"Başkalaşım ve Simbiyoz" akımının kurucularından ve en büyük takipçilerinden Mimar Kisho Kurokawa, 12 Ekim Cuma günü Tokyo'da öldü. 73 yaşındaki mimar, uluslararası alandaki çıkışını henüz 26 yaşındayken, 1960'lı yılların mimari akımlarından "Metabolismos ve Symbiosis" akımının kurucularından biri olmasıyla gerçekleştirmişti.
Mimari tasarımlarında ekoloji, geri dönüşüm ve maksimum alan kullanımıyla ilgilenen Kurokawa, doğaya, tarihe ve geleneksel olana önem veren; yapıları ortak yaşam "symbiosis" çerçevesinde ele alan anlayışıyla 20. yüzyıl mimarisinin en önemli isimlerinden biri oldu.
"Geleceğin müzeleri, her yaştan insanın hem eğlenip hem de birşeyler öğreneceği, atölye çalışmalarına katılacağı bilgi merkezleri olacak. Birçok farklı tarzda mimarlık örneği görülecek. Soyut Sembolizm'in her mimari tarza uygun olarak onlara bağımsız geometrik şekiller (daire, küp ya da elips) kazandıran ve hepsini bir bütün olarak ortaya çıkartan yöntemi; müze tasarımında etkin olacak" cümleleriyle müze tasarımı konusunda düşüncelerini aktaran Kurokawa, Hiroshima Çağdaş Sanat Müzesi, Nagoya Sanat Müzesi, Tokyo Ulusal Sanat Müzesi; Kuala Lumpur Havalimanı gibi yapılarıyla dünyanın önde gelen mimarları arasında sayılıyordu.
Kartal Kentsel Dönüşüm Proje Yarışması'na da katılan Kurokawa, geçtiğimiz yıl bir konferans için Türkiye'ye gelmişti.
Kisho Kurokawa’nın Özgeçmişi: 1934 yılında Japonya'nın büyük şehirlerinden Nagoya'da doğan Kurokawa, Kyoto Universitesi Mimarlık Fakültesi'ni bitirdikten sonra Tokyo Üniversitesi'ne geçerek burada 20. yüzyılın ikonik mimarlarından Kenzo Tange'nin danışmanlığında doktorasını tamamladı.
1962 yılında, vefatına kadar Başkanlığını yürüttüğü Kisho Kurokawa Mimarlık firmasını kurdu. Merkezi Tokyo’da bulunan firmanın, Osaka, Nagoya, Kazakistan, Kuala Lumpur ve Pekin’de şubeleri bulunuyor.
Projeler: Japonya’daki projeleri; Ulusal Etnoloji Müzesi, Ulusal Bunraku Tiyatrosu, Nagoya Şehir Sanat Müzesi, Hiroshima Çağdaş Sanat Şehir Müzesi, Modern Sanat Müzesi, Osaka Uluslararası Kongre ve Sergi merkezi, Oita Stadyumu ve Toyota Stadyumu; yurtdışındaki projeleri, Berlin Japon-Alman Merkezi, Beijing Çin-Japon Gençlik Merkezi, Melbourne Central, Pacific Kulesi-Paris, Cumhuriyet Plaza-Singapur, Kuala Lumpur Uluslararası Havaalanı ve Van Gogh Müzesi Yeni Kanadı-Amsterdam. Son dönemdeki çalışmaları; Japon Nursing Derneği Binası, 2007’de açılacak Ulusal Sanat Merkezi-Tokyo, Zhengzhou kenti için Zhengdong yeni Kent ve Konsept Planı ve Yilanzhai Sanat Müzesi-Çin.
Sergiler: 1982 yılında gezici sergi "Kisho Kurokawa " Fransız Mimarlık Enstitüsü’nde başladı ve daha sonra Floransa, Roma, Varşova, Helsinki ve Moskova’da sergilendi, son olarak Polonya-Wroclaw Mimarlık Müzesi’nin daimi kolleksiyonuna girdi. "Kisho Kurokawa Metabolizma 1960-1975" Sergisi-Paris Georges Pompidou Merkezi (1997), "Kisho Kurokawa Retrospektif"-Paris Maison de la Culture du Japon (1998); aynı sergi daha sonra İngiltere Kraliyet Mimarlık Enstitüsü, Şikago Sanat Enstitüsü, Berlin Dünya Sanatı Merkezi ve Amsterdam Van Gogh Müzesi Yeni Kanadı’nda sergilendi. 2000-2001 yılları arasında bazı Japon şehirlerini dolaşan sergi 800 bin kişi tarafından ziyaret edildi.
Ödüller ve ünvanlar: Mimarlık Akademisi Altın Madalyası-Fransa (1986), Richard Neutra ödülü-Kaliforniya Devlet Politeknik Üniversitesi (1988), 48. Japon Sanat Akademisi Ödülü (1992) ve AIA Los Angeles Pasifik Rim Ödülü (1997). İngiliz Mimarları Kıraliyet Enstitüsü ve Bulgar Mimarlar Birliği’nin Onursal Üyesi ünvanını alan ilk Japon mimar. Walpole Mükemmellik Madalyası-İngiltere ve Shungdu Dostluk Ödülü-Çin (2005). Şikago Sanat Enstitüsü mimarlık galerisine "Kisho Kurokawa Mimarlık Galerisi" adını verdi (1994). Malezya’daki Kuala Lumpur Uluslararası Havaalanı ile Dedalo-Minosse Uluslararası Ödülü(Grand Prix)-İtalya (2003/2004); aynı yapıta Green Globe 21 tarafından sürdürülebilir havaalanı sertifikası verildi (2003). Tokyo Nakagin Kapsül Kulesi ve Osaka Sony Kulesi yapıtları DOCOMOMO International’ın (Modern Mimari Hareketini Belgelendirme ve Koruma) Modern Binalar ve Yerler Dünya Mirası kısa listesine girdi (1997). DOCOMOMO-Japonya, Sagae Kent Binası’nı Japonya’nın 100 önde gelen modern mimari yapıtından biri seçti (2003).