Karayolları Arazisinde Galataport Korkusu!



İstanbul Levent'te Karayolları Genel Müdürlüğü'ne ait 100 dönümlük arazinin ihalesinin iptal edilerek ihale yetkisinin Maliye Bakanlığı'ndan alınıp Özelleştirme İdaresi'ne (ÖİB) verilmesinin nedeninin talip şirketlerin imar korkusu olduğu anlaşıldı. Şirketlerin aynı zamanda şu anda sadece otel yapılabilen araziye rezidans ve alışveriş merkezi yapılabilmesi için ÖİB'den imar planı bekledikleri de belirtiliyor. Maliye Bakanlığı Milli Emlak Genel Müdürlüğü tarafından 18 Ağustos'ta 460 milyon YTL'den ihalesi yapılması gereken ihale iptal edilmişti. Yetkililer, ihale iptalinin sebebini 'rekabeti sağlamak' olduğunu beyan etmişlerdi.

Galataport korkusu
Maliye Bakanlığı ve bağlı kuruluşlar ihaleleri yasa gereği kapalı teklif usuluyle yapmak zorunda. Bu nedenle ihaleyi Maliye Bakanlığı'nin yapmasının yeterli rakabetin sağlayamayağı bu nedenle ihale yetkisinin Özelleştirme Yüksek Kurulu'na verildiği ifade ediliyordu. Ancak özellikle hükümete yakın bir şirketle birlikte ihaleye girecek olan körfez sermayeli bir grubun ihaleye katılabilmek için arazi hakkında açılan imar davalarından çekindiği bu nedenle Maliye Bakanlığı'na başvurduğu belirtiliyor.

Grubun isteğiyle ihalenin imar değiştirme yetkisi olan ÖİB'ye verilmesinin kararlaştırıldığı kaydediliyor. Böylece, ihaleyi yapacak olan yeni kurum ÖİB'nin imar yetkisini kullanarak istenilen değişikliği yapabileceği ve imarla ilgili açılan ve açılacak olan davaların da önünün alınacağı dile getiriliyor. Daha öncede İstanbul Şehir Plancıları Odası'nın itirazı üzerine Danıştay 6. Dairesi, Galataport projesiyle ilgili imar planı değişikliğini onaylayan Kültür ve Turizm Bakanlığı işleminin yürütmesini, bakanlığın imar yetkisi bulunmadığı gerekçesiyle iptal etmişti. Yaz aylarında yapılan ve imar yetkisini Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na veren yasa değişikliğine karşı Anayasa Mahkemesi'ne yapılan iptal başvurusu ise reddedilmişti. Dubai Şeyhi El Maktum'un şirketi Emaar ve Atasay Kuyumculuk'un sahibi Cihan Kamer'in ortak girişimi, Türk Telekom'u alan Oger Grubu, Albayrak-Dubai ortaklığı ile Zorlu Holding ve Nurol Holding'in projeyle ilgilenen gruplar olduğu yetkililerce ifade ediliyor.

'Alana 650 metrelik kule dikebilirler'

Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Sekreteri Tayfun Kahraman, satış yetkisinin ÖİB'ye verilmesinin açtıkları davanın gerekçesini ortadan kaldırmadığını söyleyerek, "Dava gerekçemiz, arazinin imar planının yasaya aykırı biçimde Koruma Kurulu'ndan görüş alınmadan yapılmış olması ve Boğaziçi siluetini değiştirecek olan bir yapılaşma için analitik çalışma yapılmamış olması" dedi.

Kayraman, şöyle konuştu: "Boğaziçi nazım imar etkilenme planında yer alan bu arazi, Bayındırlık Bakanlığı değişikliğiyle, turizm ve kongre alanına çevrildi. Emsali 3. bu da 650 metre yükseklikte kule dikilebilir. Koruma Kurulu'ndan görüş alınmadı. Arazi satışının ÖİB'ye geçmesi bizi durdurmaz, ona da dava açarız. Mahkeme bizi haklı bulursa satış iptal olabilir, eğer vaat edilen yapılaşma olmazsa o zaman ayıplı mal satmış olursunuz."

'Hukuki durumu belli olmayan yeri satıyorlar'
Şehir Plancıları Odası Eski Başkanı Erhan Demirdizen de, imar planıyla ilgili hukuki durumu belli olmayan bir arazinin satılmaya çalışıldığını söyleyerek, "Herkes satış fiyatını konuşuyor, ama alıcının buraya ne yapabileceği ya da yapamayacağı henüz belli değil" diye konuştu. Demirdizen, benzer bir hukuki sürecin Galataport projesinde de yaşandığına dikkat çekerek, Karayolları Genel Müdürlüğü arazisinin satışının da Galataport sürecine benzeyebileceğini vurguladı.