Karayolunun Altındaki Dev Şantiye



Her geçen gün artan İstanbul trafiğine çözüm olması için İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından yaptırılan Kadıköy-Kartal metro projesinde ışık görüldü. Üsküdar’dan Tuzla’ya kadar uzanan D-100 Karayolu’nun 40 metre altında inşaatı süren metro inşaatının yüzde 70’i tamamlandı.

Milliyet, 2011 yılının ilk yarısında hizmete girmesi planlanan projenin dev şantiyesindeki çalışmaları görüntüledi. Marmaray Tüp Geçit Projesi ile birleştirilecek olan ve Anadolu yakasının ulaşım sorununu büyük ölçüde çözmesi beklenen metro, İstanbul’un en uzun tünel çalışması olacak. 1 milyar 340 milyon dolara mal olacak, 16 istasyondan oluşacak metro 22 kilometre gidiş, 22 kilometre geliş şeklinde inşa ediliyor. Kadıköy’den Kartal’a kadar D-100 Karayolu’nun 40 metre altında yapılan metro projesi için her gün ortalama 130 metre tünel kazılıyor.

2 bin 500 kişi çalışıyor

Yerin altındaki dev şantiyede 500’ü mühendis, 2 bin 500 kişi vardiyalı olarak gece gündüz demeden çalışıyor. Tüm dünyada tünel açma işlerinde kullanılan TBM (köstebek) adlı 2 devasa makine karayolunun Kozyatağı noktasından girerek Kadıköy’e doğru ilerliyor. Bir fabrika büyüklüğündeki makine yerin altını köstebek gibi oyarken arkasına naklettiği hafriyat yüzeye çıkartılıyor. TBM, tüneli kazarken diğer taraftan betonlama işlemi yapılıyor. Günde 1600 kamyon hafriyat çıkartılırken, hafriyatın bir kısmı da işlenerek dolgu malzemesi olarak kullanılıyor.

Kadıköy-Kartal 29 dakika

Kadıköy-Kartal metrosu için İspanya’dan getirilecek vagonlar kullanılacak. 120 vagon sipariş edilirken, 6 vagon ve bir lokomotiften oluşan trenin 29 dakikada Kadıköy’den Kartal’a ulaşması hedefleniyor. Anadolu Ray ve Avrasya Metro Grubu adlı konsorsiyum tarafından yürütülen çalışmaların 2011 yılı başlarında tamamlanarak deneme seferlerine başlanması bekleniyor.

İBB Raylı Sistemler Müdürü Yalçın Eyigün, metronun Marmaray Tüp Geçit Projesi ile birleştirilmesiyle İstanbul’un bir baştan öbür başa kolaylıkla geçilebileceğini vurgulayarak, “1992’den beri tünel açmakta deneyimli uzman bir kadroyla çalışıyoruz. 2011 ilk yarısında Kadıköy-Kartal metrosu İstanbulluların hizmetine girecek” dedi.