‘Kara tren gecikir, belki de hiç gelmez’ gibi türkülere konu
olan demiryolundaki seferlerin gecikme halini TCDD
çalışanları ortaya koydu. Birleşik Taşımacılık Çalışanları
Sendikası’nın (BTS)‘TCDD Ana Hat Yolcu Trenleri Tehir
Raporu’na göre bütün yolcu trenlerinin gecikmeli olarak çalışıyor.
İncelenen 40 ana hat yolcu treninin sefer başına varış yerlerine ortalama
gecikme süresi; 1 saat 45 dakika.
Doğu’ya gitmek zor
BTS’den yapılan yazılı açıklamada, sendikanın 7-13 Eylül 2009 tarihlerini
kapsayan yedi günlük dönemde çalışan 40 ana hat yolcu treninin varış garlarına
ne kadar gecikmeyle ulaştıklarının tespit ettiği belirtilerek şu tespitlere yer
verildi:
- Bütün yolcu trenleri gecikmeli olarak çalışmaktadır. Çalışma kapsamında
incelenen 40 ana hat yolcu trenin sefer başına varış yerlerine ortalama gecikme
süresi 1 saat 45 dakika olarak tespit edilmiştir. - Varış istasyonuna en
fazla gecikme ile varan ilk 10 trenin yedisi Doğu ve Güney Doğu Anadolu
Bölgesine çalışan yolcu trenleridir.
En iyisi Karaelmas
- İlk sırada yer alan ve Haydarpaşa-Kurtalan arasında çalışan Güney
Ekspresi’nin ortalama gecikme süresi, seyahat süresi olan 36 saat 01 dakikanın
yüzde 26’sına denk gelen 9 saat 55 dakikaya ulaştı. - Ankara-Zonguldak
arasında çalışan Karaelmas Ekspresi ise ortalama 11 dakikalık tehirle en az
gecikme yapan tren oldu. - En fazla yolcu taşımacılığının yaşandığı
Ankara-Haydarpaşa-Ankara güzergâhında en çok ortalama sefer gecikmesi 1 saat 18
dakikayla Ankara-Haydarpaşa seferini yapan Boğaziçi Ekspresi’nde görüldü. Fatih
Ekspresi’nin Haydarpaşa-Ankara seferinde ortalama 59 dakika, Ankara-Haydarpaşa
seferindeyse 48 dakika ortalama sefer gecikmesi görüldü. -
Ankara-İzmir-Ankara arasında çalışan üç ekspres ana hat yolcu trenlerinde, en
fazla ortalama sefer gecikmesi 2 saat 1 dakika ile Basmane - Ankara seferi yapan
Karesi Ekspresi’nde, en az gecikme 1 saat 6 dakika ile Ankara-Basmane arasında
sefer yapan İzmir Mavi Treni’nde yaşandı.
Raylar da sorunlu
Açıklamada, gecikmelere genellikle “Lokomotif ve vagonlarla ilgili
sorunların, uzun yıllardır yenilenmeyen hatlarda yapılan kısmi bakımlarının
yetersizliğinin, yol yenileme çalışmalarının yapılamamasının, yol ray ve malzeme
sıkıntısının giderilememesinin” neden olduğu belirtildi. Alınması gereken
önlemlerin de sıralandığı açıklamada, “Tehirlerin önüne geçilmesi için,
yenilenmeyen hatlarının yenilenmesi, trafiğin yoğun olduğu güzergâhlardaki tek
hat işletmeciliğinin çift hata çıkartılması, yoğun güzergâhlarda elektrifikasyon
sisteminin yaygınlaştırılması, vagon ve lokomotiflerin bakım ve tamiratlarında
çalıştırılan kalifiye personel eksikliğinin giderilmesi” gerektiği ifade edildi.
Yüzde 95 tek hatlı
Demiryolu taşımacılığının tıkanma noktasında olduğu ve önlem alınması
gerektiği belirtilen BTS’nin açıklamasında, ‘Demiryolu güzergâhının yüzde
95’inin tek hatlı olduğu, 11 bin kilometre demiryolu hattının işlevsiz hale
getirildiği’ anlatıldı.