İstanbul'un çılgın projesi Kanal İstanbul'un, yeni güzergâhı Küçükçekmece-Başakşehir- Arnavutköy hattıyla ilgili ilk fizibilite çalışmaları tamamlandı. Sabah Gazetesi'nden Erhan Öztürk'ün haberine göre kanal aksında yapılacak alt ve üst yapı projeleriyle ilgili belediyeler ve kurumlar, önümüzdeki 50-100 yıllık yaklaşım planlarını, projelerini ve çalışmalarını gelecek hafta Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'na gönderecek.
Rota değişti
Kanal İstanbul güzergâhı ve güzergâhta yapılacak yeni yerleşim birimleri ile rezerv alanlar netleşti. Kanal, Küçükçekmece - Başakşehir - Arnavutköy hattında olacak. Bakanlığın, bu rotayı seçmesinin en önemli nedeni ise, kanal aksında bulunan arazilerin yüzde 80'e yakını hazineye ait olması. Böylece istimlak bedeli ile diğer maliyetler daha düşük olacak. Önce belirlenen Silivri, Ortaköy, İnceğiz, Gökçeli, Çanakça, Dağyenice olarak tespit edilen bölgeden, Karacaköy, Evcik Barajı'ndan Karadeniz'e bağlanan bölümde istimlak edilecek arazilerin çokluğu nedeniyle vazgeçildi. SABAH'ın ulaştığı harita ve Rezerv Alanları'yla ilgili Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, 4 Mart'ta Devlet Su İşleri (DSİ), Toplu Konut İdaresi (TOKİ), İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı ile Kanal İstanbul projesinin geçeceği Küçükçekmece, Arnavutköy ve Başakşehir Belediyeleri'ne bir yazı gönderdi.
İki 'rezerv alanı' kuruluyor
Yazıda; 'Rezerv Yapı Alanı' olarak belirlenen yerlerle ilgili kurumların elindeki tüm güncel bilgiler, etüt ve projeler, yatırım kararları, ileriye dönük plan ve programların bakanlığa iletilmesi istendi. Yeni İstanbul'un oluşturulacağı bölgede, 3. havaalanı projesiyle ilgili çalışmalar 1.5 yıldır sürerken, Küçükçekmece'den başlayıp, Başakşehir'den geçecek 44 bin 442 dönüm arazi 'Rezerv Alanı 1' olarak belirlendi. Arnavutköy bölgesinde ise 280 bin 29 dönüm arazi 'Rezerv Alanı 2' olarak kabul edildi. Afet riski olan Zeytinburnu, Bakırköy, K.Çekmece, Bağcılar, Esenler, Güngören, G.O.Paşa'daki kentsel dönüşüm alanları, Arnavutköy ve Kemerburgaz bölgelerindeki rezerv alanlarındaki yeni şehirlere taşınacak. Küçükçekmece Gölü'nden başlayan, Sazlıdere Barajı aksından devam ederek Karadeniz'e dökülecek olan kanal aksında yapılacak isale hattı, tünel, atık su kolektörleri, arıtma tesisleri projeleriyle ilgili belediyeler ve kurumlar, önümüzdeki 50-100 yıllık yaklaşım planlarını, projelerini ve çalışmalarını bakanlığa gelecek hafta gönderecek.
Ormandan geçmeyecek
Proje, planlamalara göre Küçükçekmece- Başakşehir- Arnavutköy ilçelerinden geçerek Karadeniz ile Marmara Denizi'ni birbirine bağlayacak. Bu proje ile hem kirlenen ve kullanılamaz hale gelen Küçükçekmece Gölü kanala katılacak, Sazlıdere Barajı devre dışı kalacak. Güzergâhın bir diğer avantajı, yol üzerinde hiç orman arazisi bulunmaması.
Üç mahallede dev istimlak
25 metre derinlikte ve 200 metre genişlikteki Kanal İstanbul Projesi'nin en önemli istimlak ve kamulaştırma çalışması, Küçükçekmece Gölü ile Sazlıdere Barajı arasında kalan Başakşehir ilçesinin Altıntepe, Güvercintepe ve Şahintepe mahallelerinde gerçekleştirilecek. Tamamı ruhsatsız ve imarsız evlerden oluşan üç mahalle kanala cephe olacak. Fiyatların üçe, dörde katlamasını bakanlık, söz konusu bölgeleri 'Rezerv Alanı' ilan ederek önledi. Böylece belirlenecek kamulaştırma bedeliyle, söz konusu araziler Rezerv Alanı'na dahil edilecek.
