İstanbul'da yapılması planlanan Dubai Towers'ın inşaat sektöründe bir malzeme sıkıntısı yaratmayacağı belirtildi. Sektör temsilcileri kulelerin çimento fiyatlarını da artırmayacağı görüşünde.
Demir Çelik Üreticileri Derneği (DÇÜD) Genel Sekreteri Veysel Yayan, İstanbul'da yapılması planlanan 'Dubai Towers'ın sektörde herhangi bir kapasite sorunu yaratmayacağını, ihtiyaç duyulan demir-çelik ürünlerini sektörün karşılayabileceğini söyledi. Türkiye'nin 20.5 milyon tonluk üretimi ile dünyanın 11. büyük çelik üreticisi olduğuna dikkati çeken Yayan, ülkenin toplam çelik üretim kapasitesinin 24 milyon ton olduğunu belirtti. Yayan, 2004'te 20.5 milyon tonluk üretimin 13 milyon 250 bin tonunu uzun ürünün oluşturduğunu, bunun da 6.7 milyon tonunun yurtiçinde tüketildiğini anlattı. Bu yıl inşaat sektörünün yüzde 19.7 büyümesi üzerine, ihracata verilen malın azaldığını kaydeden Yayan, “8 ayda, 10 milyon tonluk üretimin 5 milyon 770 bin tonu yurtiçinde satıldı. İhracat yüzde 18'lik azalmayla 4.2 milyon tona geriledi. Yurtiçi satışlar yüzde 31 arttı” dedi.
Sektörde halen kullanılmayan kapasite olduğunu vurgulayan Yayan, “İki kulenin yapımı, sektörde hiç bir kapasite sorunu yaratmaz. Değil iki kule, aynı anda, birçok kule, olimpik stadyumlar ve köylerin yapımına destek verebilecek güçteyiz. Şimdi 1 milyon, 3 milyon ton kapasiteli fabrikalar var. Şimdi, bir fabrika bile Dubai Towers gibi bir kaç kuleyi aynı anda destekleyebilir. Kulelerin yapımında yapısal çelik mi yoksa çelik konstrüksiyon mu kullanılacağı önemli. Yapısal çelik kullanılırsa Kardemir'in üretimi yetersiz kalabilir ve ithalat gündeme gelir. Bu bir sorun oluşturmaz" dedi.
Sektöre verilen cezalar
Demir çeliğe talebin artmasının fiyatları artırmayacağı savunan Yayan, fiyatların uluslararası piyasalardaki gelişmelere göre belirlendiğini, bu yıl yurtiçi talebin yüzde 31 artmasına karşın, çelikte ton fiyatın 500 küsur dolardan 400 küsur dolara gerilediğine kaydetti. Yayan, Rekabet Kurulu'nun 2003'teki fiyat hareketleri nedeniyle sektöre verdiği ceza konusunda ise “Sanıyorum Rekabet Kurulu'na sektördeki fiyat hareketlerinin uluslararası piyasalardan kaynaklandığını iyi anlatamadık. Gereken hukuki süreç işletilecektir. Talepten dolayı fiyatı artırmak gerekirse, bu yıl fiyatların artması gerekirdi. Ama Türkiye kapalı ekonomi değil, yüzde 31 talep artışına karşın, fiyatlar yüzde 20 düştü” dedi.
Fiyat artışının nedeni tröstleşme
Türkiye Müteahhitler Birliği (TMB) Başkan Vekili Ali Kantur, Türkiye'de 10 tane Dubai'yi kuracak sermaye, bilgi birikimi ve teknoloji olduğunu söyledi.
Muhtemelen 70 kat civarında olacak Dubai Towers'ın çelikten değil, beton teknolojisi ile de yapılabileceğini vurgulayan Kantur, malzeme açısından da sorun yaşanmayacağını, belki birkaç tane özel kule vinç ithal etmek durumunda kalınabileceğini kaydetti.
Dubai Kuleleri'nin yapılacağı yerde bir sürü iş merkezinin boş olduğu iddiası doğru olmadığını savunan Kantur, "Doğru yerde yapılan iş merkezleri doludur. Artık serbest ekonomide çalıştığımız için adam eğer bir iş merkezi yapıyorsa ve o çalışmıyorsa, o onun sorunudur. Bizim kaynaklarımızın gittiği, heba olduğu düşüncesi doğru değil. Türkiye, bunun gibi 100'lerce binaya hazır" dedi.
Dubai Kuleleri'nin yapımı konusunda bazı kolaylıklar sağlanmış olabileceğini belirten Kantur ”Yabancı gelmesin, Dubai'li gelmesin demiyorum. İsterdim ki bu işler ihale ile yapılsın. Ama bu da bir tercih, politika meselesidir” dedi. Çimento fiyatlarındaki yükselişin ise arz artışından değil, sektördeki tröstleşmeden kaynaklandığını vurgulayan Kantur, "Türkiye'de çimento üretiminde arz fazlası var. İhracat yapılıyor. Rekabet Kurulu mutlaka konuyu değerlendirmeli. Dubai Kuleleri'nin fiyatların daha da yükselmesine neden olabileceği yorumuna da katılmıyorum. Sonuçta kulelerde ortalama 100 bin konut inşaatı kadar malzeme kullanılacak. Türkiye inşaat sektörü de bunu rahatça karşılayabilir" dedi.