Karayollarına 2.5 Milyar YTL'lik Ek Bütçe



Türkiye Cumhuriyeti Karayolları (TCK) Genel Müdürlüğü'nün, tüm devlet ve il yolları ile otoyolların yapımı için istediği 3.2 milyar YTL'lik ek ödeneğin yaklaşık 2.5 milyar YTL'si DPT tarafından onaylandı. Karayolları Genel Müdürlüğü, 2008 yılı yatırım programında yer alan yatırımları tamamlayabilmek için, 3.2 milyar YTL'lik ek ödenek talebini projeler ve ihtiyaç duyulan harcamalara ilişkin dökümle geçen ay DPT Müsteşarlığı'na göndermişti.

Karayollarının 2008 yılı yatırım programında yer alan projeleri ve yapılması gereken harcamaları dikkate alarak yapılan toplam 3.2 milyar YTL'lik ek ödenek talebinin yaklaşık 1.5 milyar YTL'sinin devlet ve il yolları için 1 milyar YTL'sinin otoyollar için ve geri kalan 700 milyon YTL'sinin diğer bakım-onarım hizmetleri için olduğu kaydedilmişti.

Ulaştırma Bakanlığı Müsteşarı Ahmet Habib Soluk, KGM'nin ek bütçe talebinin geçen hafta DPT tarafından onaylandığını bildirdi. Onaylanan ek bütçe tutarının 2.5 milyar YTL olduğunu ifade eden soluk, ek bütçenin KGM'nin bin 500 projesinde kullanılacağını belirtti.

Soluk, KGM'nin, ek bütçenin kullanımında birinci önceliğinin trafiğin yoğun olduğu güzergahlar başta olmak üzere otoyol, devlet yolları ve il yolları ile fiziken kısa sürede bitirilecek proje ve işler olduğunu dile getirdi.
 
Soluk, "Ulaştırma Bakanlığı bu kadar önemle üzerinde durduğu ek ödeneği çok rahatlıkla kullanabilecek. Türkiye'de yol yapım alanında müteahhit gücü çok yukarıda, 5-6 milyar YTL'lik iş yapma kapasitesine sahip. 1990'lı yıllardan devam eden projelerin bitirilmesi ve atıl durumdaki milli kaynak ile müteahhit gücünün harekete geçirilmesini hedefliyoruz" diye konuştu.
 
Valiliklerin yapacağı yollar

Ulaştırma Bakanlığı'nın 2008 başında valilerle yaptığı toplantılarda, yaklaşık 3 bin kilometre bölünmüş yolun valilikler tarafından yapılmasının hedeflendiğini anlatan Soluk, bu bölünmüş yolların proje uygulamaları ve teknik kontrollerinin KGM personeli tarafından standartlara uygun olup olmadığı konusunda denetleneceğini söyledi.

TCK'nın 2008 hedefleri

KGM'nin, 2008 yılında bitirilmesini hedeflediği devlet ve il yolları ile otoyollar şöyle:

* 248 kilometre (bağlantı ve kavşak kolları dahil) otoyol yapımı,
* 285 kilometre otoyol üst yapı iyileştirmesi ve onarımı,
* Bin 80 kilometre bölünmüş devlet yolu ve 850 kilometre tek yol yapımı,
* 15 bin 500 kilometre devlet ve il yollarında asfalt yenileme ve onarımı,
* Güvenlik yolları kapsamında 480 kilometre yol yapımı,
* 156 otoyol köprü onarımı ve güçlendirilmesi,
* 109 devlet ve il yolları köprü yapımı,
* 51 devlet ve il yolu köprü onarımı.

Tamamlanması planlanan yollar

Karayollarının önemli projelerin başında, Karadeniz Sahil Yolu (542 kilometre), Afyon-Konya-Ereğli (387 kilometre), Bozüyük-Mekece-Adapazarı (137 kilometre), İzmit-Yalova (63 kilometre), Bozüyük-Kütahya-Afyon (152 kilometre), Ankara-Akyurt-Çankırı-Kastamonu (221 kilometre), Ankara-Afyon-İzmir (549 kilometre), Sivas-Yıldızeli-Tokat-Amasya (226 kilometre) ve Malatya-Elazığ-Bingöl (243 kilometre) gibi projeler yer alıyor.

Ek ödenek talep edilen önemli otoyollar projeleri ise şöyle: Gümüşova-Gerede otoyolu Bolu Dağı geçişi, İzmir Çevre Yolu-Aydın otoyolu, Gaziantep-Şanlıurfa otoyolu, Kemerhisar-Pozantı otoyolu ve Bursa çevre yolu projeleri.

2008 yılında Bolu Dağı geçişi için 39.4 milyon YTL, İzmir çevre yolu-Aydın otoyolu için 77 milyon YTL, Gaziantep çevre yolu için 52 milyon YTL, Gaziantep-Birecik otoyolu için 115 milyon YTL, Suruç-Şanlıurfa otoyolu kesimi için 58 milyon YTL, Bursa çevre yolu için 40 milyon YTL ve Kemerhisar-Pozantı otoyolu için 265 milyon YTL ödeneğe ihtiyaç bulunuyor.