İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanı Kadir Topbaş, Levent'e yapılacak Dubai Towers, bilim insanlarının tüm eleştirilerine karşın trafik sorununu daha da içinden çıkılmaz hale getirecek karayolu, kavşak ve tünel inşaatları, Göztepe Parkı'na cami projesi tartışmaları ile yıl boyu gündemdeydi. Göztepe Parkı'na cami projesi, İBB yönetiminde görev değişikliklerine bile neden oldu. Depreme hazırlık çalışmaları da kaynak yetersizliği bahane edilerek yine unutuldu.
28 Mart 2004'te yapılan yerel seçimlerin üzerinden 2 yıl geçti. İBB Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul'u yönetmeye başladığından bu yana, kentin gerçek ve acil sorunlarına çözümden çok, kamuoyunca ''ütopik'' olarak nitelendirilen bazı projeleri gündeme getirdi.
Bunlardan biri 2004'te açıkladığı ''Haliç'e boynuzlu köprü'' projesiydi. Topbaş, Taksim-Yenikapı Metrosu'nun Haliç geçişi için boynuz şeklinde 100 metrelik bir köprü tasarladı. Aynı yıl Topbaş, Sivriada'ya ''Hoşgörünün merkezi İstanbul'u dünyaya böyle bir simge ile yansıtmak istiyoruz'' diyerek 110 metrelik dev semazen heykeli yapılacağını duyurdu. Topbaş'tan, içinde bulunduğumuz 2006 yılına kadar bu projelerin akıbeti ile ilgili başka bir açıklama gelmedi. İBB, 2005 Temmuz'unda bir ''rehber skandalı'' na imza attı.
Dünyaca ünlü mimarları İstanbul'da buluşturan 22. Dünya Mimarlık Kongresi'nde İBB tarafından dağıtılan ''İstanbul Şehir Rehberi'' nde Osmanlı'nın İstanbul'una övgü dolu sözler yer aldı, Cumhuriyet dönemi ve laik rejim kötülendi, Atatürk'ün adı bile geçmedi.
İBB'nin 2005 yılında en çok tartışılan kararlarından biri de hiç kuşkusuz Göztepe Parkı'na cami planı oldu. Eylül 2005'te Topbaş'ın daha sonradan başkanvekili makamını kaldırarak yetkilerini sınırlandırdığı vekili İdris Güllüce tarafından imzalanan rapor ile Göztepe Parkı'na cami yapılması kararı alındı.
Parka cami davalık
Başta CHP'li Kadıköy Belediye Başkanı Selami Öztürk olmak üzere çok sayıda sivil toplum kuruluşu ve uzman karara karşı çıktı, tartışmalar yaşandı. Sonunda Öztürk, planın iptali için dava açtı. Dava hâlâ sürüyor.
Ekim 2005'e gelindiğinde ise sadece İstanbul'un değil Türkiye'nin konuştuğu bir proje açıklandı: ''Dubai Towers İstanbul'' . Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın Dubai ziyaretinden ''İstanbul'a ikiz kuleler'' projesi çıktı.
Daha sonra Topbaş ve Dubaili yetkililer arasında anlaşma imzalandı. Ve tartışmalar başladı; İstanbul'un neden Dubai'ye benzetilmeye çalışıldığı, bölgenin altyapısının kuleleri kaldıramayacağı, kulelerin kentin siluetini bozduğu, Arap sermayesine olan ilginin nedeni konuşuldu.
Ekim ayında İstanbul'un gündemine yıllar sonra bir kez daha 3. köprü oturdu. İstanbul'a yapılması planlanan 3. köprü konusunda uzmanların büyük bir kısmı hemfikirdi: köprü ulaşım sorununu çözmez, yeni rant alanları yaratır, İstanbul'un dokusunu bozar .
6 aydır süren İstiklal Caddesi'ni yenileme çalışmaları ise tam bir ''komedi'' ye dönüştü. Ekim 2005'te başlanan çalışmalar kapsamında ilk olarak tepkilere karşın caddedeki ağaçlar söküldü. Esnaf ve yurttaşları günlerce çamura bulayan çalışmalarda tam son aşamaya gelinmişti ki Topbaş, ''çalışmaları beğenmediğini'' açıkladı.
Şimdi her şey silbaştan yapılıyor, çin graniti yerine yerli malı granit döşeniyor. Topbaş, ocak ayı başlarında çalışmaların ''2 aya kadar bitirileceğini'' söylemişti, mart ayı itibarıyla esnaf ve yurttaşlar hâlâ bekliyor.
Ulaşım sorunu bitmedi ''İstanbul trafiğine 116 çözüm'' projesi ise hem yurttaşları hem ulaşım uzmanlarını İBB yönetimi ile karşı karşıya getirdi. Daha çok kavşak ve yol yapımına ilişkin bu projeler uzmanlarca eleştirildi.
İstanbul son olarak ocak ayında, İBB'nin bir projesiyle daha sarsıldı. Topbaş ve ekibi, gazeteleri ziyaret ederek ''İstanbul'un vizyon projesi'' olarak niteledikleri ''7 tepe 7 tünel''i tanıttı. Ancak projeye şiddetle karşı çıkan uzmanlar, İstanbul'un altına tüneller yapmanın kentin ulaşım sorununa çözüm yaratmaktan uzak bir anlayış olduğunu vurgulayarak raylı sistem ve deniz ulaşımına ağırlık verilmesi gerektiğini bir kez daha yinelediler.
İstifalar, atamalar
Göztepe Parkı'na yapılması planlanan cami nedeniyle başlayan tartışmalar sırasında Topbaş, 'örtülü bir çekişme yaşadığı' Başkan Vekili İdris Güllüce'yi görevden aldı. İBB Genel Sektereteri Ramazan Evren ve yardımcısı Mihmail Mangan da istifa etti. Ramazan Evren'in yerine genel sekreterliğe vekâleten Mesut Pektaş atandı.
İMP'ye ne oldu?
Bizzat Kadir Topbaş tarafından ''İstanbul'un planlanması amacıyla'' kurulan İstanbul Kentsel Tasarım ve Planlama Merkezi (İMP) ise belediyenin tartışma yaratan birçok projesinde devre dışı kaldı. Hatta İMP Yürütücüsü Prof. Dr. Hüseyin Kaptan, bir konuşmasında, İBB'nin ısrarla savunduğu 3. köprüye karşı olduğunu bile söyledi.