Konutunuzdan Şikâyetiniz mi Var?



Türkiye’de etkinliği ve gelişimi her geçen yıl artan markalı konut piyasası onbinlerce yeni ev üretti. Pek çok insan ilk defa bu hızlı büyüme döneminde ev sahibi oldu; ancak aynı geniş çaplı oluşumun içinde aldığı evden, alışveriş yaptığı şirketten şikâyet edenler de çıktı. Tüketici bu gibi durumlarda karşısında muhatap bulamadığı, zorlandığı zamanlar yaşadı; yargı yolunu seçenler uzun bekleyişler içine girdi. Hatta, maketten ev alan ve inşaatı yarım kalan projeler yüzünden mağdur edilen vatandaşlar da oldu.

Birlik tüketiciye de hizmet edecek

Sektörün bundan sonraki döneminde ise tüketici için somut şikâyet mercileri oluşturulacak. Eğer işler planlandığı gibi giderse, 2011’de Türkiye Gayrimenkul Geliştiricileri ve Yatırımcıları Birliği kurulacak. İşte bu birlik, yalnız sektörün tüm segmentlerde etkinliğinin artırılmasına değil, tüketiciye de hizmet edecek. Birliğin fikir önderliğini Urban Land Institute (ULI) Türkiye Başkanı ve Emlak GYO Yönetim Kurulu Üyesi Haluk Sur yapıyor. Sur, sektörün tek çatı altında toplanması için gerekli olan bu önemli adımın tüketiciyle ilgili kısmını şöyle anlatıyor:

“Nasıl, Türkiye Bankalar Birliği (TBB) ve Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) gibi bu yönde faaliyet gösteren oluşumlar çeşitli platformlarda tüketici şikâyetlerini alıp çözüm üretme ya da yaptırım uygulama yoluna gidiyorsa, biz de tabii ki aynı ilkeyi benimseyeceğiz. Bu ve benzeri birliklerin yapılarını inceliyoruz. Türkiye’de aldığı konut ya da muhatap olduğu şirketle ilgili bir mağduriyeti, şikâyeti olan tüketicinin gelip kapısını çalacağı yetki ve yaptırım gücüne de mutlaka sahip olan bir birlik kurma niyetindeyiz.”

Düzenleyici bir yapı karne veren bir sistem

Haluk Sur, Türkiye Gayrimenkul Geliştiricileri ve Yatırımcıları Birliği’nin; Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Derneği (GYODER), Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD), İstanbul İnşaatçılar Derneği (İNDER) gibi sektörü farklı segmentlerde temsil eden dernekleri çatısı altında toplamak üzere yola çıktığını ifade ediyor. “Amacımız, sektörün işleyiş ve kalitesini kontrol altına almak; regüle eden, düzenleyici bir yapı kurmak” diyen Sur, şöyle devam ediyor: “Karne notu oluşturmak istiyoruz. Bunu nasıl yapacağız? Konut, ofis, alışveriş merkezi, otel, lojistik… Akla gelen her segmentte meslek içi eğitim ve sertifika veren bir hale getirerek. Planlarımız bu yönde.”

‘KONUTDER eninde sonunda kurulacaktır’

Türkiye Gayrimenkul Geliştiricileri ve Yatırımcıları Birliği’ne şirket bazlı değil, dernek bazlı katılımların olacağının altını çizen Haluk Sur, “Şimdiden bazı derneklere üye 40-50 şirket bir birlik kurulması yönünde olumlu görüş bildirdi. Toplantılar yapıldı. Şu anda markalı konut üreticilerini ulusal anlamda direkt temsil eden bir oluşum yok. Eninde sonunda KONUTDER ya da buna benzer bir isimle bir dernek kurulacak. O zaman bu derneği kuran şirketler de bize üye olacak” diyor.

Büyük şirketler destekliyor

Sinpaş GYO İcra Kurulu Başkanı Ömer Faruk Çelik, Sur Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Altan Elmas, Dumankaya Yönetim Kurulu Üyesi Ali Dumankaya, Akdeniz İnşaat Genel Müdürü Hasan Rahvalı, Fer Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Ramadan Kumova ve Soyak Holding CEO’su Emre Çamlıbel birliğin kurulması konusunda olumlu görüş bildiriyor ve destek veriyor.

Yaptırım gücü oluyor

Türkiye Bankalar Birliği (TBB), Müşteri Şikâyetleri Hakem Heyeti bünyesinde, bankalar, krediler, kredi kartları gibi sorunlar hakkında tüketiciden aldığı şikâyetleri çözümlüyor. Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) de tüketicinin mağdur olduğu durumlarda sektör içi yaptırım uyguluyor. Son olarak, Kurban Bayramı tatilinde Mısır başta olmak üzere yurtdışına yapılan çıkışlarda müşterilerini mağdur eden pek çok seyahat acentesinin kapatılması yönünde Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bildirimde bulunuldu.