Antalya’nın Elmalı ilçesinde,
1970’lerde tarım arazisi açmak için kurutulan Avlan
Gölü, kurumanın korkutucu etkileri görülünce yeniden canlandırıldı.
Avlan böylece Türkiye’de geri kazanılan ilk göl oldu. Ama bir
zamanlar çevresinde 150 kuş türü barınan, içinde balıklar
oynaşan ‘çukur’, içine yeniden su doldurulsa bile bir türlü eski canlılığına
kavuşamıyor.
Türkiye Tabiatını Koruma Derneği’ne (TTKD) göre bunun
nedeni, gölün kurutulduğu dönemde tam ortasından geçirilen Elmalı-Finike
Karayolu! Göl su tuttukça karayolu su altında kalıyor. Bunun önlemek
için de göl suyu devamlı boşaltılıyor. Gölün ortasından geçen karayolunun su
sirkülasyonunu önleyerek gölü öldürdüğünü savunan TTKD üyeleri, Karayolları
Bölge Müdürlüğü’ne başvurdu. Dernek üyeleri yolun, 2010 sonuna kadar
kaldırılması gerektiğini savunuyor.
Göl gitti, bereket bitti
Avlan Gölü, 1970’lerde tarım arazilerine yer açabilmek için kurutuldu. Gölün
suyu açılan dev tünelle Finike’ye boşaltıldı. Kurutulan göl arazisi köylülere
kiralandı. Hazır göl kurumuşken, Finike ve Elmalı arasındaki dağlık ve virajlı
5.3 kilometrelik eski yolun yerine, kuruyan gölün ‘tam ortası’na yaklaşık 3.5
kilometre yeni bir karayolu inşa edildi.
Ama yıllar geçtikçe bölgede su sıkıntısı baş gösterdi. Elma ve sedir ağaçları
susuzluktan kurudu. Taban suları iki üç metrelerden 100-200 metrelere kadar
çekildi. Bölgede 1980’lerde yılda 171 bin ton elma üretiliyordu. Şimdi 2 bin ton
ancak çıkıyor.
Su sıkıntısı artınca DSİ gölü tekrar eski haline getirmeye
karar verdi. 1996’da alınan kararla gölde yeniden su tutulmaya başlandı. Ancak
başka bir sorun ortaya çıktı. Gölün ortasındaki karayolu.
Çevre Bakanlığı 2004’te yolun kaldırılmasına karar verdi.
Maliyet yüksek çıkınca karayolu ‘yükseltildi’. Bu da yeterli olmadı. Su
yükseldikçe, boşaltıldı. Halen gölün ‘toplam’ yüzölçümü 12 milyon metrekare, en
derin yeri 3 metre. Çevrecilere göre göl alanı bunun üç katı olmalı.
TTKD Şube Başkanı Hediye Gündüz, Karayolları’na verdiği
dilekçede özetle şunları söyledi:
“Gölün içerisinde su hareketi olmalı. Yol gölü ikiye bölüyor ve su hareketi
olamıyor. Göl bütünlüğünü bozan karayolu nedeniyle göl iki yarım göl haline
geldi. Bu tür sulak alanlarda canlı yaşaması için suyun temiz olması, oksijen
içermesi gerekiyor. Su seviyesi eski düzeyindeki kadar yükseltilmeli.”
Karayolları’ndan bir görevlinin Radikal’e
verdiği bilgiye göre göl içindeki yol şu an güvenlik gerekçesiyle kapalı. Eski
dağ yolu kullanılıyor. Ancak yakında yeniden göl yolu kullanılacak.
Radikal’in sorularını yanıtlayan DSİ görevlisi ise şöyle konuştu:
“Tahliye kanalları yapılmadan önce Avlan Gölü’nün tüm Elmalı Ovası’na
yayıldığı biliniyor. Zaman içinde kontrol altına alındı. Özel mülkiyetlerle göl
arasına da setler yapıldı. Su fazla yükseldiğinde tahliye ediliyor. Yolun
altındaki menfezler su sirkülasyonu için yeterli. Ama karayolundan geçen
araçların egzos gazları, gürültü, araçlardan sıkılan silahlar, araçların kuşlara
çarpması göldeki ekolojiye zarar veriyor.”
Önce balıklar, sonra kuşlar, sonra sedirler gitti
Prof. Dr. Ali Erdoğan(Akdeniz Üniversitesi Fen
Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümü Ekoloji Ana Bilim Dalı Başkanı):
Avlan Gölü, ormanla sulak alanın birbirini tamamladığı önemli bir bölge.
Kurutulmadan önce Avlan’da 20 binin üzerinde su kuşu sayılmış. Kurutulduğu
dönemde bir yıl içinde 10 bin sedir ağacı kurudu. Kuş yokluğunda zararlılar
çoğaldı. Yoldan geçen araçlar su kuşları açısından büyük sıkıntı.
Yrd. Doç. Dr. Erol Kesici (Süleyman Demirel Üniversitesi Eğirdir Su
Ürünleri Fakültesi öğretim üyesi, 20 yıldır Avlan Gölü üzerinde
çalışıyor): ‘Bölünüp parçalanırsan çok kolay yok olursun’ diye bir
deyim var. Gölün ortasından geçen yol Avlan’ın kurumasına, parçalanmasına ve
sonunda yok olmasına neden olacak. Gölün birçok yerinde su kuşlarının yuvaları
var. Yol üzerinde çok sayıda meke gibi su kuşlarının ölülerine rastladık.
Araçların altında kalıyorlar. Yolun altındaki menfezler su sirkülasyonu için
asla yeterli olamaz. Yol ayrıca su canlılarını birbirleriyle olan ilişkilerini
de ikiye bölüyor. Göl kuruyunca sedir ağaçları da kurudu. Sedir parazitleri
arttı. Kuşlar da olmazsa bu parazitler her yere zarar verir.
Yol tüm ekolojiyi altüst ediyor. İklim bile değişiyor. İki üç dakika yol
uzayacak diye bir göl yok olmamalı ve bu yol kaldırılmalı. Kaç Avlan Gölü’müz
var? Bu yol nedeniyle Avlan göl değil, havuz oldu.