Karayolları, 6 Milyar Dolarlık 3. Köprü için İhtiraslı Yarış Bekliyor
Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, 6 milyar dolarlık
3. Boğaz Köprüsü ihalesinin ilanı için son adıma yaklaşıldığını
belirterek, “Maliye Bakanlığı’nın görüşünü bekliyoruz. İhale sürecinin çok
uzayacağını düşünmüyoruz. İhaleye ilgi büyük” dedi. Turhan, 3. köprü projesinde
belediyelerden izin çıktığını, bundan sonraki süreçte fayda-maliyet analizi
yapılarak, DPT, Hazine Müsteşarlığı ve Maliye Bakanlığı’ndan görüş alınacağını
söyledi. Turhan, birçok yabancı şirketin ilgilendiği ihale için “Bu çok önemli
bir proje, bu projede hayal aleminde koşanları istemeyiz” mesajı verdi.
İlandan sonra ihtiras
Turhan, şunları söyledi: “İhale ile İtalya, Fransa, Çin, Japonya,
Kore’lilerin ilgilendiğini biliyoruz. Uluslararası finans kuruluşları gelip,
yolun trafik durumu, gelişme potansiyeli, yoldaki araçların kompozisyonu, liman
bağlantısının olup olmadığı konusunda bilgi alıyor. Şirketlerin projeyle şu
aşamada ilgililer, ama ilana çıkıldığında ilginin ihtirasa dönüşeceğini
biliyoruz. Finansörler, Türkiye’yi yatırım ve geri dönüşü bakımından çok güvenli
bir ülke olarak görüyorlar.”
En az yüzde 20 sermaye
Türkiye’den firmaların yabancı ortaklarla ihaleye hazırlandıklarını anlatan
Turhan, Doğuş, Tekfen, Yüksel, Nurol, Limak, Cengiz inşaatın ihale üzerine
çalıştıklarını biliyoruz” diye konuştu. Turhan, 3. köprü projesine girmek
isteyen şirketlerin hem teknik hem de mali olarak güçlü olması gerektiğini
belirterek, “İhalede ödemenin tümünün kredi ile yapılmasını istemiyoruz. Asgari
yüzde 20 öz sermaye ile karşılanmalı. Bu projeye hayal aleminde koşanların
girmesini istemiyoruz” diye konuştu.
110 km’lik hız limiti ciddi zaman tasarrufu
Karayollarında çalışmaların hızla devam ettiğini, hedefleri tutturduklarını
kaydeden Cahit Turhan, ağustos ayı itibariyle bin 56 kilometrelik bölünmüş yol
açtıklarını, toplam 18 bin 539 kilometre bölünmüş yol ağıyla hizmet verdiklerini
söyledi. Bölünmüş yollarda hız limitinin 110 kilometreye çıkmasıyla yolların
daha konforlu hale geleceğinin altını çizen Cahit Turhan, “10 saatte gidilecek
bölünmüş yol 1.5 saat kısalacak. İstanbul’dan yola çıkan bir otobüs Kars’a 20
saat yerine 17 saatte gidebilecek. Burada da 3 saatlik bir avantaj sağladık.
Ancak hız limitinin yükselmesiyle sürücülerin kural dışına çıkmaması gerekiyor”
dedi.
Karayolları şirketlerle ortaklıklar kuracak
Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM), bu yıl değişikliğe uğrayan karayolları
kanununda yer alan yeni maddeyle bazı projelerde özel sektörle ortaklık
kurabilecek. Cahit Turhan, bu kapsamda, kuzey-güney akslarındaki tünel
projelerinde bu yöntemi kullanacaklarını belirterek, “Bu yöntemi kullanarak özel
sektörle riskleri paylaşacağız. Şirketler bu yönteme olumlu baktılar. Projeler
yüklenici açısından daha cazip hale gelecek” dedi.