Çılgın proje olarak anılan Kanal İstanbul’u 2011 yılından bu yana gündemde. Karadeniz ve Marmarayı birleştirecek proje için resmi bir güzergah açıklaması yapılmadı. İlk etapta Silivri dense de, daha sonra Kanal İstanbul için Küçükçekmece Başakşehir ve Arnavutköy hattı konuşuldu.
Bu adres üzerinden tanıtım videoları, fotoğraflar ortaya çıktı. Bu yıl ihalesi beklenen proje ile ilgili önceki gün yapılan açıklama kafaları bir kez daha karıştırdı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Kanal İstanbul için güzergah değişikliği yapılacağını söyledi.
Hürriyet'ten Gülistan Alagöz'ün haberine göre, uzmanlar tarafından yapılan çalışmalar sonucu sit bölgeleri konusunda tereddütler doğduğunu, bu nedenle güzergah konusunun yeniden ele alınacağını belirten Bakan Yıldırım, “Güzergah konusunu yeni baştan ele almak ihtiyacı doğdu. Ben vatandaşlarımızın bu konuda çok aceleci davranmasını istemiyorum, bir hayal kırıklığı yaşamasınlar. ‘Şuraya kanal yapılacak, buraya hücum edelim’ falan diye düşünmesinler. Sonra bizi suçlamasınlar, bizim henüz ilan ettiğimiz bir güzergah yok. Bir takım güzergahlar havada uçuşuyor. Ne zaman ki ben çıkar derim, ‘güzergahımız budur’, bağlayıcı olan bizim için o güzergahtır” ifadelerini kullandı.
Kanal pazarlaması
Bugüne kadar Küçükçekmece ve Başakşehir’de yapılan yeni gayrimenkul projelerinde ‘Kanal İstanbul’a komşu’ ifadesi kullanıldı ve vatandaşın prim beklentisi yükseltildi. Yeni satışa çıkan projelerin yanıtım videolarında, internet sitelerindeki tanıtımlarda Kanal İstanbul vurgusu yapılarak, bu proje bir pazarlama aracı olarak kullanıldı. Sadece ev değil, Kanal İstanbul arsa fiyatları üzerinde de etkili oldu. Bölgede fiyatlar 7-8 kat arttı. Bugün hala gerek internette yer alan ilanlarda, gerekse emlak ofislerindeki arsa satışlarında ‘Kanal İstanbul manzaralı’ deniliyor.
Reklam aracı oldu
Başakşehir’de proje geliştiren ve arsa stoku bulunan Emlak Konut GYO’nun Genel Müdürü Murat Kurum, Kanal İstanbul üzerinden satış politikası uygulanmasının doğru olmadığını söyledi. Henüz resmi açıklama olmadığına vurgu yapan Kurum, “Kanal İstanbul konusunda Emlak Konut yetkili değil. Biz İstanbul’da kurulacak yeni şehir projesi için bir master plan yaptık, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na sunduk. Bu şehir Kanal’a komşu olacak diye bir zorunluluk da yok” dedi. 18 yıldır Başakşehir’de konut üreten Fuzul Grup’un Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Eyüp Akbal ise “Kanal İstanbul bölge için reklam aracı oldu ve artı değer yarattı. Kanal Başakşehir’den geçmese de bölge için büyük kayıp olmaz. 3. havalimanı, 3. köprü bağlantı yolları ve şehir hastanesi gibi büyük projeler bölgeye değer katıyor” dedi.
Tüketici dava açabilir
Yeni Tüketici Kanunu ile şirketlerin reklamlarına da düzenleme getirildiğini söyleyen Gayrimenkul Hukuku Derneği Başkanı Avukat Ali Güvenç Kiraz, “Eğer şirket projesinin Kanal İstanbul’a komşu olduğunu ya da Kanal manzaralı olduğunu söylediyse, şimdi güzergah değişti kusura bakmayın diyemez. Konut alıcısı Tüketici Mahkemesine ‘sebepsiz zenginleşme’ davası açar. Bilirkişi değer tespiti yapar. Eğer mülk Kanal İstanbul nedeniyle gerçek değerinin üzerinde satıldıysa alıcı bu zararının karşılanmasını ister. Bireysel satışlarda ise Borçlar Kanunu kapsamında dava açılır. Söz gelimi bir şahıs Kanal İstanbul’a komşu diye arsa aldıysa 1 yıl geçmediyse iade edebilir. 1 yıl geçtiyse bu defa yanıltıldığı iddiası ile dava açar. Yine bilirkişi zararı tespit eder” diye konuştu.
Pazarlama aracı oldu
TSKB Gayrimenkul Değerleme Genel Müdürü Makbule Yönel Maya, Kanal İstanbul projesinin güzergah değişikliği çalışmalarının bölgedeki gayrimenkul fiyatlarını çok etkileyeceğini söyledi. Maya, “Arnavutköy’de son 4 yılda tarla nitelikli parsellerin metrekare fiyatı 30 liradan 220 liraya kadar geldi. Ancak fiyat artışında tek sebep Kanal İstanbul değil. 3. Köprü ve 3. Havalimanı gibi iki büyük mega proje ilk açıklandığı tarih itibarı ile bölgedeki arazi fiyatlarını etkileyen önemli dinamikler olmuştu. Her iki proje de halihazırda inşası devam etmekte, arazi fiyatlarındaki artışlar da inşaat ilerleme seviyesi ile birlikte biraz daha arttı. Kanal İstanbul ise açıklandığı yıldan itibaren biraz daha gerçek olup olmayacağı konusunda emin olunamayan, ancak bir pazarlama aracı olarak kullanılan bir araç olarak kullanıldı. Güzergah değişikliğinin de çok büyük çaplı olup olmayacağı konusunda tereddütlerim var. Çok başka bir güzergah sürpriz olur” dedi.
Kanal İstanbul projesi Karadeniz ve Marmara’yı birleştirecek. Kanal İstanbul’un 400 metre genişliğinde, 43 kilometre uzunluğunda ve 25 metre derinliğinde yapılması planlanıyor. Kanal İstanbul projesinin üzerinde 6 köprü inşa edilip, en fazla 6 katlı binalarda 500 bin kişilik nüfusa göre plan yapılması öngörülüyor. Projenin ilk etapta 10 milyar dolara mal olabileceği hesaplansa da bu rakamın artması bekleniyor.