Kastamonu Entegre Bölgesel Güç Olma Yolunda İlerliyor
Temelleri 1937’de atılan, 7 bin çalışanı, 1,5 milyar USD cirosu ile
Türkiye’nin önde gelen holdinglerinden biri olan ve "tüketim maddeleri" ile
"orman ürünleri" olmak üzere iki ana dalda faaliyet gösteren Hayat Holding’in,
orman ürünleri ve mobilya sektöründe faaliyet gösteren şirketi Kastamonu Entegre 1969 yılından
bu yana faaliyet gösterdiği sektöründe bölgesel bir güç olma yolunda
ilerliyor.
Hayat Holding’in "tüketim maddeleri" konusunda faaliyet gösteren şirketi
Hayat Kimya Sanayi A.Ş., Bingo ve Test markaları ile deterjan ve temizlik
malzemeleri; Molfix ve Molped markaları ile çocuk bezi ve hijyenik ped; Papia,
Familia ve Teno markaları ile tuvalet kağıdı, kağıt havlu ve mendil gibi
temizlik kağıdı ürünleri üretiyor.
Ana üretim üssü Başiskele-İzmit’te bulunan ve bununla birlikte Cezayir,
Bulgaristan, Ukrayna ve İran’da da üretim tesislerine sahip olan Hayat Kimya
A.Ş. ayrıca Başiskele-İzmit üretim üssünde Limaş adı altında limancılık
faaliyetleri de yürütüyor.
Hayat Holding’in orman ürünleri ve mobilya sektöründe faaliyet gösteren
şirketi Kastamonu Entegre A.Ş. mobilya, dekorasyon ve inşaat sektörünün ihtiyaç
duyduğu, yonga levha, yongalam, MDF, medelam, laminat parke (Floorpan,
Artfloor), kapı paneli (Doorpan) ve bunlarla ilgili muhtelif katma değerli
ürünleri üretiyor.
Kastamonu Entegre, bugün, altısı Türkiye’de (Kastamonu Yonga levha, Kastamonu
Organize Sanayi’de MDF, Gebze’de MDF ve Yonga levha, Balıkesir’de Yonga levha,
Samsun’da Yonga levha), üçü yurtdışında (Bulgaristan’da yonga levha, Romanya’da
kapı paneli, Bosna-Hersek’te Kraft kağıdı) olmak üzere toplam dokuz tesise
sahip.
ISO tarafından yapılan Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu 2010 yılı
değerlendirmesinde, net 915 milyon TL cirosu ile 49. sırada yer alan Kastamonu
Entegre, TİM (Türkiye İhracatçılar Meclisi) ilk 1000 ihracatçı firma 2010 yılı
sıralamasında 66 milyon USD ihracat rakamıyla 190. sırada yer alarak yine açık
ara sektör birincisi olmuştu.
İtalya’da yayınlanan ve sektörün önde gelen dergilerinden olan, Datalignum’un
2009 yılı sektör araştırmasında, 2.2 milyon m3/yıl toplam panel kapasitesi
(MDF+Yonga levha) ile Kastamonu Entegre’nin Avrupa’nın 6. büyük ağaç bazlı panel
üreticisi olduğuna yer verilmişti. Yine dünya’daki en yaygın sektör
dergilerinden biri olan Wood Based Panel’in 2010 sayısında, Kastamonu
Entegre’nin dünya’nın en büyük 10. panel üreticisi olduğu belirtilmişti.
Türkiye panel pazarında, ürün gruplarına göre yüzde 25-40 arasında değişen
pazar payına sahip olan Kastamonu Entegre, geniş bayi ve hizmet ağı ile Türkiye
geneline hizmet veriyor, ürettiği ürünler ile mobilyadan kapıya, ahşabın
bulunduğu her noktaya ulaşıyor.
Romanya’da yerleşik Prolemn isimli şirketinde üretilen Doorpan markalı kapı
paneli ile Avrupa’nın ikinci, dünya’nın dördüncü büyük tesisi olma özelliğine
sahip olan Kastamonu Entegre, söz konusu ürünüyle, pazar sınırlarını daha da
genişleterek, Orta Amerika’dan, Hindistan’a kadar 40 ülkeye ihracat yapıyor.
Sektörün, Türkiye’de birden fazla yerde ve yurtdışında
üretim yapan ilk ve halen tek şirketi olan Kastamonu Entegre, Capital dergisinin
2011 yılı Ekim sayısında yayınlanan "Türkiye’nin sınır ötesi şirketleri"
başlıklı yazısında; yurtdışındaki en büyük 50 Türk şirketi arasında Bosna
Hersek’ teki şirketi Natron Hayat 33.sırada, Romanya’daki şirketi Prolemn
39.sırada ve Bulgaristan’daki şirketi Gabrovnitsa 42.sırada yer aldı. Yine bu
çalışmada Kastamonu Entegre, yurt dışında yatırımı olan Türk Şirketleri arasında
180 milyon USD’lik ciro ile 15. sırada yer aldı.
