Karayolları, 6 Milyar Dolarlık 3. Köprü için İhtiraslı Yarış Bekliyor



Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, 6 milyar dolarlık 3. Boğaz Köprüsü ihalesinin ilanı için son adıma yaklaşıldığını belirterek, “Maliye Bakanlığı’nın görüşünü bekliyoruz. İhale sürecinin çok uzayacağını düşünmüyoruz. İhaleye ilgi büyük” dedi. Turhan, 3. köprü projesinde belediyelerden izin çıktığını, bundan sonraki süreçte fayda-maliyet analizi yapılarak, DPT, Hazine Müsteşarlığı ve Maliye Bakanlığı’ndan görüş alınacağını söyledi. Turhan, birçok yabancı şirketin ilgilendiği ihale için “Bu çok önemli bir proje, bu projede hayal aleminde koşanları istemeyiz” mesajı verdi.

İlandan sonra ihtiras

Turhan, şunları söyledi: “İhale ile İtalya, Fransa, Çin, Japonya, Kore’lilerin ilgilendiğini biliyoruz. Uluslararası finans kuruluşları gelip, yolun trafik durumu, gelişme potansiyeli, yoldaki araçların kompozisyonu, liman bağlantısının olup olmadığı konusunda bilgi alıyor. Şirketlerin projeyle şu aşamada ilgililer, ama ilana çıkıldığında ilginin ihtirasa dönüşeceğini biliyoruz. Finansörler, Türkiye’yi yatırım ve geri dönüşü bakımından çok güvenli bir ülke olarak görüyorlar.”

En az yüzde 20 sermaye

Türkiye’den firmaların yabancı ortaklarla ihaleye hazırlandıklarını anlatan Turhan, Doğuş, Tekfen, Yüksel, Nurol, Limak, Cengiz inşaatın ihale üzerine çalıştıklarını biliyoruz” diye konuştu. Turhan, 3. köprü projesine girmek isteyen şirketlerin hem teknik hem de mali olarak güçlü olması gerektiğini belirterek, “İhalede ödemenin tümünün kredi ile yapılmasını istemiyoruz. Asgari yüzde 20 öz sermaye ile karşılanmalı. Bu projeye hayal aleminde koşanların girmesini istemiyoruz” diye konuştu.

110 km’lik hız limiti ciddi zaman tasarrufu

Karayollarında çalışmaların hızla devam ettiğini, hedefleri tutturduklarını kaydeden Cahit Turhan, ağustos ayı itibariyle bin 56 kilometrelik bölünmüş yol açtıklarını, toplam 18 bin 539 kilometre bölünmüş yol ağıyla hizmet verdiklerini söyledi. Bölünmüş yollarda hız limitinin 110 kilometreye çıkmasıyla yolların daha konforlu hale geleceğinin altını çizen Cahit Turhan, “10 saatte gidilecek bölünmüş yol 1.5 saat kısalacak. İstanbul’dan yola çıkan bir otobüs Kars’a 20 saat yerine 17 saatte gidebilecek. Burada da 3 saatlik bir avantaj sağladık. Ancak hız limitinin yükselmesiyle sürücülerin kural dışına çıkmaması gerekiyor” dedi.

Karayolları şirketlerle ortaklıklar kuracak

Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM), bu yıl değişikliğe uğrayan karayolları kanununda yer alan yeni maddeyle bazı projelerde özel sektörle ortaklık kurabilecek. Cahit Turhan, bu kapsamda, kuzey-güney akslarındaki tünel projelerinde bu yöntemi kullanacaklarını belirterek, “Bu yöntemi kullanarak özel sektörle riskleri paylaşacağız. Şirketler bu yönteme olumlu baktılar. Projeler yüklenici açısından daha cazip hale gelecek” dedi.