Kapalıçarşı'nın Mistik Havasını Havalimanına Taşıdı



Mimar Ebru Kantaşı Mert; bir havaalanı tasarımcısı. 2007 yılında Atatürk Havalimanı giden yolcu katında bulunan tüm Duty Free mağazalarının yenilenmesine yönelik bir proje hazırlayarak 7 bin metrekarelik alanı yeniden düzenledi. 2008 yılının son aylarında ise dış hatlar terminalindeki bin 500 metrekarelik restoranı yeniden tasarladı. Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali'nin büyütülmesi ile ilgili projeler üzerinde de çalışmalarını sürdüren Ebru Kantaşı Mert, Dış Hatlar Terminali'nde ATU Turizm İşletmeciği A.Ş tarafından işletilen Duty Free bölümünde yarattığı "Bazaar Konsepti" ile dünyanın en prestijli mimarlık ödüllerinden Frontier Ödülü'nü aldı.

Dokuz projeyi geride bıraktı

Kantaşı Mert, Kapalıçarşı'da bulunan dükkanlardan etkilenerek oluşturduğu konseptiye, Londra Heathrow, Amsterdam Schiphol gibi dünyanın en büyük havalimanlarında hayata geçirilen benzer projeler de dahil olmak üzere 9 projeyi geride bırakarak birinci olmayı başardı. Frontier Ödülü, her yıl Londra merkezli Frontier Dergisi tarafından veriliyor ve ödülü alacak mimari konsept sektörün ileri gelen altı isminden oluşan jüri tarafından seçiliyor.

Duty Free'de Türk Sanat Müziği çalıyor

Duty Free'nin bir bölümünü "Bazaar Konsepti" nde dekore eden Kantaşı Mert, mekanı tasarlarken vaktinin önemli bir bölümünü Kapalıçarşı'da geçirdiğini anlatıyor. Kantaşı Mert, vitrinlere konulan antikaları, aydınlatma malzemelerini, aksesuarları ve daha birçok ürünü Kapalıçarşı'dan getirmiş. Konsepte uygun tasarlanan mobilyaların, fonda çalan Türk Sanat Müziği'nin ve ürünlerin sergileniş biçiminin turistlere ülkeden ayrılmadan İstanbul'un tarihsel dokusunu yeniden hatırlattığını ifade eden Mert, Bazaar konseptinin tam bir bütünsellik içersinde uygulandığını belirtiyor.

Mağaza küçülmesine rağmen satışlar % 70 arttı

Mağazaların duvarlarında fiber esaslı, taş görünümlü, hafif ve kolay işlenebilen bir malzeme kullanan Kantaşı Mert, mimari anlayışın mağazalar açısından ticari bir başarıya dönüştüğünü kaydediyor. Kantaşı Mert, yakalanan ticari başarının mimar ve işletmecinin uyumlu işbirliğinin sonucu olduğuna değinerek, "Bu mağazanın ticari başarısı mimari tasarımın ticarete pozitif katkısını kanıtlayan çok iyi bir örnektir" diyor. Dış Hatlar Terminali'ne personel ile birlikte, ayda 2.5 milyon kişinin girip çıktığını, bu nedenle havalimanındaki mağazaların bir alışveriş merkezi gibi tasarlanması gerektiğini söyleyen Kantaşı Mert, bu anlayışla tasarlanan mağazada gerçek bir ticari başarı yakalandığını ifade etti. Mert, yaratılan yeni "Bazaar Konsepti"nde mağaza alanının 560 metrekareden 280 metrekareye düşürüldüğünü ve yeni tasarımın satışları yaklaşık yüzde 70 arttırdığını vurguladı.

"Havaalanında alışveriş pahalıdır imajını yıktık"

Kantaşı Mert, içerdeki mobilyalardan, ürünlerin sergileniş biçimine kadar Kapalıçarşı atmosferi yarattıklarını ifade ederek, müşterilerde var olan havalimanında satış noktası pahalıdır imajını yıktıklarını vurguluyor. Kantaşı Mert, daha önce aynı alanda puro, çikolata satan mağazalar bulunduğunu hatırlatarak "Mağazaların derinliği fazlaydı, girişi kolay değildi. Biz derinliği azalttık. Üst üste, yoğun ve dolu bir teşhir yöntemine geçildi. Yolcunun vakti dar ve hemen alışveriş yapmak istiyor. Yarattığımız yeni konsept ile yolcu her şeyi dışarıdan görmeye başladı. Yolcu artık içeriye girmekten çekinmiyor. Duty Free mağazacılığında en önemli konulardan birisi müşteriyi içeriye sokabilmek. Zira yolcunun vakti çok az" diye konuşuyor.