Karadeniz Sahil Yolu Resmen Açıldı




















İlk büyük ihalesi 1987 yılında yapılan, birçok hükümet ve bakanın görev aldığı Karadeniz sahil yolu, bugün Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın da katıldığı törenle resmen açıldı. Açılışta konuşan Başbakan Erdoğan, hedeflerinin Karadeniz Sahil Yolu'nu sahilden İstanbul'a ulaştırmak olduğunu belirtti ve ''Bunu yaptığımız zaman dünyanın en uzun sahil yoluna Türkiye kavuşmuş olacak'' dedi.

Erdoğan, 20 yıllık bir rüyanın gerçek olduğunu belirterek, göreve geldiklerinde yolun yüzde 35'inin tamamlandığını, ancak 4 yıl içerisinde yolu yüzde yüz bitirme noktasına getirdiklerini söyledi. Söz verdiklerini ve bunu gerçekleştirdiklerini anlatan Erdoğan, yol ve suyun medeniyet olduğunu, yolun olmadığı yerde medeniyetten bahsetmenin mümkün olmadığını ifade etti. Erdoğan, ''Rüyam şu, 542 kilometrelik Karadeniz Sahil Yolu'nu sahilden İstanbul'a ulaştırmak, bunu yaptığımız zaman dünyanın en uzun sahil yoluna Türkiye kavuşmuş olacak'' diye konuştu.

Başbakan Erdoğan, çalışmalara başlandığını, şu anda Samsun-Bafra arasının yapıldığını belirterek, Samsun-Bafra'dan sonra çalışmalara devam edeceklerini Sinop- Kastamonu kısmını da gerçekleştirerek Karadeniz Sahil Yolu'yla üçüncü köprüyü birleştireceklerini kaydetti.

Sahil yolunun özellikleri
Yaklaşık 4.2 milyar dolara mal olan 542 kilometrelik Karadeniz Sahil Yolu'nda, 27 kilometre uzunluğunda 263 adet köprü, 41 kilometre uzunluğunda 12 adet tek tüp tünel, 18.5 kilometre uzunluğunda 20 adet çift tüp tünel yer alıyor.

Karadeniz Sahil Yolu, Samsun'dan Sarp'a kadar, 6 il, 63 ilçe, 17 bucak merkezi, 9 liman, 2 havaalanı ve birçok yerleşim birimine hizmet verecek.

Projenin geçmişi
Samsun'dan Sarp sınır kapısına kadar uzanan Karadeniz salih yoluyla ilgili ilk büyük ihale, 1987 yılında, trafiğin en yoğun olduğu Çarşıbaşı-Trabzon-Araklı kesimi için yapıldı. Bu ve takip eden ihalelerde milli bütçeden yeterli ödenek ayrılamadığı için çalışmalar istenildiği gibi gitmedi.

Projenin planlanan sürede tamamlanabilmesi ve yolun hizmete açılabilmesi için 1997 yılından itibaren ihale edilen kesimlerin, dış kredili olarak yapılması kararlaştırıldı. 16 ayrı bölümden 12 kesimde dış kredi, 4 kesim ise bütçeden finanse edilerek çalışmalara başlandı. Bu noktadan itibaren süreçte birçok hükümet ve bakanın görev aldığı yolun yapımında, son yıllarda önemli mesafe kaydedildi.

Yaklaşık 4.2 milyar dolara mal olan Karadeniz Sahil Yolu'nun inşasında, 138 milyon metreküp kazı-dolgu, 180 milyon ton tahkimat, 3 milyon metreküp beton imalatı gerçekleştirildi. Yolun 559 kilometre olan uzunluğu, yapılan 17 kilometrelik kazıyla, 542 kilometreye düşürülürken, bu kazıların 15 kilometresi Bolaman-Perşembe yolunda, 2 kilometresi de Samsun çevre yolunda yapıldı.

Çevre sorunları da düşünüldü
Yol yapımı sırasında bozulan kıyı şeridinde çevre sorunlarının oluşmaması, kumsalların ve koyların korunması için de 350 adet mahmuz yapıldı.

Ayrıca yol yapımından etkilenen balıkçı barınakları yeniden düzenlenerek, kapasiteleri daha büyük olan 60 adet balıkçı barınağı ve çekek yeri inşa edildi.

Bazı şehir geçişlerinde hukuk mücadelesi de verilen Karadeniz Sahil Yolu, birkaç nokta haricinde tamamlanarak, resmi açılışa hazır hale getirildi. Karadeniz Sahil yolu, Samsun'dan Sarp'a kadar 6 il, 63 ilçe, 17 bucak merkezi, 9 liman, 2 havaalanı ve sahil boyunca kesintisiz devam eden sayısız küçük yerleşim birimine hizmet verecek.

Yolun sağlayacağı faydalar
Yolun yapılmasıyla, yerleşimin yüzde 80'i sahil şeridinde yer alan Karadeniz bölgesindeki şehir geçişlerinde, şehirlerarası trafik ile şehiriçi trafiğin tecrit edilmesi sonucu sinyalizasyon sisteminin devre dışı kalmasıyla, taşıt işletme giderlerinden tasarruf edileceği belirtiliyor.

Karadeniz Sahil Yolu'nun, seyahat süresinin kısaltması, trafik kazaları sonucunda ortaya çıkan ölüm, yaralanma ve maddi hasarları azaltacağı öngörülerek, maddi kayıpları büyük oranda azaltacağı ifade ediliyor.

Yol güzergahında kigeometrik ve üstyapı standardının yükselmesi, kesintisiz trafik akışı sağlayan çevreyollarının yapılarak mevcut Karadeniz Sahil Yolu'nun bölünmüş yol haline getirilmesi ile ülke ekonomisine 2007 yılı vergisiz fiyatlarıyla yıllık toplam 552 milyon 299 bin 112 YTL katkı sağlanacağı bildiriliyor.