Denetlenen asansörlere, kullanımı güvenlik açısından sakıncalıysa “kırmızı”, giderilmesi gerekli eksikleri bulunuyorsa “mavi”, herhangi bir eksiği bulunmuyorsa “yeşil” etiket yapıştırılıyor.
Yetkililer, kırmızı etiketli asansörler konusunda vatandaşları uyararak, kendilerinin kilitlemeye yetkili olmadıkları bu asansörlere binilmemesi gerektiğini ifade ediyorlar.
Ankara Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanlığı’ndan alınan bilgiye göre, 2000 yılındaki 102 asansör kazasında 5 kişi yaralanırken, 2001 yılındaki 126 ve 2002 yılındaki 124 kazada 4’er kişi yaralandı, 1’er kişi yaşamını kaybetti. 2003 yılının ilk yarısında meydana gelen 49 kazada da 1 kişi yaralandı. İtfaiye Daire Başkanı Faruk Kurutuz, kazaların nedenlerini, kullanıcıların yeterli bilgiye sahip olmaması, asansör kapasitesinin üzerinde yük taşınması, kullanım sırasında elektrik kesilmesi, teknik bakım ve onarımın zamanında yapılmaması olarak sıralandı.
Kazalara, asansörlerin özelliklerini dikkate alarak müdahale ettiklerini anlatan Kurutuz, şunları kaydetti: “Çok çeşitli asansörler var. Bazı asansörler anahtarlarıyla kolayca açılıyor. Bazılarında ise kabini yukarı aşağı çekerek, asansörde mahsur kalanları kurtarabiliyoruz. En kötüsü ise asansör halatlarının kopması sonucu, sahanlığın boşluğa düşmesi.”
ÇOCUKLARA DİKKAT EDİN
Kurutuz, asansörlere çocuklarıyla binen anne ve babaları da uyararak, kabin hareket halindeyken çocuklarının ellerini bırakmamaları gerektiğini söyledi.
Çocuğun el ve ayaklarını asansör boşluğuna sıkıştırma tehlikesine karşı dikkatli olunması gerektiğini dile getiren Kurutuz, “Bu tür olaylara, kesici ve delici aletlerle müdahale etmek gerekiyor. Bu müdahale biçimi hem itfaiye çalışanı hem de yaralının sakat kalması gibi tehlikeler taşıyor. Bu boşlukların sac parçalarıyla kapatılması gerekiyor” diye konuştu.
ASANSÖR YÖNETMELİĞİ
Öte yandan, asansörlerin ruhsatlandırılarak, bakım ve yıllık kontrollerinin yapılmasını düzenleyen Sanayi ve Ticaret Bakanlığı yönetmeliğine göre, asansörlerin, yapının bulunduğu belediyeler veya belediye sınırları dışındaki yerlerde valiliklerce, yılda en az bir kez kontrol edilmesi gerekiyor. Kadrosunda yeterli teknik eleman bulunmayan belediye veya valilikler, söz konusu kontrolleri, çalışanları dışındaki elektrik veya makine mühendislerine de yaptırabiliyor.
“KIRMIZI ETİKETLİ ASANSÖRLER RİSKLİ”
Çankaya Belediyesi, söz konusu yönetmelikten hareketle, Şubat 2002’da imzalanan bir protokolle asansör denetimi konusundaki yetkisini, Elektrik ve Makine Mühendisleri odalarınca oluşturulan Asansör Kontrol Koordinatörlüğü’ne devretti. Burada görevli ekipler, konutlarda 120, işyerlerinde ise 180 milyon lira karşılığında denetimler yaparak, rapor tutuyor. Denetimler sonucunda asansörlere, kullanımı güvenlik açısından sakıncalıysa “kırmızı”, giderilmesi gerekli eksikleri bulunuyorsa “mavi”, herhangi bir eksiği bulunmuyorsa “yeşil” etiket yapıştırılıyor. “Kırmızı” ve “mavi” etiketli asansörlere, bakımcı firmalar tarafından eksiklerinin giderilmesi sonrasında “yeşil” etiket veriliyor. Belirtilen süre içerisinde eksikleri gidermeyen bina yöneticileri hakkında ise yasal işlem yapılması için belediyeye bilgi sunuluyor. Asansör Kontrol Koordinatörlüğü’nün Sorumlu Müdürü Ertuğrul Yemişçioğlu, Çankaya’da sürdürdükleri çalışmanın, belediyenin kullanım ruhsatı verdiği yerlerin tam listesi çıkarılamadığından ağır aksak ilerlediğini söyledi. Denetimleri 6’şar elektrik ve makine mühendisiyle devam ettiklerini anlatan Yemişçioğlu, Yenimahalle ve Pursaklar belediyeleriyle de görüşmelerinin devam ettiğini, ilerleyen günlerde Çankaya’da yaptıkları çalışmanın bir benzerine buralarda da başlayacaklarını kaydetti.
Yemişçioğlu, protokolün imzalanmasından 16 Temmuz 2003 tarihine kadar toplam 4 bin 86 asansörde kontrol yaptıklarını bildirerek, asansörlerin yüzde 20’sine “kırmızı”, yüzde 50’sine “mavi”, yüzde 30’una da “yeşil” etiket yapıştırıldığını anlattı. “Kırmızı” etiketli asansörler konusunda vatandaşları uyaran Yemişçioğlu, kendilerinin kilitlemeye yetkili olmadıkları bu asansörlere binilmemesi gerektiğini ifade etti. Yemişçioğlu, vatandaşların “kırmızı” etiketteki uyarıyı dikkate almak yerine, etiketi yırtmayı tercih etmelerinden yakındı.