Ulaştırma Bakanlığı TCDD Genel Müdürlüğü ve İzmir Büyükşehir Belediyesi
ortaklığında hayata geçirilen Aliağa-Menderes Hattı'nda mutlu
sona ulaşıldı. İlk olarak 1979'da gündeme getirilen, ilk adımı 1999'da atılan ve
2005'ten sonra hızlanan proje, 32 yıl sonunda hayata geçirildi. 30 Ağustos
2010'dan itibaren Cumaovası-Halkapınar arasında yolcu taşıyan
ve 5 Aralık 2010'da Çiğli'ye kadar ulaşan hat, sonunda dün itibariyle Aliağa'ya
kadar tamamlandı. Hattın işletmesini Büyükşehir Belediyesi ve TCDD'nin yarı
yarıya ortaklığı ile gerçekleştiren İZBAN A.Ş'nin Genel Müdürü
Selçuk Sert, 31 istasyonun bulunduğu hatta Cumaovası-Çiğli
arasındaki seferlerin 15 dakikada bir, Cumaovası-Aliağa arasındaki seferlerin
ise sistem oturana kadar saatte bir gerçekleştirilmeye başlandığını söyledi.
Başbakan onayı
Aliağa-Menderes arasında banliyö hattı kurulması projesi 1979'da gündeme
geldi. O tarihten sonra fikir aşamasında kalan projeyle ilgili ilk protokol
1999'da merhum Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Piriştina ve
dönemin TCDD Genel Müdürü Dr. Vedat Bilgin arasında imzalandı.
Ancak protokol hayata geçirilmedi. Rafa kalkan proje, 2005'te tekrar gündeme
getirilirken, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve Büyükşehir
Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu arasında yeni bir protokol
imzalandı. Ardından proje, Yüksek Planlama Kurulu (YPK) ve Başbakan Tayyip
Erdoğan tarafından da onaylandı. 3 Mart 20067da Karşıyaka İstasyonu'nda yapılan
temel atma ile hız kazanan proje, 5 yılda bitirilerek hayata geçirildi. Günlük
550 bin yolcunun taşınmasının hedeflendiği 80 kilometrelik hat üzerine 31
istasyon inşa edilirken, kentin kuzeyi ve güneyi birbirine bağlandı.
Önemli harcamalar
TCDD demiryolu hattının elektrifikasyon ve sinyalizasyonu için 165 milyon
dolar harcandı. Büyükşehir Belediyesi ise hat üzerine 31 istasyon ve tüneller
inşa ederek 350 milyon dolar harcadı. Büyükşehir yetkilileri, bu harcamaya
trenlerin dahil olmadığını söyledi.
Yaklaşık 1.5 aydır Cumaovası-Çiğli arasında faaliyet gösteren İzmir Banliyö
Sistemi Aliağa-Menderes Hattı'nın tamamı, dünden itibaren hizmet vermeye
başladı. 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı'nda Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz
Kocaoğlu ve TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman'ın katılımıyla Aliağa'ya ilk
yolcusuz deneme seferleri başlatılan hat üzerinde, yolculu ön işletme seferleri
de hayata geçirildi. Dün ilk sefer, 06.09'da Aliağa'dan Çiğli yönüne, 07.01'de
ise Çiğli'den Aliağa yönüne gerçekleştirildi. Tren sefer sıklığının kısa süre
içinde kademeli olarak artırılacağı belirtildi. Çiğli-Menemen arasındaki
mesafenin 15 dakikada, Menemen-Aliağa arasının ise 21 dakikada katedileceği
belirtildi.
Günde 126 sefer
İZBAN A.Ş Genel Müdürü Selçuk Sert, Aliağa-Menderes
Hattı'nda günde 126 seferin gerçekleştirilmeye başlandığını açıkladı. Bunun aynı
zamanda günde 6 bin 240 kilometre yolculuk anlamına geldiğini belirten Sert, 126
seferin 96'sının Cumaovası-Çiğli arasında, 30'unun ise Cumaovası-Aliağa arasında
saat başı karşılıklı olarak gerçekleştirildiğini söyledi. Sert, "Saat başına
denk gelecek şekilde Cumaovası ile Aliağa arasında kesintisiz ulaşım imkanı
hayata geçirildi" diye konuştu.
Dünyanın etrafını katedilen kilometre ile her hafta dolaşmış olduklarını
belirten Sert, şöyle konuştu: "Sistemde varmak istediğimiz nokta burası değil.
Sürekli bir adım öteye gitmenin gayreti içerisindeyiz. Hattımızı İzmirlilerin
layık olduğu noktaya getirmek için vargücümüzle çalışıyoruz. Bilindiği gibi 1
Temmuz 2010'da yolcusuz deneme seferlerini başlattık. 30 Ağustos'ta ise
Halkapınar-Cumaovası arasını hizmete açarken, 29 Ekim'de de ilk defa Aliağa'ya
yolcusuz seferleri başlatmıştık. 5 Aralık 2010 günü ise Menderes-Çiğli arasında
yolcu taşımaya başlamıştık. Hattımızı 30 Ocak 2011 itibariyle de Aliağa'ya kadar
bağlamış olduk. Hattın uzaması yönünde çalışmalarımız sürecek. İşimiz bitmedi
bugün başlıyor."
Hattın tamamının devreye girdiği günde bazı seferlerde arızalar ve gecikmeler
yaşandı. Gecikmelere vatandaşlar tepki gösterirken Sert, "İlk gün nedeniyle bazı
aksamaların yaşanması bizi çok üzdü. İzmirli hemşerilerimizden, sıkıntılar
nedeniyle anlayış bekliyoruz" dedi.
Güzergahta 31 istasyon
Aliağa-Cumaovası arasındaki 80 kilometrelik hatta 31 istasyon bulunuyor.
Hatta kuzey ve güney aksı olarak iki farklı istikamete taşımacılık hizmeti
veriliyor. Kuzey hattında Aliağa'da başlayan yolculuk, Biçerova-Hatundere
istasyonları üzerinden Menemen'e ulaşıyor. Menemen istasyonuundan Egekent
3-Ulukent-Egekent-Ata Sanayi istasyonlarıyla Çiğli'ye, Çiğli istasyonu'ndan
Mavişehir-Şemikler-Nergis istasyonları ile Karşıyaka İstasyonu'na varılıyor.
Karşıyaka üzerinden Naldöken-Turan-Bayraklı ve Salhane istasyonlarını geçerek
aynı zamanda aktarma merkezi de olan Halkapınar'dan güney aksına devam ediyor.
Hat üzerindeki en önemli imalatlardan biri olarak Karşıyaka tüneli 3 bin 260
metrelik uzunluğuyla dikkat çekiyor. Tünel hattının 1930 metresi kapalı alanda
bulunuyor ve tünel buyonca 3 adet yeraltı (Alaybey, Karşıyaka, Nergis) ile bir
adet yer üstü (Naldöken) istasyonu bulunuyor. Halkapınar üzerinden
Alsancak-Kemer istasyonları ile yinre bir aktarma merkezi olan Şirinyer
istasyonuna ulaşıyor. Şirinyer istasyonundan Koşu-İnkılap-Semt
Garajı-ESBAŞ-Gazeimer-Sarnıç-Havalimanı-Menderes ve son istasyon Cumaovası depo
alanında güney aksındaki yolculuk son buluyor. Hattın yeraltına girdiği
noktalardan biri de Şirinyer tüneli. Bu tünel 2 kilometre
boyunda.