu nasıl koruma?
Bizden evvelki 1 No’lu Koruma Kurulu şöyle bir karar almış “Yalnız binanın
cephesi korunur” demiş. Biz de “Bu cepheyle olmaz” dedik. Bina sanki
yıkılmayacakmış gibi rölevesini, restüsyonunu çıkardık. Burası sinemadır esas
olarak, sonradan tiyatroya çevrilmiştir. Ve buradaki bu salonu aynı yerinde
muhafaza ettirdik.
Avan projesi elimde. Tamamen yıkılıyor bina...
Aldığımız karar çok açık ve net. Bu tiyatro aynen korunacaktır.
Kurul kararı önümde hocam, sadece ön cephe korunacak diyor.Ama
uygulama projesi öyle değil. Ön taraftaki orijinal kısım kalıyor. Otel arkadan
mı başlayacak?
Tabii. Bina içindeki tiyatroyu da koruyoruz.
Maksim de tarihi eser değil mi?
Orada hiçbir şey yok! Ne çatısı ne duvarı sağlam. Asıl Maksim’in olduğu yer
tiyatronun olduğu yer, korunacak olan o.
ÇED raporu da sadece dış duvarlar korunacak diyor, avan projede
ticaret alanı içinde bir tiyatro sahnesi yapılmış. Bina yıkıldıktan sonra ne
anlamı var ki?
Çok açık söyleyim alınmış karar var yalnız duvar korunacaktır. Tüm derdim
cephenin aynen yıkılmadan kalmasıdır. Artı bulunduğu yerde bir tiyatronun
yapılmasıdır.
Demirören AVM, Beşiktaş Tütün deposu örneklerini
biliyoruz...
Saray Sineması’ndakinin kurulumuzla alakası yok. Emek de Yenileme Kurulu’nun
marifeti o. Yenileme olayında Demirören’de asıl mesele orada yapılan binaların
tevhidi dahi yapılmamış. AVM yapmak yanlış.
Yanlışı düzeltmek için yanlışa devam etmek doğru mu?
Bir binanın yalnız cephesinin kalması demek, tiyatro dekoru gibi olur. Eski
binanın da var olan fonksiyonu ya aynı olmalı ya da benzer olmalı. Her şey
yanlış. Biz yanlışın üzerine nasıl daha az yanlış yaparız diye
bakıyoruz.