Joan Miro İstanbul'da



Pera Müzesi, İspanyol ressam Joan Miro’nun eserlerini sanatseverlerle buluşturuyor. Küratörlüğünü Maeght Ailesi’nin üçüncü kuşak temsilcisi ve çocukluğunun önemli bir bölümünü sanatçı ile paylaşmış Yoyo Maeght’ın yaptığı, Joan Miró: Maeght Koleksiyonu’ndan Baskılar, Resimler ve Heykeller sergisi, Miró’nun II. Dünya Savaşı sonrasını yansıtan coşkulu, sevinçli renklerinin yanı sıra uzun süren hoş bir dostluğun izlerini de sunuyor.

Sergide Miro’nun, aralarında ‘İstanbul’da Defile’nin de (Defile de mannequins a İstanbul) olduğu 120 yapıtı yer alıyor.


Joan Miró

1893 Joan Miró 20 Nisan 1893’te Barselona’da, Passatge del Crédit’te doğar.

1906-1910
1910’a dek La Llotja, the Escola Superior d’Arts Industrials i de Belles Arts’daki [Endüstriyel ve Güzel Sanatlar Yüksek Okulu] derslere katılır.
1910 Miró’nun ailesi Tarragona’da Montroig çiftliğini satın alır, bu mekân ressamın çalışmalarının temel izlerine ve esinine kaynak oluşturacaktır. 

1910-1915
Annesi ve babası, onun ressam olma isteğine razı olurlar ve Francisco Galí’nin Sanat Okulu’na kaydolur. 

1918
İlk solo sergisini Dalmau Galerisi’nde açar. 

1919
Miró ilk otoportresini Picasso’ya vermiştir. 1920’de bu eser Paris Salon d’automne’da sergilenmiştir. 

1920
Miró Paris’e ilk ziyretini yapar, orada kaldığı süre içinde Picasso’yu ziyarete gittiği ilk serüveni büyük bir hayranlık yaratır kendisinde. Grande Chaumière’de bazı derslere katılır, zamanının çoğunu müzeleri gezerek geçirir, birkaç dadacı gösteriye tanık olur, dönemin sergilerini ziyaret eder.

1922
Miró ve Masson’un çevresinde birçok avangard yazar ve ozan toplanır: Antonin Artaud, Georges Bataille, Robert Desnos, Jean Dubuffet, Paul Eluard, Marcel Jouhandeau, Michel Leiris, Raymond Queneau ve Armand Salacrou.Nietzsche’nin, Sade’ın, Rimbaud’nun, Mallarmé’nin, Saint Pol Roux’nun yapıtlarını keşfeder, Apollinaire okumalarını derinleştirir. Bozguncu mizahının etkisi altında kaldığı Alfred Jarry’den metin okumalarına katılır. Ama her şeyden önemlisi, André Breton’un “Gerçeküstücü Manifesto”da tanımladığı şekliyle, yeni yeni doğmakta olan gerçeküstücülüğün ileri sürdüğü şeyleri okuyup öğrenmeye başlar. 

1925 Miró, Pierre Loeb yönetimindeki galerinin müdürü Jacques Viot’yla bir sözleşme imzalar. Haziran’da, Paris’te ilk kişisel sergisi açılır. Gerçeküstücü gruptan herkesin yazılarını içeren ve önsözünü Benjamin Péret’nin yazdığı katalog Miró’nun artık resmi olarak gruptan sayıldığına işaret etmektedir. Yapıtları La Révolution surréaliste’te yayımlanırken, o gerçeküstücü grubun, Breton tarafından Pierre Galerisi’nde düzenlenen, “Gerçeküstücü Resim” adındaki ilk resmi sergisine katılır. 

1926 Marcel Duchamp’la Catherine Dreier’ın New York Brooklyn Museum’da düzenlediği “International Exhibition of Modern Art assembled by the Société Anonyme”e katılarak Amerika’da ilk kez sergilenir.

