TMMOB Şehir Plancıları Odası Ankara Şube Sekreteri Eser Atak, Kızılay ve çevresinin Ulus'un yaşadığına benzer bir çöküntü süreci içine girdiğini belirterek, "Uygulanan ulaşım politikaları nedeniyle sadece içinden geçilip gidilen bir yer haline gelen Kızılay, kent merkezi olma işlevini ve kimliğini yitirmeye başladı" dedi.
Şehir Plancıları Odası Ankara Şube Sekreteri Eser Atak, hem ülkenin siyasi merkezi hem de Ankara'nın kent merkezi konumunda olan Kızılay'ın kimliğini yitirmeye başladığını belirtti. Kızılay ve çevresinin Ankara'nın güneye doğru gelişmesi sürecinde 1950'li yıllardan itibaren başkentin "yeni kent merkezi" olarak planlandığını anlatan Atak, Kızılay'ın kent merkezi işlevlerini yüklenmesiyle birlikte simge haline geldiğini ifade etti.
Atak, geçen yıllarla birlikte Kızılay'ın görsel, çevresel ve mekansal olumsuzluklar nedeniyle "kaçılıp terk edilmesi gereken" bir merkez haline dönüştüğünü vurgulayarak, şöyle devam etti: "Kızılay, eski kent merkezi Ulus'un yaşadığı çöküntü haline gelme sürecinin bir benzerini yaşamaktadır. Kızılay, merkez olma konumundan uzaklaşmaya, hatta yer yer köhneleşmeye başlamıştır. Bazı üst düzey veya nitelikli işyerleri ve mağazalar Kızılay'ı terk etmekte, mülk fiyatları ve dükkan kiraları düşmekte ya da eskisi gibi artmamakta, mağazalar ucuz–fason ürünlere yönelmektedir. Simit evleri, ucuz yemek ve giyim dükkanlarının sayısındaki artış da bunun en somut örnekleridir. Kızılay'ı yalnızca dersaneler, kamu kurumları ve bankalar ayakta tutmaktadır."
Kızılay'ın kullanımında sosyolojik açıdan önem verilmesi gereken bir değişim yaşandığını ifade eden Atak, sosyal tabakanın belirli bir bölümünün Kızılay'ı terk etmeye başladığını ve Çankaya'nın daha üst kısımlarında bulunan korumalı özel mekanlara yöneldiğini kaydetti.
Kentin daha çok pazarlama–depolama alanlarında bulunması gereken toptancı sektörünün de Kızılay'ı kullanım alanı olarak seçmeye başladığına dikkati çeken Ankara Şube Sekreteri Eser Atak, "Ankara'nın merkezi tam bir çöküntü alanı haline gelecek. Çöküntü alanının pratikteki karşılığı, kentsel iş merkezi çeşitliliğini dolayısıyla kullanıcı zenginliğini yitirmiş, kullanılabilirliği düşük, gece kullanımı sınırlı, toplumsal güvenlikten yoksun kent parçasıdır. Bu kent parçası kentin herhangi bir parçası değil de hem ülkenin hem de kentin siyasi, idari ve ticari merkezi olduğunda sorun çok daha ciddi bir hal alıyor" şeklinde konuştu.
Kızılay'da yaşanan olumsuzlukların en önemli nedenlerinden birisinin de ulaşım politikaları olduğunu savunan Eser Atak, şunları kaydetti: "Kızılay, uygulanan ulaşım politikaları nedeniyle, sadece içinden geçilip gidilen bir yer haline geldi. Kent merkezinin cazibesinin azalmasında yapılan alt ve üst geçitler, yaya bölgelerinin ve kaldırımların otomobiller tarafından işgal edilmesi, hızlı trafiğin yaya güvenliğini tehlikeye atması, trafiğin gürültüsü ve yaşanan egzoz kirliliğinin en önemli sorun odakları olduğunu söyleyebiliriz." Atak, yerel yönetimlerin biraraya gelerek, kent merkezinin bu kötü gidişten kurtarılması için uygun bir planlama yapması gerektiğini sözlerine ekledi.