Kruvaziyer Turizminde İstanbul'u Geçen İzmir Liman İstiyor
İzmir, yılın ilk yarı rakamlarına göre kruvaziyer turizminde
İstanbul'u geçip ikinci sıraya yükseldi. Son yıllardaki hamleleriyle sıfır
noktalarından zirveye tırmanan İzmir, acilen kruvaziyer limanı
istiyor.
İzmir, kruvaziyer turizminde İstanbul'u geçerek
ikinci sıraya yerleşti. Son yıllarda yürütülen çalışmaların meyvelerini toplayan
İzmir, sıfırlar seviyesindeki kruvaziyer turisti sayısını 300 binlere taşıyarak,
büyük bir sıçrama yaptı. Kente 2009'un tamamında 309 bin yolcu gelmişti.
2010'nun ilk 6 ayında 139 bin 352 kruvaziyer yolcusu ağırlayan İzmir,
Kuşadası'nın ardından ikinci sıraya oturdu. Birinci sıradaki Kuşadası, aynı
dönemde 183 bin 906 kişi ağırladı. İstanbul'a ise, 135 bin 248 kişi geldi.
Yolcuların artmasıyla İzmir Alsancak Limanı'ndaki yoğunluk da artmaya
başladı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın geçen haftalarda, limanın ikiye
bölünerek, kruvaziyer gemilerinin yanaştığı alana iki iskele daha yapılacağını
açıklamıştı. İzmirli turizimciler, orta ve kısa vadede yap-işlet-devret
modeliyle İzmir turizmine hizmet verecek olana kruvaziyer limanı bir an önce
yapılmasını istiyor.
Kruvaziyer turizmindeki başarıda önemli bir paya sahip olan İzmir Ticaret
Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş, İzmir'in son
dönemde kruvaziyer turizminde hızlı bir büyümeye girdiğini söyledi. Demirtaş,
"Yılın ilk yarı rakamlarına göre Kuşadası 203 gemi ve 183 bin 906 yolcu ile
yüzde 30.4 pay alıyor ve kruvaziyerde birinci liman. İstanbul'a 215 gemi ile 135
bin 248 yolcu gelmiş, payı yüzde 21.37. İzmir'e 56 gemi gelmiş ancak bunlar
büyük gemiler ve 139 bin 352 yolcu getirmiş. İzmir yüzde 23.1 ile Türkiye'nin
ikinci kruvaziyer limanı olup İstanbul'u geçti" dedi. İzmir'e geçen yıl ise 127
gemi 309 bin turist taşımıştı.
Liman 2012
yetiştirilsin
İzmir'in konumu itibariyle Doğu Akdeniz'in merkezinde yer aldığını ve güneyde
çok büyük bir potansiyel bulunduğunu söyleyen Demirtaş, "İzmir, Akdeniz çanağı,
Ege Denizi, Yakın Doğu, Orta Doğu ve Karadeniz'de gelişen kruvaziyer turizminde
oldukça avantajlı. Bölge eşsiz bir pazar. Şu anda limanda kapasite ve fiziki
koşulların yetersizliğine rağmen, Türkiye'de kruvaziyer turizmiyle gelen yolcu
sayısı bakımından ikinci kent durumdayız" diye konuştu.
3
gemi herşeyi kilitliyor
İzmir'in Akdeniz'in ilk 5 limanından birisi olmasını istediklerini aktaran
Demirtaş, artık bir kruvaziyer limanına ihtiyaç duyulduğunu söyleyerek,
"Kruvaziyer limanın 2012'ye yetişmesi gerektiğini düşünüyoruz. Bu tarihe kadar
geçecek olan 2 yıllık süre boyunca da limanda sıkışıklıklar yaşanmaması için
gereken önlemler alınmalı. Kruvaziyer limanının yapılmasının ardından kentimizin
bu pazardan alacağı pay daha da artacak" şeklinde konuştu.
Ege Seyahat Acentaları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı ve Deniz Ticaret Odası
(DTO) İzmir Şubesi Meclis Üyesi Alex Baltazzi de, İzmir'in
kruvaziyer turiziminde sıfırlardan 300 bini geçmiş bir duruma geldiğini
vurguladı. Baltazzi, İzmir'in Türkiye'de kruvaziyer turizminde ilk 3'ün içinde
yer aldığını belirterek, "Ancak mevcut liman yetmiyor. 3 gemi limana
yanaştığında herşey duruyor. Biran önce limandaki sorunların çözülmesini
istiyoruz. Kruvaziyer limanıyla ilgili yatırımların zaman kaybedilmeden hemen
uygulamaya geçilmesi gerekiyor. En az 5 geminin yanaştığı bir sistemin
oluşturulması gerekiyor. Kruvaziyerde ciddi bir potansiyel var. Onun için hızlı
hareket edilmesi gerekiyor" dedi.
FİYATLAR
DÜŞTÜ
Kruvaziyer turizmindeki fiyatları değerlendiren Ege Seyahat Acentaları
Birliği Yönetim Kurulu Başkanı ve Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi Meclis
Üyesi Alex Baltazzi, gemilerin kapasitesinin büyümesiyle birlikte fiyatlarda da
bir değişiklik olduğunu söyledi. Baltazzi, "Geçmiş yıllarda bin dolardan aşağı
kruvaziyer turu yoktu. Şimdi gemilerin kapasitesi büyüyünce 400-500 dolara tur
imkanları ortaya çıktı. Fiyatlarda düşme olsada, kruvaziyer turistin
harcamasında bir değişiklik yok. Turizm içinde yine en çok harcamayı bu grup
yapıyor" dedi.