Türkiye Cumhuriyeti Karayolları (TCK) Genel
Müdürlüğü'nün, tüm devlet ve il yolları ile otoyolların yapımı için
istediği 3.2 milyar YTL'lik ek ödeneğin yaklaşık 2.5
milyar YTL'si DPT tarafından onaylandı. Karayolları Genel Müdürlüğü,
2008 yılı yatırım programında yer alan yatırımları tamamlayabilmek için, 3.2
milyar YTL'lik ek ödenek talebini projeler ve ihtiyaç duyulan harcamalara
ilişkin dökümle geçen ay DPT Müsteşarlığı'na göndermişti.
Karayollarının 2008 yılı yatırım programında yer alan projeleri ve yapılması
gereken harcamaları dikkate alarak yapılan toplam 3.2 milyar YTL'lik ek ödenek
talebinin yaklaşık 1.5 milyar YTL'sinin devlet ve il yolları için 1 milyar
YTL'sinin otoyollar için ve geri kalan 700 milyon YTL'sinin diğer bakım-onarım
hizmetleri için olduğu kaydedilmişti.
Ulaştırma Bakanlığı Müsteşarı Ahmet Habib Soluk, KGM'nin ek
bütçe talebinin geçen hafta DPT tarafından onaylandığını bildirdi. Onaylanan ek
bütçe tutarının 2.5 milyar YTL olduğunu ifade eden soluk, ek bütçenin KGM'nin
bin 500 projesinde kullanılacağını belirtti.
Soluk, KGM'nin, ek bütçenin kullanımında birinci önceliğinin trafiğin yoğun
olduğu güzergahlar başta olmak üzere otoyol, devlet yolları ve il yolları ile
fiziken kısa sürede bitirilecek proje ve işler olduğunu dile
getirdi.
Soluk, "Ulaştırma Bakanlığı bu kadar önemle üzerinde
durduğu ek ödeneği çok rahatlıkla kullanabilecek. Türkiye'de yol yapım alanında
müteahhit gücü çok yukarıda, 5-6 milyar YTL'lik iş yapma kapasitesine sahip.
1990'lı yıllardan devam eden projelerin bitirilmesi ve atıl durumdaki milli
kaynak ile müteahhit gücünün harekete geçirilmesini hedefliyoruz" diye
konuştu.
Valiliklerin yapacağı yollar
Ulaştırma Bakanlığı'nın 2008 başında valilerle yaptığı toplantılarda,
yaklaşık 3 bin kilometre bölünmüş yolun valilikler tarafından yapılmasının
hedeflendiğini anlatan Soluk, bu bölünmüş yolların proje uygulamaları ve teknik
kontrollerinin KGM personeli tarafından standartlara uygun olup olmadığı
konusunda denetleneceğini söyledi.
TCK'nın 2008 hedefleri
KGM'nin, 2008 yılında bitirilmesini hedeflediği devlet ve il yolları ile
otoyollar şöyle:
* 248 kilometre (bağlantı ve kavşak kolları dahil) otoyol yapımı, * 285
kilometre otoyol üst yapı iyileştirmesi ve onarımı, * Bin 80 kilometre
bölünmüş devlet yolu ve 850 kilometre tek yol yapımı, * 15 bin 500 kilometre
devlet ve il yollarında asfalt yenileme ve onarımı, * Güvenlik yolları
kapsamında 480 kilometre yol yapımı, * 156 otoyol köprü onarımı ve
güçlendirilmesi, * 109 devlet ve il yolları köprü yapımı, * 51 devlet ve
il yolu köprü onarımı.
Tamamlanması planlanan yollar
Karayollarının önemli projelerin başında, Karadeniz Sahil Yolu (542
kilometre), Afyon-Konya-Ereğli (387 kilometre), Bozüyük-Mekece-Adapazarı (137
kilometre), İzmit-Yalova (63 kilometre), Bozüyük-Kütahya-Afyon (152 kilometre),
Ankara-Akyurt-Çankırı-Kastamonu (221 kilometre), Ankara-Afyon-İzmir (549
kilometre), Sivas-Yıldızeli-Tokat-Amasya (226 kilometre) ve
Malatya-Elazığ-Bingöl (243 kilometre) gibi projeler yer alıyor.
Ek ödenek talep edilen önemli otoyollar projeleri ise şöyle: Gümüşova-Gerede
otoyolu Bolu Dağı geçişi, İzmir Çevre Yolu-Aydın otoyolu, Gaziantep-Şanlıurfa
otoyolu, Kemerhisar-Pozantı otoyolu ve Bursa çevre yolu projeleri.
2008 yılında Bolu Dağı geçişi için 39.4 milyon YTL, İzmir çevre yolu-Aydın
otoyolu için 77 milyon YTL, Gaziantep çevre yolu için 52 milyon YTL,
Gaziantep-Birecik otoyolu için 115 milyon YTL, Suruç-Şanlıurfa otoyolu kesimi
için 58 milyon YTL, Bursa çevre yolu için 40 milyon YTL ve Kemerhisar-Pozantı
otoyolu için 265 milyon YTL ödeneğe ihtiyaç bulunuyor.