‘Kruvaziyer’e ÇED Şoku



Ege'de Son Söz'den Sinan Doğan'ın haberine göre, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu'nun kruvaziyer limanının Bayraklı'ya taşınma önerisi kentte büyük tartışma yaratırken, Alsancak'taki mevcut kruvaziyer limanının Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) sürecinin yapılmadığı ortaya çıktı.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Eski Bakanı Binali Yıldırım'ın kararıyla 2010 yılında İzmir Limanı, yolcu ve yük limanı olarak ikiye ayrıldı. Limanın yük bölümüne devlet tarafından yatırım yapılması kararlaştırılırken, bunun için ÇED süreci başlatıldı. Kruvaziyer gemilerinin yanaştığı yolcu iskelesinin ise 46 yıllığına yap-işlet-devret modeliyle özelleştirilmesi kararlaştırıldı. Bu kapsamda İzmir Körfezi ve Alsancak Limanı için başlatılan ve yakında sonuçlanacak olan ÇED sürecinden yolcu limanı ayrı tutuldu. 2012'de ihaleye çıkarılan ve içinde 96 bin metrekarelik dev AVM'nin yer almasının öngörüldüğü kruvaziyer limanı, 2012'de ihaleye çıkarıldı. Ancak ihale tek firmanın teklif vermesi üzerine iptal edildi.

ÇED olmadan ihale yok

Şimdi yolcu limanının yeniden genişletilmesi ve modernizasyon yatırımı için yeniden ÇED sürecinin başlatılması gerekiyor. Hükümet ihale kararı alsa bile ÇED sürecinden sonra tekrar ihaleye çıkabilecek.

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, geçtiğimiz hafta İzmir Ekonomik Kalkınma Koordinasyon Kurulu üyelerine Bayraklı'da yeni bir kruvaziyer limanı yapılmasını önermişti. Kocaoğlu, "Ben kruvaziyer limanının konteynır limanından çıkartılması ve Bayraklı sahiline yayılmasını önerdim. Orada geniş bir alan var. Daha önce de önermiştim. Oradan Konak'taki tarihi bölgeye gitmek isteyen vapurla Konak veya Pasaport'a geçecek. Karşıya geçtikleri zaman da İZBAN ile bir yaya yolu bağlantısı kurulup Aliağa ve Selçuk yönüne gitmesi konusundaki görüşlerimizi paylaştık" demişti.