Konut Sektörünün Değişen Dinamikleri Masaya Yatırıldı
Gayrimenkul sektörünün
eğitim, veri oluşturma ve paylaşım misyonlarını üstlenen Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Derneği (GYODER), bu
doğrultuda önemli bir adım daha atarak, GYODER Sektör Toplantıları’nın
ilkini “Konut Sektörünün Değişen Dinamiklerine Bakış” başlığı
altında 22 Eylül tarihinde gerçekleştirdi. Oturum
Başkanlığı’nı GYODER Başkanı Işık Gökkaya’nın yaptığı toplantıda; ISS
Satış ve Pazarlama Genel Müdürü Yardımcısı Erhan Demirtaş, Eroğlu Yapı Satış ve
Pazarlama Direktörü Aybars Kızılsencer, Aremas Gayrimenkul Pazarlama Genel
Müdürü Vedat Arslan ve Garanti Mortgage Genel Müdürü Cemal Onaran da konuşmacı
olarak yer aldı.
TOKİ inşaat sektöründe ölçek büyüttü
Toplantının açılış konuşmasını gerçekleştiren Gökkaya, günümüzde farklı proje
geliştirme süreçlerinin ve farklı bir yatırımcı kimliğinin ortaya çıktığını
ifade etti. Buna bağlı olarak gayrimenkul sektörünün de hızla büyümeye
başladığını belirten Gökkaya, sektörün 2000 yılından bu yana en büyük
oyuncusunun TOKİ olduğunu hatırlatarak; “TOKİ’nin sektöre yaptığı katkılardan
biri de proje büyüklüklerini ciddi bir şekilde arttırmak oldu” dedi. Gökkaya,
eskiden 200 - 300 konutluk bir projenin büyük olarak algılandığını, ancak
günümüzde proje büyüklüklerini tariflerken binlerce konutluk projelerin telaffuz
edildiğini anlattı.
“Projenin tasarımından, yapımına, satış sonrası hizmetlere kadar her nokta
artık çok önem taşıyor” diyen Gökkaya Söz konusu değişikliklerin, bireysel
tüketici bağlamında da etkili olduğunu, artık bilinçli, bilgili ve seçici bir
müşteri profili ile karşılaştıklarını vurguladı.
Küresel dalgalanmalara karşın Türkiye ekonomisinin hızlı büyüdüğünü belirten
Gökkaya, ülke ekonomisinin en büyük lokomotiflerinden birinin de inşaat sektörü
olduğunu yineledi. Bu kapsamda yeni kurulan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın da
önemli olduğunu ifade eden Gökkaya, bu Bakanlıkla birlikte gayrimenkul
sektörünün daha da büyüyeceğini belirterek, “GYODER olarak bu noktada, her
aşamada gerek Bakanlığın gerekse sektörün yanında olacağız” vurgusunu yaptı.
İnşaat sektöründeki büyüme ile birlikte kurumsallaşmanın da çok önem
kazandığına değinen Gökkaya, sektörün gelecekteki gelişmeleri de öngörüp, bu
gelişmelere hazırlanarak büyüyeceğini yineledi.
Müşteri artık hava fotoğrafları ile denetim yapıyor
Toplantıda ilk sözü alan Eroğlu Yapı Satış ve Pazarlama Direktörü Aybars
Kızılsencer, ‘Oyunun Değişen Kuralları’ başlıklı bir sunum gerçekleştirdi.
Günümüzde çok daha bilinçli, bilgili ve seçici bir müşteri profili ile
karşılaştıklarını belirten Kızılsencer, “Müşteri, onlara sunduğumuz hava
görüntülerini dahi artık bir denetim mekanizması olarak kullanıyor. Artık
müşteriler, sözleşme şartlarında kayıtlı en ufak şartları dahi istiyor. Satış
sonrası hizmetler artık çok önem kazandı ve müşteri bunları peşinen sorguluyor”
dedi. Rekabetin de arttığına dikkat çeken Kızılsencer, “Artık kaliteli projeler,
müşteriyi anlayan projeler ayakta kalıyor” açıklamasında bulundu.
ISS Satış ve Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Erhan Demirtaş, konut
sektörünün geldiği nokta, müşteri beklentileri ve konut projelerinin işletilmesi
konularına değindi. “İnşaat sektöründe artık klasik yapılar yok. Konutlar artık
çok fonksiyonlu, çok işlevli. Bu, projelerin işletmeleri için de çok önemli ve
bu noktada çok önemli bir değişim geçiriyoruz” diyen Demirtaş, müşterilerin
teslimat sonrası işletme süreci ile yakinen ilgili olduğuna da değindi.
“Müşteri, aldığı hizmetin yaşamına katkıda bulunduğunu görmek istiyor. Yalnız
olmadığını, önemsendiğini görmek istiyor. Sosyal donatıları istiyor. Verdiği
aidatın, aldığı hizmetle orantılı olmasını istiyor” şeklinde konuşan Demirtaş,
konut yönetiminin artık bir uzmanlık alanı olduğunu belirtti.
Sosyal medya uygulamalarının konut sektöründeki önemine değinen Demirtaş,
Google’ın da itibar boyutuna özellikle dikkat çekti ve “Markanızın Google’da
tarandığında ilk sayfada hatta ilk 4-5 sırada çıkan her şey, sizin itibarınızı
belirler” açıklamasında bulundu.
Web siteleri, birer satış ofisine dönüşebilir
‘Konut Pazarının Değişen Trendleri’ başlıklı bir sunum gerçekleştiren Aremas
Gayrimenkul Pazarlama Genel Müdürü Vedat Arslan ise sektörün medya yatırımlarına
değindi. 5 sene önce öncelikle gazetelere ilan verdiklerini belirten Arslan,
artık sektörün medya harcamalarında “gazetelerin tahtı sallandı. TV, radyo,
outdoor ve internet karşısında geriledi” dedi. Arslan, özellikle web sitelerinin
önemine de değinerek; “Web sitemize giren her insan, ‘projemizle ilgileniyor’
demektir. Ama halen onların izlerini takip edemiyoruz. İletişim bilgilerini
bırakacakları cazip bir uygulama kullanmıyoruz” dedi. Proje web sitelerinin,
online bir satış temsilcisi ile birlikte, aynı zamanda birer satış ofisine de
dönüşeceğini belirten Arslan, “Ben bu yöntemle, bir projede henüz hiç reklama
çıkmamışken 1 ayda 15 daire sattım” dedi.
Türkiye’de konut kredileri ‘sorunsuz’
‘Mortgage Sektörünün Kısa Analizi’ başlıklı bir sunum yapan Garanti Mortgage
Genel Müdürü Cemal Onaran ise Türkiye’de 2011 – 2015 yılları arası her yıl 650 –
700 bin konut ihtiyacı doğacağının öngörüldüğüne değindi.
Konut kredilerinin 2005 – 2011 yılları arasında ortalama
her yıl yüzde 33 oranında büyüdüğüne değinen Onaran, bu yıl da ilk birkaç aydaki
yüksek orana karşın, sonraki aylarda dengelenerek yüzde 25’ler seviyesinde
gerçekleşeceğini belirtti. 2005 yılında 13 milyar TL civarında gerçekleşen konut
kredi hacminin 2011 yılında 71 milyar TL, katılım bankaları ile birlikte ise
yaklaşık 75 milyar TL ile gerçekleşeceğini belirten Onaran, “Konut kredisinde
vade süreleri de uzayarak, 2005’teki ortalama 77 aylardan, günümüzde 90-92
aylara kadar çıkmıştır” açıklamalarında bulundu.