Körfez Geçişi Onaylandı İzmit'e Asma Köprü Geliyor
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım,
'İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyol Projesi
İhalesi' için 22 yıl 4 ay ile en düşük yapım ve işletme süresini veren
"Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay' ortak girişim
grubunun teklifini 'onay'ladı. Türkiye'nin, bugüne değin
gerçekleştirdiği en büyük yap-işlet-devret (YİD) projesi olarak
gösterilen 'İzmit körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyol İhalesi'nde
Bakan onayı tamamlandı. Bakan Yıldırım'ın talimatı üzerine ekonominin rekor
düzeyde daraldığı bir dönemde gerçekleştirilecek 6 milyar dolarlık
yatırım için bugün, Karayolları Genel Müdürlüğü'nde
konsorsiyum ortaklarının katılacağı bir imza töreni yapılacak. Törende,
Karayolları Genel Müdürlüğü, proje hakkında sunum yapacak. Bakan Yıldırım'ın,
törende ulaştırma alanında bundan sonra yapılacak projelerle ilgili de bilgi
vermesi bekleniyor.
YPK'dan da onay bekleniyor
Yıldırım'ın onayının ardından ihale, Yüksek Planlama Kurulu'na (YPK)
sunulacak. Ulaştırma Bakanlığı kaynakları, YPK'dan en kısa sürede gerekli onayın
çıkacağı görüşünü dile getirdi. Yetkililer, temmuz ayında yükleniciyle sözleşme
imzalamayı hedeflediklerini belirterek, "Projenin temeli en kısa sürede
atılacak" dedi. Konsorsiyumda yer alan Göçay İnşaat'ın ortağı ve Müteahhitler
Birliği Başkanı Erdal Eren, proje hakkında SABAH'ın sorularını
yanıtladı.
Ortada kesin bir projenin olmadığına işaret eden Eren, "Ön projeyi yaptırdık.
Uygulama projesi haline geldiğinde her şey kesinlik kazanacak" dedi. Projenin en
önemli unsuru, İzmit'e inşa edilecek köprü olacak. Eren, İstanbul Boğaz Köprüsü
gibi asma köprü inşa edileceğini belirterek, "İstanbul köprüsü gibi düşünün. 3
bin metre uzunluğunda olacak. İki ayağın arasındaki açıklık bin 700 metre
olacak. İstanbul Boğaz Köprüsü'nden 200 metre büyük olacak. Dünyanın ikinci en
uzun açıklıklı köprüsü olacak" dedi.
Seyahat süresi 3 saat kısalacak
İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu, Gebze'den başlayacak ve
Körfez'i köprüyle geçerek Orhangazi'ye bağlanacak. Bursa üzerinden devam edecek
otoyol, Balıkesir'den geçerek İzmir'e uzanacak. Otoyolun uzunluğu 421
kilometre olacak. 6.5 saat olan İstanbul-İzmir seyahat süresi 3.5 saate
inecek. Seyahatin kısalmasıyla yıllık 870 milyon TL tasarruf
sağlanacak. Proje kapsamında İzmit'e, dünyanın en uzun asma köprüsü
yapılacak Gebze-Yalova arasında körfez geçişini kullanan otomobiller 35 $
geçiş ücreti ödeyecek. Otoyolda her kilometre başına da 0.05 $ talep
edilecek.
İkinci olan konsorsiyum itiraz etmişti
19 Haziran'da yapılan 'İzmit Körfez Geçişi' ihalesi için yarışan iki
konsorsiyumun teklifinde rekor fark ortaya çıkmıştı. Yap-İşlet-devret (YİD)
modeliyle yapılan ihaleye, 'Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel ve Göçay
İnşaat'tan oluşan girişim grubu, 22 yıl 4 aylık yapım ve işletme süresi
teklifiyle kazanmıştı. Rakibi 'Cengiz-Kolin-Mapa-Limak
İnşaat'tan oluşan girişim grubu ise 34 yıl 9 aylık yapım ve işletme
süresi teklifi vermişti. İhalede ikinci olan girişim grubu ihale sonası
rakiplerinin teklif mektubu olarak nitelendirilecek bir zarf hazırlamadığını
belirterek itiraz etmişti. Karayolları Genel Müdür Yardımcısı ve İhale Komisyonu
Başkanı İhsan Akbıyık, komisyona sürekli müdahalenin doğru
olmadığını belirterek herşeyin tutanaklara geçirildiğini
kaydetmişti.