Karayollarında özel sektörün teknoloji ve sermayesinden yararlanılarak
altyapı yatırımlarının yapılması için ikinci kez yasa tasarısı hazırlandı.
Tasarının yasalaşması halinde köprü ve otoyolların önümüzdeki yıl özelleşmesi
planlanıyor.
“Karayolları Genel Müdürlüğü’nün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Tasarısı”, TBMM Başkanlığı’na sunuldu. Ancak, otoyol ve köprü
özelleştirilmesine ilişkin 2008 yılında hazırlanan ve “Erişme Kontrollü
Karayolları Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı” ise halen TBMM Genel Kurulu’nun gündeminde bulunuyor.
Özelleştirme Yüksek Kurulu tarafından 2007 yılında özelleştirme kapsam
ve programına alınan Edirne-İstanbul-Ankara, Pozantı-Tarsus- Mersin,
Tarsus-Adana-Gaziantep, Toprakkale-İskenderun, İzmir-Çeşme, İzmir-Aydın
otoyolları ile Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinin bağlantı
yollarının yanı sıra Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu, İzmir ve
Ankara Çevre Otoyolu’nun bağlantı yollarının ihaleye çıkarılması için
TBMM Genel Kurulu’nda bulunan tasarının yasalaşması bekleniyordu.
Konuya
ilişkin bilgi veren ekonomi yetkilileri, iki tasarının birbirine paralel
olduğunu, ancak son tasarının daha geniş ve kapsayıcı nitelikte hazırlandığını
vurguladılar.
TBMM’ye sunulan tasarı, Ulaştırma
Bakanlığı’na bağlı, kamu tüzel kişiliğine sahip ve özel bütçeli Karayolları
Genel Müdürlüğü kurulmasını öngörüyor.
Tasarıya göre, erişme
kontrollü karayolları, otoyollar, köprüler ve bu yollarda bulunan bakım ve
işletme tesisleri, hizmet tesisleri ve diğer mal-hizmet üretim birimleri ile
varlıkların özelleştirilmesi, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nca
gerçekleştirilecek. Bu faaliyetler imtiyaz niteliğinde olup, imzalanacak
sözleşmeler imtiyaz sözleşmesi olarak düzenlenecek.