İzmir'de yeni hazırlanan Nazım İmar Planı'nda, yüksek katlı yapılar için Bayraklı/Turan-Alsancak Limanı arasındaki bölge belirlenmesine karşın, gökdelenler “imar mevzuatının arkasından dolanılarak” Çankaya bölgesinde yoğunlaşıyor. 1994 yılında İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi'nin “otopark teşvik uygulaması” kararı kapsamında şirketler, alt katı otopark olacak şekilde yüksek yapılarına izni almayı başarıyor. İzmir'de bu karar doğrultusunda yaşama geçirilmiş ya da geçirilmesi öngörülen binalardan Ege Palas, Crown Plaza-Özdilek ve Dünya Ticaret Merkezi'nin yapımında, “planlama ilkelerine aykırı hareket edildiği” yargı kararlarıyla da kanıtlanmıştı.
Yoğunluk artışı
Son olarak Özgörköy Şirketler Grubu Çankaya Gaziosmanpaşa Caddesi üzerindeki eski 4 katlı tütün deposunu yıktı ve “otopark mevzuatı”ndan yararlanarak gökdelen dikmek için çalışmalara başladı. Konak Belediye Meclisi, depolarının bulunduğu alana yapılmak istenilen gökdelen projesine, imar yoğunluğu artacağı gerekçesiyle karşı çıkıyordu. Ancak projede değişikliğe gidildi ve zeminde her yönde 5'er metre çekme yapıldı. Bunun üzerine ilçe belediyesinin kasım ayındaki meclis toplantılarında yapıya izin verildi. Konunun gelecek ay İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi'ne gelmesi bekleniyor.
Mimarlar Odası İzmir Şube Başkanı Hasan Topal, 1994 yılında alınan kararın ardından kentte çok katlı yapıların sayılarının hızla arttığını, bu alanlarda sorunlarla karşılaştıklarını söyledi. Parsel bazında ayrıcalıklı olarak değişiklik yapılmasının, imar yasasına uygun olmadığını vurgulayan Topal, “Şu anda kentin merkezinde yapılmış olanların çoğu, Ege Palas Oteli, Crown Plaza hukuken sorunlu yapılardır. Diğer gökdelenler dava konusu olmadığı için hukuki bir yaptırım bulunmuyor. İmar kanunu, planlarda adil ve eşitlikçi olma zorunluluğu getirmiştir. Kişilere ayrıcalıklı imar hakları yaratılması çarpık ve yanlıştır” dedi.
Yeni İzmir Planı'nda Alsancak Limanı'yla Turan arasındaki bölgenin yüksek katlı binalar için öngörüldüğünü de anımsatan Topal, “İzmir kent planlarında Turan, Bayraklı, Salhane, liman arkası bölgesi iş alanı olarak tanımlanmış ve yüksek yapıların yapılmasına olanak sağlayacak şekilde belirlenmiştir. Ancak toplu ulaşım, erişim ve diğer kentsel sistemler tam anlamıyla geliştirilemediğinden tanımlanan bölgede beklenen gelişmeler sınırlı olmuştur. Bunun yerine Buca, Balçova, Konak ve Karşıyaka'da yüksek yapılar yükselmeye başlamıştır. Bunun sıkıntılarını hep birlikte çekiyoruz” diye konuştu.
Anıtlar Kurulu
İzmir Büyükşehir Belediyesi İmar Komisyonu Başkanı Bilgin Erünal da, yüksek kata izin vermek için inşaatın yapılacağı alanın bin 500 metre ve 3 bin metrenin altında olmaması gerektiğini, aynı zamanda yapıya Anıtlar Kurulu'nun izin vermesi gerektiğini dile getirdi. Erünal, “Belirlenen kriterlerin oluşması durumunda izin vermek zorunda kalıyoruz. Bakışımız olumsuz olsa da arsa sahibinin kazanılmış hakları nedeniyle olumlu olmak zorunda kalıyoruz. İsteyen herkes yüksek kat yapamaz. Belirli kriterleri yerine getirmesi gerekiyor” diye konuştu.