İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin metro inşaatı eksikliklerini tamamlaması için 6 ay süre tanıdığı müteahhit firma Bayındır İnşaat, TMSF'yle sorunlarını çözemeyince taahütlerini yerine getiremedi. Sürenin dolmasına 20 gün kala açılması gereken 4.2 kilometrelik tünelin de sadece 1.1 kilometresini tamamlayabildi. Mayıs ayında belediye ve firma arasında imzalanan son taahütnameye göre Büyükşehir Belediyesi'nin inşaat sözleşmesini fesih hakkı doğdu.
Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ve bürokratları, İzmir şehir içinde Metro'nun ikinci etabı olan 5.5 kilometre uzunluğundaki Üçyol-Üçkuyular arasında 91 milyon YTL'ye Bayındır İnşaat'a ihale edilen metro inşaatının son durumuyla ilgili üç aydır yaptıkları toplantıları sıklaştırdı. Bu gelişmelerin, inşaat sürmesi için yeni formül arayışı ve sözleşmenin feshine hazırlık olduğu belirtildi.
Başkan Aziz Kocaoğlu da metro inşaatıyla ilgili kararlarını bu ekim ayı sonunda açıklayacaklarını söyledi. Kocaoğlu, sözleşmenin feshedileceğini açıklamadı, ancak bu yönde sinyaller verdi. Bayındır İnşaat'ın yasal olarak alması gereken 9.1 milyon YTL avansın 6 milyon YTL'sini alabildiğini belirten Kocaoğlu, borçları nedeniyle TMSF ve Vakıflar Bankası ile olan sorunlarının da bir yıldır çözülemediğini söyledi.
Acil yeni ihaleye çıkılabilir
Kocaoğlu, "TMSF ve bankadan ses yok. Şirket gayretli. Ancak, bu koşullarda işin tamamlanması çok zor görünüyor. Zor bir kararın arefesindiyiz. Deveyi gütmek, metroyu bitirmek istiyoruz. Acelecilik yaparak, yanlış karar vermek istemedik. Çeşitli formüller üzerinde durduk. Sonunda bir karar verdik. Firmaya verdiğimiz süre de dolmak üzere. Tamamlandığında yeni kararımızı uygulayacağız" dedi. Kocaoğlu, kararı net olarak açıklamadı. Ancak, belediye kulislerinde firmayla imzalanan taahütname gereği, sürenin dolmasından sonra sözleşmenin feshedileceği, acil olarak yeni bir ihaleye çıkılacağı öne sürüldü.
Vakıfbank'ın borçları nedeniyle TMSF kontrolü altındaki Bayındır İnşaat'a 9.1 milyon YTL tutarında avans teminat mektubunu uzun süre vermemesi üzerine, metro hattındaki çalışmalar önce yavaşladı, sonra durdu. İş programına göre 4 bin 250 metre tünel açılması gerekirken Mayıs 2006 tarihine kadar sadece 800 metre açıldı. İş programına göre 200 güne yakın geri kalındı. Büyükşehir Belediyesi de Bayındır İnşaat'a uyarı yazısı göndererek, 40 gün içinde eksikliklerin tamamlanmasını istedi.
Başkan Kocaoğlu, bu sürenin sonunda ihale sözleşmesinin feshedilebileceğini açıkladı. Ancak, süre dolmadan önce Bayındır İnşaat'ın maddi sıkıntısını çözebilecek Antalya Dış Hatlar İşletmesi'ndeki hisselerinin satışı YPK (Yüksek Planlama Kurulu) tarafından onaylandı. Ardından, Kocaoğlu da Vakıfbank Genel Müdürü Bilal Karaman'la yeni bir değerlendirme yapması için görüştü. Uyarı süresinin son günü olan 7 Mayıs Pazar gününe üç gün kala (4 Mayıs Perşembe) Bayındır Holding Yönetim Kurulu Başkanı Kamuran Çörtük ve Bayındır İnşaat yetkilileri Başkan Aziz Kocaoğlu'yla makamında görüştü. Çörtük, elden getirdiği 3 milyon YTL'lik teminat mektubunu Kocaoğlu'na teslim etti. Daha sonra mayıs ayında Büyükşehir Belediyesi ile firma arasında yeni bir taahhüt anlaşması yapıldı.
Bayındır İnşaat, işteki gecikmenin 180 gün içinde giderileceğini, bunun gerçekleşmemesi durumunda sözleşmenin feshedileceği maddesinin yer aldığı tahhütnameyi imzaladı. Bunun üzerine de Büyükşehir Belediyesi önce 3 milyon YTL, ardında da ikinci teminat mektubunun gelmesiyle bir kez daha 3 milyon YTL olmak üzere toplam 6 milyon YTL avans ödedi. Taşeron firmalara kısmen borç ödeyen Bayındır İnşaat, çalışmalara başladı. Ancak, geriye kalan teminat mektubunun alınamaması ve düştüğü ekonomik sıkıntı sonucu, çalışmalar hız kazanmadı. Mayıs ayından ekim ayına kadar 5.5 ayda tünelin sadece 300 metresi açılabildi. Böylece, toplamda 5.5 kilometre olacak tünelin ancak 1.1 kilometresi tamamlanabildi.