Cumhuriyet'ten Hazal Ocak'ın haberine göre, doğa tahribatına yol açtığı için protesto edilen 3. havalimanının ‘Hava Trafik Kontrol Kulesi’ için açtığı yarışma sonuçlandı. Yarışmayı ‘lale’ figürüyle AECOM ve Pininfarina kazandı. ABD merkezli AECOM firması 2013 yılının Ağustos ayı başında 3. Köprü uluslararası kredisi için “3. köprü Çevresel ve Sosyal Eylem Planı”nı hazırladı. Aynı ayın sonunda ise Kuzey Marmara Otoyolu Projesi kapsamında 3. köprünün proje finansmanı için, 7 banka katılımı ile 2.3 milyar ABD Doları tutarlı kredi sözleşmesi imzalandı.
ÇED raporu taraflı
Eylem planının tarafsız kurumlarca hazırlanması gerektiğini belirten Beyoğlu Kent Savunması avukatı Eren Can şöyle konuştu: “Doğayı katleden 3. köprü ve 3. havalimanı gibi katil projeler için aslında zorunlu olarak uygulanması gereken Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) süreçleri uygulanmadı. Bu konuda halen yasal süreç devam ediyor. Ancak bu projeler için uluslarararası kredi arayışına girilince zorunlu olarak Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirme (ÇSED) raporu alınması gerekti. Çünkü uluslarararası finans kuruluşları Ekvator prensipleri gereği bu raporun alınmasını zorunlu kılmakta ve bu rapor ‘bağımsız- tarafsız’ kurumlarca hazırlanmalıydı.”
Avukat Can AECOM firmasının 3. köprü projesinde ÇED raporu hazırlayan firma olduğunu anımsatarak şu ifadeleri kullandı:
“Bu rapor da ne yazık ki sadece göz boyama mantığı ile hazırlanmıştır. Hal böyle iken 3. havalimanı projesinde de aynı firmanın hava kulesi işini üstlenmesi ne kadar tarafsız ve bağımsız olduğu sorusunu bir kez daha ortaya çıkarmıştır.”