'YPK kararı bu hafta içinde tamamlandı'
Başbakan Yardımcısı Ali Babacan, "Kanal İstanbul Projesi ile ilgili Yüksek Planlama Kurulu kararı bu hafta içinde tamamlandı" dedi. Babacan, Stratejik Düşünce Enstitüsünce düzenlenen "Ekonomi Güvenliği" konulu panelin açılışında yaptığı konuşmada, önlerinde çok önemli vizyon projeleri bulunduğunu söyledi. Bu projelerden en önemlisinin Kanal İstanbul olduğunu belirten Babacan, şöyle konuştu: "Yapıldığında bazı yolların yerinin değişmesi gerekecek. Köprüler gerekecek. İşte bunun ilgili Yüksek Planlama Kurulu kararı bu hafta içinde tamamlandı. Çünkü öncelikle yol, köprü çalışmalarının başlaması gerekiyor, arkasından da Kanal İstanbul Projesi'ni gerçekleştirelim. İlk etapta bakanlar olarak 'acaba olur mu, olmaz mı, çok mu çılgın, acaba gerçekleştirilebilir mi?' şeklinde şüpheler hissettik ama Sayın Başbakanımız bunu açıkladı. Olmayacak olsa zaten bu açıklanmazdı. Biz, bunun gerçekçi bir proje olduğuna inanıyoruz. Türkiye için, hatta dünya için çok konuşulacak bir proje olduğuna da inanıyoruz."
Bakan Bayraktar'ın alternatif güzergahlardan haberi yokmuş
Ancak yine Sabah Gazetesi'nin Cihan kaynaklı haberine göre Çevre ve Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktar, Kanal İstanbul ile ilgili faaliyetlerin devam ettiğini belirterek, "İstanbul Boğazı'na alternatif olacak 3 alternatif güzergah için çalışmalar devam ediyor. İnşaallah Kanal İstanbul'un güzerg'hını 1-1,5 ay içinde netleştireceğiz" dedi. Tekirdağ temasları dahilinde uğradığı Çerkezköy Organize Sanayi Bölgesi'nde gazetecilerin Kanal İstanbul ile ilgili sorularını cevaplayan Bayraktar, şu açıklamalarda bulundu:
"Yüksek Planlama Kurulu (YPK) kararını çıkartma sebebi bu işin ödeneğinin bir an evvel ayrılması içindir. Yani burada önemli olan ödeneği ayıralım, programa koyalım. Sonra ödenek konusunda sıkıntı çekmeyelim. Kanal İstanbul'un yeri şu an tam olarak belli değil. Çalışmaları yapıyoruz. En kısa yol, en uygun yer neresidir onu araştırıyoruz. İstanbul Boğazı'na alternatif olacak güzergahı belirleme gayretindeyiz. Şu an 3 alternatif bölge için çalışmalarımız devam ediyor. İnşaallah 1-15, ay içinde güzergahı netleştireceğiz".
Gazetecilerin Küçükçekmece, Kınalı ve Selimpaşa'nın 3 alternatif bölge olduğu iddialarını aktarması üzerine Bayraktar, "Siz öyle diyorsunuz, ben alternatif güzerg'hları bilmiyorum. Yani şu an 3 yer var ama net belli değil. Ben de bilmiyorum, bildiğimde sizlerle paylaşacağım." karşılığını verdi. Kanal İstanbul'un ihalesi ile ilgili sorulara da Bayraktar, "İhale yok şu an, bir şey yok. Proje ihalesi, kamulaştırma ihalesi var. Daha harita alımları olacak, imar planı yapılacak. 18 uygulaması yapılacak. Ama halkı mağdur etmeyeceğiz, onu mümkün mertebe yerinde tutmaya gayret edeceğiz. Kamu alanları var, özel sektörün ve halkın alanları var. Burada kesinlikle halkı mağdur etmeyeceğiz. Yer de tam belli olduğunda Kanal İstanbul'u süratle yapacağız" cevabını verdi.