İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, ray
döşeme ve elektromekanik işleri devam eden inşa edilen Kadıköy – Kartal
Metro hattını gazetecilerle birlikte gezerek çalışmaları yerinde
inceledi. Küçükyalı İstasyonu’nun şantiyesine inen Başkan Kadir
Topbaş, burada makineyle raylara kaynak yaptı ve istasyonun duvar seramiklerini
döşedi. Döşediği seramiklerden birine imzasını ve bugünün tarihini atan Topbaş,
inşatta çalışan işçilerle ve gazetecilerle hatıra fotoğrafı da çektirdi.
Gazetecileri ulaşım yatırımlarıyla ilgili bilgilendiren Başkan Kadir Topbaş,
6.5 yılda sadece ulaşıma 16.3 milyar TL harcayarak kara, deniz ve demiryolunda
çok ciddi yatırımlar gerekleştirdiklerini söyledi. 44.1 kilometre olarak
devraldıkları raylı sistemi 78 kilometreye çıkardıklarını, 2013’teki
hedeflerinin ise İstanbul’u 204 kilometre raylı sistem ağıyla örmek olduğunu
kaydetti.
Kaynarca’ya kadar uzatılarak 26.5 kilometreye çıkarılan Kadıköy-Kartal
Metrosu’nun 2011 yılı sonunda hizmete gireceğini ve toplam 1
milyar 700 milyon dolara mal olacağını ifade eden Başkan Topbaş, daha önce
tramvay ve hafif raylı sistem olarak düşünülen hattı geleceği görerek tamamen
yeraltına aldıklarını anlattı. Hatta çalışmaların yüzde 80’inin tamamlandığını,
tünel kazılarının bittiğini ve zemin kaplama ile ray döşeme işlerinin
yapıldığını dile getiren Topbaş, “Şu ana kadar 7 bin 535 kilometre ray döşedik.
Çalışmalar hızla tamamlanacak ve 2011 yılının Mayıs ayında Kadıköy-Kartal
Metrosu’nda deneme seferlerine başlayacağız. 2011 sonunda da hizmete almayı
planlıyoruz. 45 ayda tamamlayacağımız bu metro hattı bir dünya rekorudur”
dedi.
Hattın Kadıköy ile Kartal arasında ciddi bir ulaşım aksı oluşturarak erişim
sorununu ortadan kaldıracağına dikkat çeken Topbaş, “Yerin 29 metre altındaki bu
metro hattı Anadolu yakasındaki en büyük yatırımlarımızdan biri. Marmaray da
tamamladığında Kartal’dan Kadıköy, Taksim, Levent, hatta Olimpiyat Stadı’na
gitmek çok daha hızlı ve konforlu olacak” diye konuştu.
Makinistsiz çalışabilen teknolojik trenler hizmet
verecek
Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, “Burada hizmet verecek vagonlar
gerektiğinde makinistsiz çalışabilecek kadar ileri teknoloji donatılmış olacak.
Ayrıca metro vagonlarının park edilmesi, hatta bakım ünitesine alınması bile
bilgisayar başından bir joistik vasıtasıyla gerçekleştirilecek" şeklinde
konuştu. Yine metro inşaatında E-5’in altından 20 ayrı yaya tüp geçidi yaparak
yolcuların istasyona geliş ve gidişlerini çok daha rahat yapmalarını
sağladıklarını vurgulayan Başkan Kadir Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü;
"İstasyondaki yoğunluğu ve ulaşım sorununu böylece çözmüş oluyoruz. Bu
geçitlerden yürüyen bantlı 3 tane de Seyrantepe Metro İstasyonu’ndan
Galatasaray’ın yeni stadına yaptık. Metro ve TEM’i alttan geçen bu geçitler
olmasaydı İstanbulluların bu stada gelip gitmeleri hiç de kolay olmayacaktı. Bu
tarz geçitleri bundan sonraki bütün metro istasyonlarında uygulayacağız. Ayrıca
daha önce yapılan istasyonlara ulaşımı kolaylaştırmak için aynı tarzda alt
geçitler yapılması için de talimat verdim. Bir de Taksim-Darüşşafaka Metrosu’nda
olduğu gibi bu metroda da her istasyona ayrı bir fonksiyon yükleyerek adeta bir
sanat galerisine dönüştüreceğiz.”
Tamamlandığında günde 1 milyonun üzerinde yolcu taşıyacak hat Kaynarca’ya
kadar uzatılarak 22 kilometreden 26,5 kilometreye çıktı. Metro hattının toplam
maliyeti ise 1 milyar 700 milyon dolar. Kaynarca’ya kadar toplam 16 istasyon
olan hatta 15 istasyonun yapım çalışması sürüyor. Marmaray ile ortak istasyon
olan Ayrılık Çeşme’deki yer ise Aralık ayı başında teslim edildi. Altyapı
çalışmalarının ardından burada da istasyon çalışmalarına başlanacak. Kadıköy -
Kartal arası tek yönde saatte 70 bin yolcu taşınacak olan hat ile 29 dakikaya
inecek. İspanya’dan temin edilecek 120 vagonun ilki Ocak 2011’de İstanbul’da
geliyor.
İnşaatın yüzde 83’ü tamamlandı
Toplam inşaatın yüzde 83’ü, ince işlerin yüzde 40’ı, elektromekanik işlerin
yüzde 21’inin bittiği inşaatta, 48 bin 572 metre uzunluğundaki rayların ise 7
bin 222 metresi (yüzde 15) tamamlandı. Çift hat olarak toplam 44 km olan ana hat
tünellerinin tamamı kazıldı. Hat ve peron tünellerinin tümünün kazısı
tamamlandı. Yüzde 75’inde iç kaplama betonu imalatı da tamamlandı.
Çalışmalar, hattın 9. İstasyonu olan “Küçükyalı” istasyonunda devam ediyor.
Toplam 4,5 km’lik uzatılan Kaynarca hattında 3 bin 800 metre tünel açıldı. 14
istasyonunda elektromekanik ve ince işlere başlanan Kadıköy-Kartal metrosunda
Mayıs 2011’de ilk test sürüşünün; 31 Aralık 2011’de ise yolculu taşımaya
başlanması hedefleniyor.
Kartal’dan Kadıköy 29 Yenikapı 47 dakika sürecek
Kartal’dan; Kadıköy’e 29 dakikada, Üsküdar’a 35 dakikada, Yenikapı’ya 47
dakikada, Taksim’e 55 dakikada, Otogar’a 66 dakikada, Hacıosman’a 79 dakikada,
Atatürk Havalimanı’na 79 dakikada, Olimpiyat Stadı’na ise 89 dakikada ulaşmak
mümkün olacak.
Kadıköy – Kartal Metro Hattı Ayrılık Çeşme İstasyonu’nda Marmaray Boğaz Tüp
Geçit Banliyö Hattı’yla, Ünalan İstasyonu’nda Uzunçayır kavşağındaki metrobüs
durağıyla, Kadıköy istasyonunda tüm deniz ve otobüs hatlarıyla 25-30 metre
yürüme mesafesinde entegre olacak. Kaynarca İstasyonu’ndan ileride Sabiha
Gökçen’e bağlantı yapılabilecek.