Karadeniz Sahil Yolu Önemli Bir Yatırımdır

Karadeniz Sahil Yolu'nun tamamlanması hem Karadenizliler için hem de ülke ekonomisi için sevinilecek bir gelişmedir. AKP iktidarı karayolu yapımına önem verdi ve bu icraatında başarılı oldu.

AKP, 15 bin kilometre karayolunu duble yol (iki gidiş-iki geliş) yapma hedefiyle yola çıktı. Dört yılda 4.600 km yolu duble yol haline getirdi.
Duble yollar (km'si 250 bin dolar ortalama maliyetle yapılıyor), otoyollar (km'si 2.5 milyon dolara yapılıyor) kalitesinde değil. Virajlar düzeltilmiyor, yol kalitesi bozuk, kısa sürede çukurlar oluşuyor, yapan müteahhitler kayırılıyor ama, ulaşımı kolaylaştırıyor. Can ve mal güvenliği sağlıyor.

Karayolu yapımında AKP'nin en önemli icraatı Karadeniz Sahil Yolu'nun tamamlanmasıdır. Bu, Keban projesi kadar önemli bir projedir. Bugüne kadar değişik sorunlar yaşandı. Yolun kıyıdan değil, dağlardan geçirilmesi gerektiği, çevreyi rezil ettiği söylendi. Çevreciler 14 dava açtı. Davaların bir bölümünde yapımı durdurma kararı çıktı. Uygulanmadı. Yolsuzluk iddialarıyla davalar açıldı.

AKP başlatmadı ama...
Hükümetlerin bu yol yapımıyla yandaşı müteahhitleri korudukları söylendi. AKP iktidarının yol yapımında işi küçük müteahhitler arasında paylaştırarak yerel müteahhitleri zengin ettiği iddia edildi... O oldu. Bu oldu. Ama Sinop 542 km'lik sahil yoluyla Sarp'a bağlandı.

Daha önce Karadeniz'deki yerleşim bölgelerine daracık, virajlı, tehlikelerle dolu yollardan ulaşabilmek için araç içinde saatlerce ter dökmeyenler, üç şerit gidiş, üç şerit geliş, "kaymak gibi" yolun değerini anlayamaz.

Bu yol kolay yapılmadı. Kolay tamamlanmadı. 1960'lı yıllarda Devlet Planlama Teşkilatı tarafından plana alındı. Projeleri hazırlandı. Parasızlıktan temeli ancak 1987 yılında Özal zamanında atıldı. Sonra gene parasızlıktan durdu. 1997 yılında dış krediyle inşaatın hızlandırılmasına çalışıldı. AKP hükümeti işbaşına gelinceye kadar 16 yılda yolun 226 km'lik kısmı yapılabildi.

AKP tamamladı
AKP hükümeti 4 yılda yolun kalan yüzde 60'lık, 316 km'lik bölümünü tamamladı.

Karadeniz Sahil Yolu, dağlar oyularak, dağlar kazılarak ve dağlardan taşınan kayalarla deniz doldurularak yapıldı. Yol boyunca, 27 km uzunluğunda 263 köprüden, 41 km uzunluğunda 12 tek tüplü tünelden,18.5 km uzunluğunda çift tüplü tünelden geçiliyor.

Yolun geçtiği bölgenin tabiat şartlarına göre, bir kilometrenin maliyeti değişiyor. Örneğin Gerze-Yakakent arası 36 km'lik yolun proje bedeli 275 milyon dolar. (Kilometresi 7.6 milyon dolar). Ama,Yakakent -19 Mayıs arası 47 km'nin proje bedeli 105 milyon dolar. (Kilometresi 2.2 milyon dolar) Karadeniz Sahil Yolu, yol boyu yerleşim bölgelerine iyilik getirecek. Bu yol sadece Karadeniz ekonomisi için değil, ülke ekonomisi için önemli bir yoldur. "Karadeniz Sahil Yolu yapıldı, duble yollar yapıldı, demek ki bu hükümet her alanda çok başarılıdır" denilemez ama, bu iki konudaki olumlu gelişmeleri de görmek gerekir.