Kastamonu Entegre yeni ufuklara
Kastamonu Entegre, kurumsal yapılanmasının yanı sıra; hızlı, güvenilir,
bilgili, yenilikçi ve kaliteli insan kaynağı ile farklılaşan bir firma. Odak
noktası "müşteri" olan, müşterilerinin ihtiyaçlarını anlayan, bu ihtiyaçlara
uygun ürün ve hizmetlerle cevap verebilen seçkin insan kaynağı, Kastamonu
Entegre’yi rakiplerinden farklı kılıyor. Kastamonu Entegre, şirketini ve işini
seven çalışanları ile her zaman sektörün çalışmak için en çok tercih edilen, en
gözde şirketlerinden biri.
İnşası halen devam eden Adana MDF ve Romanya Yongalevha tesislerinin devreye
girmesi ile birlikte 1 milyar dolar konsolide ciro hedefine 2012 yılında
ulaşmayı hedefleyen firma, sürdürülebilir büyümeyi temin etmek için, Türkiye’de
pazar payını kısmen artırma düşüncesiyle birlikte yurtdışında büyümeye öncelik
veriyor.
Kastamonu Entegre’nin
temel büyüme stratejisini, kendi sektöründe üretim ve satış coğrafyasını
geliştirerek büyümek oluşturuyor. Bu kapsamda önümüzdeki 5 yıl içinde yurt
içinde ve yurt dışında yeni yatırımlar planlayan Kastamonu Entegre, söz konusu
yatırımları gerçekleştirdiği takdirde, üretim kapasitesi bugünkü kapasitesinin
iki katına çıkacak ve Türkiye’nin global şirketleri arasındaki yerini
sağlamlaştıracak.
Gebze’de 1.600 m3/gün, 480.000 m3/yıl kapasite yonga
levha tesisi, 2010 yılı sonunda devreye girdi.
Adana’da Hacı Sabancı Organize Sanayi Bölgesinde 2010
yılının Ekim ayında başlayan 110 milyon euro’ya mal olacak, 1.400 m3/gün,
420.000 m3/yıl kapasiteli MDF tesisinin inşaatı tamamlanacak ve tesisi 2012
yılının başında devreye girecek. Söz konusu tesisin üretime başlaması ile
Türkiye’nin MDF ve laminat parke ithalatının azaltılması planlanıyor. Adana
MDF projesi, aynı zamanda Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkelerini de hedefleyen
bir proje olarak dikkat çekiyor.
Romanya’da 2012 yılı başında, 1.600 m3/gün, 480.000
m3/yıl kapasiteli yongalevha tesisi devreye girecek. Romanya yongalevha
yatırımı ile firma, Balkan ülkeleri hedefliyor.
Bu yatırımlarla birlikte, halen 2.5 milyon m3 olan
yıllık panel üretim kapasitesi 2012 yılında 3.3 milyon m3’e çıkararak, 1
milyar USD cironun geçilmesi hedefleniyor. Böylece 2012 yılı başında toplam
yongalevha üretim kapasitesi 2.1 milyon m3/yıl, MDF üretim kapasitesi ise 1.2
milyon m3/yıl olacak.
Adana projesinden sonra, Rusya Tataristan’da MDF
yatırımına başlanacak. Bu kapsamda firma; şirket kurmuş, arazi tahsisini
almış, proje ve gerekli izinleri tamamlamış bulunuyor. Bu yıl içinde inşaat ve
bina işlerinin tamamlanması düşünülen yatırımın şu anda saha hafriyat ve
inşaat işleri başlamış bulunuyor.
Firma ayrıca, Bulgaristan’da OSB yatırımı çalışmalarına başladı. 100
milyon euro’ya mal olacak tesis, 400 bin m3/yıl üretim kapasitesine sahip
olacak. Üretiminin yaklaşık yarısını Türkiye’ye ihraç etmesi planlanan tesisin
2013 yılı sonunda faaliyete geçmesi bekleniyor. Böylece Gabrovnitsa lokasyonu
ham ve melamin kaplı yongalevha üretimi yanında OSB üretimiyle de Türkiye’nin
Bulgaristan’daki en büyük Türk yatırımları arasındaki yerini güçlendirmiş
olacak.
Kastamonu Entegre’nin hedefi, artık sadece 74 milyon’luk Türkiye pazarı
değil; komşu ve yakın coğrafya ile 850 milyon’luk bir nüfus.
Kastamonu Entegre, aktarılan faaliyetlerine ilave
olarak, önümüzdeki birkaç yıl içinde yurt içinde ve yurt dışında yeni yatırımlar
planlamaktadır;
Rusya’da Yongalevha ve OSB tesisi yatırımı,
Romanya’da MDF tesisi yatırımı,
Türkiye’de Adana’da Yongalevha tesisi yatırımı.
Türkiye’de Antalya’da MDF tesisi yatırımı.
Hedefler
Avrupa ve dünya panel üreticileri arasında, toplam üretim hacmi olarak
ulaşılan altıncılık ve onunculuk hedeflerini en azından sürdürmek ve/veya 1-2
basamak daha yukarı çıkabilmek.
Türkiye pazarındaki kapı paneli hariç yüzde 25 - 40 arasındaki pazar
paylarını korumak, sürdürülebilir büyüme için yeni pazarlara açılmak.
Özellikle 2010 – 2015 yıllarında, üretim anlamında Romanya,
Bulgaristan, Rusya ve Ukrayna’da büyüyerek Karadeniz ve Akdeniz havzasında
bölgesel güç olma yolunda hedeflere ulaşmak.