Ulaşım uzmanları, İstanbul’da 3. köprü
için harcanacak 5 milyar dolarlık kaynağın, raylı sistem
yatırımlarına aktarılması durumunda İstanbul’un ulaşım sorununun çözüleceğine
dikkat çekti. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir
Topbaş’ın 10 milyar dolarlık bütçe ile 100-150 kilometre metro
yapılabileceği yönündeki açıklamaları dikkate alındığında ise 5 milyar dolarla
İstanbul’a en az 75 kilometre metro hattı inşa edilebileceği ortaya çıkıyor.
Okan Üniversitesi Uluslararası Lojistik Bölümü Öğretim Üyesi Prof.
Dr. Güngör Evren, 3. köprü projesinin bir tutkuya dönüştüğünü
belirterek, “Köprü yatırımı Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Ulaştırma Bakanı
Binali Yıldırım ve Topbaş’ın helikopter gezisiyle karara bağlanamayacak kadar
önemli bir konu” dedi. 3. köprünün transit geçiş için inşa edilmesinin “ölü
yatırım” olduğunu da söyleyen Evren, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Yetkililerin açıklamaları akıl alır gibi değil. Köprüyü transit geçiş için
yapıyoruz diyorlar. Sonradan üzerine demiryolu da inşa edileceğini söylediler.
Ormanlara zarar vermemek için viyadüklerden ve tünellerden geçireceğiz diyorlar.
Tüneller ve viyadükler ekonomik açıdan kolayca inşa edilecek şeyler değildir.
Yap-işlet-devret modeli bedavaymış gibi sunuluyor. Bu yöntemin uygulanması için
yatırımcılara minimum gelir garantisi verilmesi gerekir. Yüzde 2’lik transit
geçişle bu garantinin verilmesi mümkün değildir. Bu yük devletin sırtına
binecektir. ”
İstanbul’un karayolu yatırımlarında doyuma ulaştığını, raylı sistemlere ve
deniz ulaşımına kaynak aktarılması gerektiğini de vurgulayan Evren, “3. köprü
acil bir ihtiyaç değildir. Marmaray’ın tamamlanması beklenerek, mevcut 2 hat
üzerinden transit geçiş denenebilir” dedi.
Gökçe:?Tek çözüm raylı sistem
İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Cemal Gökçe
ise İstanbul’un ulaşım ve trafik sorununun köprülerin yetersizliğinden
kaynaklanmadığına dikkat çekti. Gökçe şu görüşleri dile getirdi:
“İstanbul’un yol kapasitesi 1 milyon 330 bin araca göre düzenlenmiştir. Bugün
kentteki araç sayısı 2 buçuk milyona dayandı. İstanbul’da yeni yol yapmanız,
mevcut yolları genişletmeniz mümkün değil. Yapılacak şey ulaştırma ile ilgili
tercihler değiştirilerek, raylı sistemlere, metroya ve deniz ulaşımına yatırım
yapmaktır. Marmaray ile saatte 70 bin kişiyi taşıyabilirsiniz. Oysaki
köprülerden saatte en fazla 4 bin kişi taşıyabilirsiniz.”