3 milyar 520 milyon TL’lik yatırım öngörülen projenin bir an önce hayata geçirilmesini isteyen iş dünyası temsilcileri, “Düşüncede kalmasın” dedi. Hürriyet'ten Burcu Taner Karatay'ın haberine göre, konuyla ilgili görüşler şöyle:
İzmir Ticaret Odası (İTO) Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş
Bundan hayati yol olamaz
İzmir Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş, projeyle ilgili şunları söyledi: “İzmir’in gelecek 50 yılında İzmirli’ye hizmet verecek en önemli proje. İzmir’in trafiği şu anda çevre yollarında da kilitlendi, otoyolda yine yoğun trafik var. Bu durum neredeyse günün her saatine yayılıyor. Bunu azaltmak için İstanbul gibi üçüncü, beşinci çevre yolu yapma imkanı yok. Onun için karşı kıyıya gidenleri hemen şehrin güneyinden kuzeyine taşıyacak 6 kilometrelik bir yol kadar hayati yol olamaz. İzmir’in en vazgeçilmez projesi budur. Körfez gerdanlığının karşıya bağlantısını yapmak gerekiyor. Bunun dışında İzmirli, özellikle orta ve dar gelirliler, denize gidemiyor. Körfezde denize girilemiyor. O İzmirli’nin toplu ulaşım araçlarıyla denize gireceği, plajların olduğu yapay adayı da yaparsak, İzmir yine yaşanacak şehirler sırasında zirveye yerleşecektir.” Projeye itirazları da değerlendiren Demirtaş, “Her zaman meslek odalarıyla, mimarlık, mühendislik odalarıyla anlayış içinde, onların da isteklerini dikkate alarak çözüm üretilmesini savundum. Ama artık yeter. Bu projeye de karşı çıkılıyor ise söyleyecek fazla bir şey kalmıyor” diye konuştu.
Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi Meclis Başkanı Geza Dologh
Yatırım başlamalı
Ege Ekonomiyi Geliştirme Vakfı (EGEV) Başkanı ve Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi Meclis Başkanı Geza Dologh, projenin kent trafiği başta olmak üzere pek çok konuda yararlı olacağına işaret ederek, “Bence çok iyi bir plan. İzmir’e yapılan her bir yatırımı kim düşündüyse Allah razı olsun. Ama bu sadece düşüncede kalmasın. Bir an önce devreye girmesi için temel atılmalı ve yatırım başlamalı” diye konuştu. Proje için birtakım eleştirilerin de bulunduğunu hatırlatan Dologh, “Bir eksiklik, yanlış varsa onlar göstersin, biz de karşı çıkalım ama projenin tümüne hepten yanlış dememek lazım. Nesi yanlış, nesi doğru, bunu tartışmak ve orta yolu bulmak lazım. Tabii ki her yeni projenin mahsurları olabilir” dedi.
EGEV eski Başkanı Yılmaz Temizocak
Gönül bunu istiyor
EGEV eski Başkanı Yılmaz Temizocak da, ilk olarak EXPO 2015 adaylığı döneminde ortaya atılan projenin çok tartışıldığını, özellikle büyük gemilerin geçişi için gerekli derinliğin yaratılması ya da yeraltına alınması konusunda konuşulduğunu hatırlattı. Projeye sıcak bakılsa da EXPO 2015 kaybedilince konunun unutulduğunu dile getiren Temizocak, “sonra mahalli seçimlerde gündeme geldi, ancak aynı sıcaklıkla gelmedi. Karşıyakalı olarak bunu gönül istiyor. Karşı yakamızla Muğla, Çeşme, Aydın tarafıyla bağlantı kurmak için çok uygun bir yol. Ancak istemek başka, hayata geçirilmesi başka. Körfez temizliği projelerine halel gelmeyecek şekilde olursa gönlümüz projeden yana” değerlendirmesini yaptı.
