Krizle Boğuşan Dubai'de Para Bitti, Metro İnşasında Frene Basıldı
Dubai’nin kriz nedeniyle ödemelerini aksatması, bu ülkede iş yapan Türk
firmalarının çalışmalarını da etkiledi. Dubai Hükümeti’nin ödemelerini
aksatması son olarak Dubai Metrosu’nun vurdu. Ortadoğu’nun ilk
raylı sistem projesi olarak bilinen ve Dubaililerin gurur duyduğu metro
çalışması ödeme sorunu yüzünden bir parça aksayacak gibi görülüyor.
Dubai metrosunun yapımını üstlenen dört Japon ve bir Türk firmasının
yer aldığı konsorsiyumun, Dubai Hükümeti’nin ödemeyi geciktirmesi
üzerine inşaatı yavaşlatacağı belirtildi. Nikkeiekonomi gazetesinde yer alan haberde Yapı Merkezi
A.Ş.’nin dahil olduğu ve liderliğini ana müteahhit Obayashi
Corp’un yaptığı ve aralarında Kajima Corp, Mitsubishi
Heavy Industries ve Mitsubishi Corp Nikkei’ninbulunduğu konsorsiyumun, Dubai Karayolları ve Ulaştırma Kurumu’ndan
metro inşaatı için 490 milyar yen (5.3 milyar dolar) tutarında
sipariş aldığı ifade edildi.
Hükümetle görüşüyor
Açıklamada gerçekte inşaat maliyetlerinin bu rakamın iki katına çıkmasının
beklendiği belirtildi. Habere göre, konsorsiyum metro inşatını durdurmaya ve
gecikmiş ödemelerin yapılması için Dubai hükümetiyle görüşmelere odaklanmaya
karar verdi.
Obayashi şirketinin sözcüsü, tasarım değişikliklerinden
kaynaklanan ek maliyetler konusunda hükümetle görüşmeler yaptıklarını söyledi.
Sözcü, “İnşaat çalışmalarının hızı yavaşladı, ancak metro yapımını tümüyle
durdurmadık” dedi. Konsorsiyumda yer alan diğer şirketler Kajima Corp,
Mitsubishi Heavy Industries ve Mitsubishi Corp Nikkei, projenin bu yıl
bahar aylarında tamamlanmasının hedeflenmiş olduğunu ancak bu durumda yıl
sonunda kadar gecikeceğini bildirdi.
Kırmızı Hat tamam
Ortadoğu’nun ilk raylı sistem projesi olarak bilinin Dubai
Metrosu’nun ihalesi 2005 yılında yapılmış ve büyük bir çekişmeye neden
olmuştu. Dünyanın bir kerede ihale edilen en büyük raylı sistem
projesi olan Dubai Metrosu İhalesi, Almanya, Fransa ve Türkiye’yi
‘ihale savaşı’na sokmuştu. İhaleyi Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün de
yaptığı lobi çalışmaları sayesinde Yapı Merkezi A.Ş.’nin dahil olduğu Japon
konsorsiyum kazanmıştı. 76 kilometrelik Dubai Metrosu başlangıçta 3.8
milyar dolara ihale edilmişti. Ancak daha sonra inşaat maliyetlerinin artmasıyla
birlikte rakam 5.3 milyar dolara kadar çıkmıştı. İhalenin 1 milyar dolarlık
bölümünü Yapı Merkezi üstlenmiş bu sayede Ortadoğu’da birçok Türk işçisine
istihdam şansı doğmuştu. Türk inşaat şirketi Yapı Merkezi ile Japon ortakları
Mitsubishi, Obayashi ve Kajima’nın oluşturduğu konsorsiyum, Dubai
Metrosu’nun birinci aşaması olan Kırmızı Hat’tı tamamlayarak 9 Eylül 2009’da
işletmeye açtı.
Yapımına 2005 yılının ağustos ayında başlanan 76 km uzunluğundaki
Dubai Metrosu’nda, Kırmızı ve Yeşil olarak tanımlanan iki hat üzerinde
10’u yeraltı, 35’i viyadükte olmak üzere toplam 45 istasyon, üç depo alanı ve
tamir bakım atölyesi, üç ana trafo merkezi ve toplam 5 bin 700 araçlık katlı
otoparklar bulunuyor.
Raylı sistemde iddialı
1965’te İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) mezunu Dr. Ersin Arıoğlu
tarafından kurulan Yapı Merkezi, son 25 yılda raylı sistemler ve metro
inşaatlarına odaklandı. Kuruluş, Türkiye’deki raylı sistemlerin yüzde 50’sini
gerçekleştirdi. Yapı Merkezi, İstanbul Hafif Metrosu’ndan İzmir Metrosu’na ve
Eminönü-Zeytinburnu Tramvayı’na kadar pek çok projeye imza attı. Yapı
Merkezi’nin 2 binin üzerinde çalışanı bulunuyor.
Aynı zamanda CHP Milletvekili olan Ersin Arıoğlu’nun, yurtiçi ve yurtdışında
özellikle deprem mühendisliği, beton teknolojileri, toplu taşıma sistemleri ve
inşaat metodları toplam kalite yönetimi, bilim merkezleri, konularında
yayımlanan 70’in üzerinde makalesi bulunuyor.