Arkas Holding Başkanı Önder Türkkanı, AA muhabirine yaptığı
açıklamada, kamuoyunda yolcu taşımacılığına getireceği faydalarla
gündeme gelen Marmaray Projesi'nin, yük taşımacılığı konusunda da büyük bir
potansiyel doğuracağını belirtti.
Projenin 2013 yılında tamamlanmasıyla Avrupa ile Asya arasında yük trafiğinin
katlanarak artacağını, sadece Türkiye değil, Kafkaslar ve Ortadoğu ülkelerinin
de bu sisteme dahil olmak isteyeceğine dikkati çeken Türkkanı, şunları
söyledi:
''Türkiye'nin 2023 ihracat hedefleri gözönüne alındığında, bu projenin önemi
bir kat daha artıyor. Marmaray'ın getireceği kolaylık ve tasarruf, Türkiye
ekonomisine büyük getiri sağlayacak. İhracatımız nakliyat maliyetinin düşmesinin
getireceği rekabet üstünlüğü ile daha da artarken, azalan yakıt tüketimi
akaryakıt ithalatını düşürecek. Dolayısıyla cari açık sorunumuza çift yönlü
katkıda bulunacaktır. Ayrıca bu durum, karayollarındaki can güvenliğine ve çevre
sağlığına da olumlu etki yapacaktır.
Proje, Türkiye üzerinden yapılan transit ticareti de artacak. Marmaray
Projesi'yle Türkiye, coğrafyasının hakkını veren bir projeyi gerçekleştirmiş
olacaktır. Türkiye, köprü olma fonksiyonunu tam anlamıyla yerine
getirecektir.''
Anadolu Projesi ve Marmaray
Türkkanı, Arkas'ın, Anadolu'da öne çıkan sanayi kentlerini limanlara bağlama
hedefiyle başlattığı ''Anadolu Projesi'' kapsamında yatırımların devam ettiğini,
Marmaray ile bağlantılı olarak ''kara limanları'' oluşturmaya başladıklarını
kaydetti.
Bu kapsamda, İzmit-Kartepe, Mersin-Yenice, Bilecik-Bozüyük ile Konya, Ankara
ve Gaziantep'te kurulacak terminallerin bir nevi ''kara limanı'' işlevi
üstleneceğini ifade eden Türkkanı, sözlerine şöyle devam etti:
''Proje hayata geçtiğinde, Almanya'dan gelen bir katara bu terminallerden
yeni yük ilave edilerek Anadolu'nun diğer illerine ve komşu ülkelere doğrudan
ulaşım sağlanmış olacak. Terminal sayısını, ticaret hacmi arttıkça çoğaltmak
istiyoruz. Arazi alımlarını tamamladık. Anadolu Projesi'ne 150 milyon dolar
yatırım yaptık. Marmaray'ın tamamlanmasıyla yatırım planının ikinci aşamasına
geçeceğiz. Proje tamamlandığında ise ülke genelindeki terminaller ve lojistik
tesisler ile yıllık taşıdığımız yük miktarını önemli ölçüde artırmayı
hedefliyoruz.''
Demiryollarındaki en büyük taşıma şirketi
Türkkanı, Arkas'ın ulaştığı 700 vagon sayısıyla, demiryolları taşımacılığı
yapan en büyük özel şirket olduğunu kaydederek, Marmaray'ın getireceği
potansiyel nedeniyle verdikleri yeni vagon siparişleriyle vagon sayısını bine
çıkarmayı hedeflediklerini, özel sektörün demiryollarında doğrudan taşımacılık
yapabilmesine imkan verecek yasal düzenlemenin çıkmasıyla lokomotif yatırımına
da geçeceklerini bildirdi.
Marmaray'ın getireceği potansiyelin dünya çapında dikkat çektiğini ve Alman
Demiryolları'na ait taşımacılık devi Schenker'in hazırladıkları projeye ilgi
duyduğunu belirterek, şunları söyledi:
''Schenker ile mevcut bir ortaklığımız var. Bu proje ile de ilgileniyorlar.
Ancak bu konuda sonuç alınması Marmaray Projesi'nin tarihinin netleşmesine
bağlı. Finansal ihtiyaçlar için bir ortak arayışında değiliz. Önemli olan
Schenker'in işletme tecrübesinden yararlanmak. Schenker, dünya çapında bir
organizasyon, bunun faydalarını Türkiye'ye getirmeyi amaçlıyoruz. Ancak nihai
karar için Marmaray'ın tamamlanmasını bekliyoruz.''
''Karayolu taşımacılığı olumsuz etkilenmez''
Türkkanı, Marmaray Projesi ile ön plana çıkacak demiryolu taşımacılığının,
karayolu taşımacılığını olumsuz etkileyeceği görüşlerine katılmadığını da dile
getirdi.
Kamyonlar için en verimli taşıma mesafesinin 30-40 kilometre olduğunu ve
demiryolu bağlantılarıyla artan yük kapasitesinin, kara taşımacılığına daha
fazla kısa mesafeli yük taşıma imkanı sağlayacağını savunan Türkkanı, taşıma
mesafelerinin kısalmasıyla kara nakliyecileri için karlılığın artacağını
söyledi.
Türkkanı, Arkas'ın, aynı zamanda Türkiye'nin en büyük kara nakliyat
filolarından birine sahip olduğunu da belirterek, Türkiye gibi büyük bir
ülkenin, tek bir nakliyat modeline mahkum olmayıp deniz, kara, demiryolu
taşımacılığının tüm unsurlarını kullanmasının gerekliliğine dikkati çekti.
Marmaray'da günde 42 yük katarı çalışacak
Marmaray Projesi'nin tamamlanmasının ardından hatta yolcu taşımacılığının
yapılmadığı gece saatlerinde yük taşımacılığı yapılacak. Hat üzerinde günlük
karşılıklı 42 trenin çalışması ve yıllık 7,5 milyon ton yükün taşınması
öngörülüyor.
Holding'in ciro hedefi 2,3 milyar dolar
Öte yandan, Arkas Holdingin 2011'de önceki yıla göre ciroda yüzde 23'lük bir
artış sağlayarak 2,1 milyar dolara, faiz dışı karlılıkta da yüzde 27 artışla 196
milyon dolara ulaştığı, 2012 yılı ciro hedefinin ise yüzde 10 büyüme ile 2,3
milyar dolar olarak belirlendiği kaydedildi.