İstanbul Modern Sanat Müzesi’nde gerçekleştirilen, Murat Germen ve Orhan
Cem Çetin’in yönettiği Çağdaş Fotoğraf Serileri söyleşi dizisinin bu ayki konusu
Japon Fotoğrafçılığı. Söyleşi, 22 Kasım Cumartesi saat 16.00-18.00 arasında
İstanbul Modern Sinema’da izlenebilir.
Beden
odaklı (dövüşü bile sanata dönüştüren) ve alabildiğine minimal geleneksel Japon
sanatına tezat oluşturan, teknoloji tabanlı fotoğraf disiplini, Japon toplumunun
elinde özgün bir biçim kazanıyor. Çağdaş dünya ve geçmişleriyle çatışmalarında,
teknolojisini kendi ürettikleri ve tüm dünyada söz sahibi oldukları fotoğraf
disiplinini ustalıkla kullanan Japon sanatçılar uluslararası sanat ortamında
ilgiyle izleniyor.
Söyleşide, çağdaş Japon fotoğrafı bu bağlamda ve Nobuyoshi Araki, Hiroshi
Sugimoto, Yasumasa Morimura, Ryuji Miyamoto gibi sanatçıların özelinde
tartışmaya açılacak.
Savaş mağduriyetinin ilk akla gelen simgelerinden biri olan, yakın tarihin bu
yaralı toplumu, geleneksel hatta feodal yapısına karşın, çok hızlı bir gelişim
göstererek kısa sürede çağdaş dünyanın belirleyici unsurlarından biri haline
geldi.
Alfabesinden dinî inançlarına, giyim kuşamından teknoloji ile ilişkisine dek
son derece eklektik bir kültüre sahip olan Japonya, geleneklerine bağlılığı ile
anılıyor, geleneklerinden ödün vermeden çağdaşlaşmasıyla takdir kazanıyor. Ancak
Japon toplumunun bu çabanın bedelini ödemediği de söylenemez.
Savaş sonrasında özellikle ABD ile ilişkilerin sonucundaki hızlı değişimin
getirdiği kimlik krizi, kuşaklararası çatışma, zoraki Batılılaşmanın gündelik
yaşam ile uyumsuzluğu gibi sorunlu alanlar, çağdaş Japon sanatında yansımasını
buluyor.