1927 Miró, kısa süre sonra onu Paris’teki gerçeküstücü gruba sokacak olan Salvador Dalí’yle tanışır.

1928 Miró’nun yapıtları eleştirmenler tarafından resmi olarak kabul görür. Paris’te, André Breton Ekim ayında yayımlanan Le surréalisme et la peinture (Gerçeküstücülük ve Resim) adlı yapıtında onun yaratılarındaki “otomatizm”i selamlar.

1929 Yaz aylarında Montroig’de, Miró farklı ve zengin bir Kolaj dizisini geliştirmeye başlar. Bu eşi görülmemiş yapıtlar kısa sürede gerçeküstücü grubun ilgisini çeker: Breton da, Aragon da bunlardan birer tane alıp 1930 ilkbaharında Paris Goemans Galerisi’nde açılan “Resme Meydan Okumak” adlı sergilerine katarlar, katalogda da bu “kolajlar”ın gerçeküstücülük ve kübizmle karşılaştırıldığında eşsiz bir özgünlüğe sahip olduklarını ileri sürerek överler.

1930 Miró, ABD’de New York’ta bir galerisi bulunan Pierre Matisse’le tanışmasının ardından buradaki ilk kişisel sergisini Kasım 1930’da New York’un Valentine Galerisi’nde açar.

1932 New York’ta Pierre Matisse Galerisi’ndeki ilk kişisel sergisini açar.

1933 Paris’te, Calder’in evinde kaldığı bir dönemde, Louis Marcoussis’le birlikte gravür yapmaya başlar.

1936 Miró “nesne” üretimini yeniden ele alır, bu gerçeküstücü grupla yeniden yakınlaşmasını sağlayacaktır, o yılki sergilere katılır: Gerçeküstücü Nesneler Sergisi, Charles Rotton Galerisi, Paris; Uluslararası Gerçeküstücülük Sergisi, New Burlington Galerileri, Londra; ardından da Alfred Barr tarafından MoMA’da düzenlenen Fantastik Sanat, Dada, Gerçeküstücülük Sergisi’nde yer alır. 

1941 Bu yılın sonbaharında, James Johnson Sweeney tarafından MoMa’da düzenlenen ve gelecekteki “Soyut Amerikan Dışavurumculuğu”nun ressamları üstünde derin bir iz bırakan retrospektif sergiyle yapıtı New York’ta tanınmaya başlar. 

1942 Miró’nun ABD’deki etkisi Peggy Guggenheim Koleksiyonu’ndaki yapıtlarından oluşan ve Ekim 1942’de Guggenheim Galerisi’nde açılan sergiyle, ayrıca yapıtlarının New York’taki temsilcisi Pierre Matisse’in hemen her yıl kendisine adadığı kişisel sergilerle daha da güçlenir. 

1947 Galerie Maeght’ta Breton’la Duchamp’ın 1947’de düzenlediği Uluslararası Gerçeküstücülük Sergisi’ne katılır.

1948 Aimé Maeght’la bir kişisel sergi sözleşmesi imzalar.

1959 Aimé Maeght, Paris’te Levallois’da bir basımevi açar. Miró orada, Robert Dutrou’yla birlikte gravür çalışmalarını sürdürür. 

1962 Avrupa’da ve Japonya’da düzenlenen ilk retrospektif sergilerle yapıtları uluslararası alanda tanınmaya başlar.

1967 Carnegie International Prize of Painting’i alır.

1974 Yazın Maeght Vakfı’nda bir Miró retrospektifi düzenlenir, aynı sergi sonradan Barselona’daki Antic Hospital de la Santa Creu’ye taşınır, bu Miró’nun İspanya’daki ilk sergisidir.

1981 1979’dan beri artık atölyesinde çalışamayan Miró atölyelerini korumak ve canlı bir sanat merkezi kurmak amacıyla Palma-Mayorka’da vakfının temellerini atar. Bu bina Fundació Pilar i Joan Miró adını alacaktır.

1983 25 Aralık 1983’te, Joan Miró Palma-Mayorka’da ölür.