Gündemdeki Kanal İstanbul projesine bir itiraz da TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Cemal Gökçe'den geldi. Proje ile ilgili çarpıcı tespitler yapan Cemal Gökçe, Kanal İstanbul'un; 3. Köprü,3.Havalimanı ve Çanakkale Köprüsü ile birlikte bölgeyi inşaat sektörünün bir arazisi haline getirme projesi olduğunu vurguladı.
Sözcü’den Özlem Güvemli ve Başak Kaya’nın haberine göre; Gökçe'nin Kanal İstanbul projesiyle ilgili dikkat çeken tespitleri şöyle:
“Kanal çevresine ve kıyılara yapılacak inşaatlarla yeni bir kent yaratılmış olacak. İstanbul'un nüfusu 25 milyon olacak, Trakya ile birlikte bölgenin nüfusu 40 milyona ulaşacak. Bu proje Trakya havzası ile birlikte İstanbul'un bitmesine neden olacak bir projedir.”
“Melen Barajı'nın gövdesindeki çatlak nedeniyle İstanbul'a su verilememektedir. Proje yüzünden İstanbul'a su veren diğer barajların devre dışı kalmasıyla var olan su kaynaklarının İstanbul'un su ihtiyacını karşılaması mümkün değildir.”
“45 kilometre uzunluğunda yapılacak olan bu kanal projesi tarım alanlarını parçalayacak, kanal üzerinde 7 ile 9 köprünün yapılması gerekecek. Kanal ile Boğaz arasındaki bölge bir ada haline dönüşeceği için tüm ulaşım sistemleri değişecek ve yeni sorunlar yaşanacak.”
“Tanker trafiği azaldı”
Tanker trafiğinin azaldığını ve Samsun-Ceyhan petrol boru hattının yapılması durumunda boğazlardaki tanker trafiğinin neredeyse biteceğini söyleyen Gökçe, sözlerine şöyle devam etti: “2007 yılından bu yana İstanbul Boğazı'ndan geçen gemi sayısının azaldığı biliniyor. 2007 yılında 56 bin 606 olan yıllık Boğaz trafiği, 2018 yılında 44 bin mertebesinde olmuştur. Ayrıca, teknolojik düzeyde ortaya çıkan gelişmeler İstanbul Boğazı'nda karşılaşılan kazaları önemli ölçüde azaltmıştır. Yine petrol taşımacılığında boru hatlarının yapılması da deniz trafiğinin yükünü azaltmaktadır. Gündem de olan Samsun-Ceyhan petrol boru hattının yapılması durumunda boğazdaki tanker trafiğinin önemli ölçüde azalacağını bilmek gerekiyor.”
“Deniz suyu ile tatlı su birbirine karışacaktır. Deniz ekosistemi ile kara ekosistemi iç içe geçecektir. Ayrıca, Küçükçekmece Gölü, Sazlıdere ve Terkos Barajı özelliğini yitirerek tuzlanacaktır. Trakya Bölgesinde bulunan tarlalar sulanamayacak bölge çoraklaşacaktır. Ayrıca kanal kazısı yapılırken iş makinaları ve patlayıcı maddeler kullanılacağı için çevrenin ekosistemi ile birlikte fauna ve florası bozulacaktır.”
“Çakma Boğaz 1 milyon konut için”
CHP Genel Başkan Yardımcısı Aykut Erdoğdu da Kanal İstanbul projesine karşı çıktı. Erdoğdu, 75 milyar liraya mal olacak Kanal İstanbul projesi hakkında, “Bu proje, bölgeye yapılmak istenen lüks konutların promosyonu olacak. Kanalın bir tarafına 500 bin konut, diğer tarafına 500 bin konut yaparak satacaklar.'' dedi.
Erdoğdu TBMM’de yaptığı açıklamada, “Boğaza paralel bir tane daha boğaz açılacak. Gerekçeleri, boğazın trafiği rahatlatmakmış. Kim inanır buna? Oraya çakma bir boğaz açacaklar. Hiçbir gemi ve tanker, yanında bedava geçiş varken, çakma boğazdan para vererek geçmez.” dedi ve şunları söyledi: “Proje ile genel olarak tarım alanları ve 20 bin futbol sahası büyüklüğünde orman alanı azalacak. Çıkan tonlarca toprak ile Marmara’da adacıklar oluşacak. Marmara içindeki aktif fay göz önüne alındığında bu durum büyük risk içeriyor. Olası İstanbul depremi sırasında 8 milyon insan bir adaya hapsolacağı için bunların nasıl tahliye edileceği ve nasıl yardım ulaştırılacağı da önemli bir sorun.”
Haberin tamamına linkten ulaşılabilir.