Her geçen gün artan İstanbul trafiğine çözüm olması için İstanbul
Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından yaptırılan Kadıköy-Kartal metro
projesinde ışık görüldü. Üsküdar’dan Tuzla’ya kadar uzanan D-100 Karayolu’nun 40
metre altında inşaatı süren metro inşaatının yüzde 70’i tamamlandı.
Milliyet, 2011 yılının ilk yarısında hizmete girmesi planlanan projenin
dev şantiyesindeki çalışmaları görüntüledi. Marmaray Tüp Geçit Projesi ile
birleştirilecek olan ve Anadolu yakasının ulaşım sorununu büyük ölçüde çözmesi
beklenen metro, İstanbul’un en uzun tünel çalışması olacak. 1 milyar 340 milyon
dolara mal olacak, 16 istasyondan oluşacak metro 22 kilometre gidiş, 22
kilometre geliş şeklinde inşa ediliyor. Kadıköy’den Kartal’a kadar D-100
Karayolu’nun 40 metre altında yapılan metro projesi için her gün ortalama 130
metre tünel kazılıyor.
2
bin 500 kişi çalışıyor
Yerin altındaki dev şantiyede 500’ü
mühendis, 2 bin 500 kişi vardiyalı olarak gece gündüz demeden çalışıyor. Tüm
dünyada tünel açma işlerinde kullanılan TBM (köstebek) adlı 2 devasa makine
karayolunun Kozyatağı noktasından girerek Kadıköy’e doğru ilerliyor. Bir fabrika
büyüklüğündeki makine yerin altını köstebek gibi oyarken arkasına naklettiği
hafriyat yüzeye çıkartılıyor. TBM, tüneli kazarken diğer taraftan betonlama
işlemi yapılıyor. Günde 1600 kamyon hafriyat çıkartılırken, hafriyatın bir kısmı
da işlenerek dolgu malzemesi olarak kullanılıyor.
Kadıköy-Kartal
29 dakika
Kadıköy-Kartal metrosu için İspanya’dan getirilecek
vagonlar kullanılacak. 120 vagon sipariş edilirken, 6 vagon ve bir lokomotiften
oluşan trenin 29 dakikada Kadıköy’den Kartal’a ulaşması hedefleniyor. Anadolu
Ray ve Avrasya Metro Grubu adlı konsorsiyum tarafından yürütülen çalışmaların
2011 yılı başlarında tamamlanarak deneme seferlerine başlanması bekleniyor.
İBB Raylı Sistemler Müdürü Yalçın Eyigün, metronun Marmaray Tüp Geçit
Projesi ile birleştirilmesiyle İstanbul’un bir baştan öbür başa kolaylıkla
geçilebileceğini vurgulayarak, “1992’den beri tünel açmakta deneyimli uzman bir
kadroyla çalışıyoruz. 2011 ilk yarısında Kadıköy-Kartal metrosu İstanbulluların
hizmetine girecek” dedi.