SOCAR Türkiye CEO’su Kenan Yavuz
Çandarlı buluşmalı
SOCAR Türkiye CEO’su Kenan Yavuz, kendi şirketleri PETKİM’in yatırımlarıyla bölgenin kısa sürede Türkiye rafinaj kapasitesinin yüzde 60’ını, petrokimyanın ise yüzde 100’ünü karşılayacağını belirterek burada lojistik imkanların önemine dikkat çekti. “Çandarlı’ya uzanan bölgenin İnciraltı ve havaalanıyla, İzmir’in yaşam alanlarıyla buluşturulması lazım” diyen Yavuz, “Ama Alsancak Limanı ile ilgili dönüşüm planlarının konulması gerekir. Çandarlı lojistik anlamda Türkiye’nin en önemli noktası olabilir ama sadece konteyner limanı şeklinde tanımlanması önünü kesiyor. Bana göre bir de kuzeye Aliağa üst tarafına bir havalimanının da çok acil ihtiyacı var. Aliağa ve yöresinin de altyapı projeleriyle dönüştürülmesi gerekiyor” dedi.
İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesi Yönetim Kurulu Başkanı Hilmi Uğurtaş
Hayata geçirilmeli
Projeye olumlu baktıklarını dile getiren İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesi (İAOSB) Yönetim Kurulu Başkanı Hilmi Uğurtaş, şunları söyledi: “Çevre yolu bile tıkanmış vaziyette. Yoğun saatlerde trafik ilerlemiyor. İzmir’in ikinci bir çevre yoluna ihtiyacı olduğu da söyleniyor. Trafik sorununun çözümü için ikinci bir yola ihtiyaç var. Bu Körfez Tüp Geçiş Projesi, hem havaalanına ikinci bir yol şansı tanımış olacak, hem de çevre yoluna alternatif güzergah oluşacak. Sanayiciler olarak bir an önce tüm süreçlerin tamamlanarak hayata geçirilmesini istiyoruz.”
Projede neler var?
Çiğli’de 2’inci Ana Jet Üssü bölgesinden start alacak proje kapsamında Narlıdere Sahilevleri’ne karayolu bağlantısı sağlanacak. · Raylı sistem için de ayrıca güzergah belirlenirken, Mavişehir’den başlayacak hat, yine İzmir Körfezi’nden Üçkuyular’a bağlanacak. · Körfez altından yapılacak ve Türkiye’de ilk olacak batırma tünel yöntemiyle kentin iki yakası Marmaray benzeri sistemle bağlanacak. · 2 bin 693 metrelik denizaltı tünelinin (tüp geçit) yanı sıra, körfez içine ve kıyısında iki yapay ada kurulacak. Çiğli’yi Balçova’ya bağlayacak projeye göre, körfezin iki yakası arasında ulaşım bütünlüğü sağlanması hedeflenirken, körfez özel bir köprü ile geçilecek ve köprü bitiminde oluşturulacak yapay bir ada ve batırma tünelle buradan gemilerin geçişine olanak sağlanacak. · İzmir Çevre Yolu’nu kısaltacak projede Mavişehir-Üçkuyular tramvay hattına yer verilmesi planlanıyor. Projeye göre, toplam 4,2 kilometre uzunluğunda körfez köprüsü, 880 metrelik yapay ada, bin 800 metrelik batırma tüp tünel ve 16 bin 400 metre de raylı sistem inşa edilecek. Ayrıca 6 şeritli otoyol ve 2 şeritli raylı sistem güzergahı bulunacak. · Geçmişte imar planlarındaki problemlerle gündeme gelen projeyle ilgili olarak hazırlanan ÇED dosyasında alternatif güzergahlara da yer verildi. Proje tamamlandığında mevcut güzergahtaki 70 dakikalık yolculuk süresi 10 dakikaya inecek. Karbon salınımı trafikten kaynaklı çevre kirliliğinin azaltılması da hedefleniyor.