Deniz dolgusu kıyı erozyonunu tetiklemesinin yanı sıra deniz suyunun kimyasal özelliklerini bozuyor, kendi kendini yenileme mekanizmalarını çökertiyor. Son olarak yakın zamanda yapımına başlanacağı düşünülen yeni Trabzon Havalimanı’nın tamamı dolgu alan üzerine yapılacak. Rize-Artvin Havalimanı ve Ordu-Giresun Havalimanı da dolgu alan üzerine inşa edildi. Türkiye deprem kuşağında olmasına karşın kamusal alanlarda yapılan dolgular tehdit yaratıyor.
Cumhuriyet'ten Şeyda Öztürk'ün haberine göre; Kahramanmaraş merkezli depremlerin ardından en ağır hasarı alan şehirlerden olan Hatay’da da birçok dolgu projesi yer alıyor. Geçen aylarda iki farklı dolgu projesine izin verildi. Bazı uzmanlar depremin ardından kentte su seviyesinde yaşanan yükselmenin deniz dolgusuyla yapılan parkın çökmesi sonucu yaşandığını kaydetmişti.
AKP’li Ordu Büyükşehir Belediyesi ve Kocaeli Büyükşehir Belediyesi de denizi doldurarak panayır ve festival alanı yapmak için adım attı. Ordu Büyükşehir Belediyesi’nin 47 bin 647 metrekarelik alanda dolgu projesi isteği inceleme değerlendirme komisyonunda (İDK) bekliyor. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi de geçen aylarda Dilovası’nda gerçekleştirmek istediği “fuar, panayır ve festival amaçlı dolgu alanı” projesi için onay aldı. 501 milyon 893 bin TL’lik proje kapsamında belediye 346 bin metrekarelik alanı dolduracak.
Mimarlar Odası İstanbul Şube Başkanı Esin Köymen konuya ilişkin açıklamasında 1999’da meydana gelen iki depremi örnek göstererek, “Deprem sırasında gördük ki Gölcük bölgesinde yapılan dolgu alanlar suya gömüldü. Deniz dolgusu projeleri afet açısından da sıkıntılı.” dedi.
Köymen, “Kıyı Kanunu ve Kıyı Kanunu Uygulama Yönetmeliği’ne göre kıyılarda yapılacak dolguların denizle ilişkili olması gerekiyor. Karadeniz’deki sahil yolu da fırtınalarda sürekli bozuluyor. Bu doğayla inatlaşmaktır.” diye konuştu.
Haberin tamamına linkten ulaşılabilir.
(Fotoğraf: AA)