Özelleştirme sürecinin gerçekleşmemesi nedeniyle İzmir Limanı'nda
yaşanan belirsizliğe bir yenisi daha eklendi. Devlet
Demiryolları (TCDD) Genel Müdürlüğü'nün 2004'te İstanbullu bir
denizcilik firmasıyla yaptığı ancak daha sonra feshettiği sözleşme, limana
pahalıya patladı. TCDD'nin kararı üzerine mahkemeye giden Reha
Denizcilik, 5 yıl sonra fesih kararını iptal ettirmeyi başardı.
Firma o dönem kamuoyunda 'kıyak' ve 'ballı
sözleşme' olarak nitelenen 15 yıllık sözleşmenindevreye sokulmasını, limandaki konteyner
yükleme-boşaltma ve taşıma işlemlerinin kendisine verilmesini
istiyor.
Mahkeme kararı doğrultusunda firmaya işin iadesi için verilen
süre çarşamba gecesi dolarken, Alsancak Limanı İşletme
Müdürlüğü'nün Reha Denizcilik'e yaptırılacak iş
olmadığını gerekçe göstererek, sözleşmeyi yürürlüğe koymadığı öğrenildi.
TCDD Genel Müdürlüğü ise Ankara 2. İdare Mahkemesi'nin kararını
iptal etmek için temyize başvurdu.
2 katına çıkarırım
Alınan bilgiye göre, sözleşme yürürlüğe girerse, bir konteynerin
yükleme-boşaltma işlemlerinden liman idaresinin aldığı ortalama 100 dolarlık
ücretin 25 doları firmaya gidecek. Mevcut sistemde TCDD 100 dolar alırken,
taşeron firmalar ise ekstra ücret kazanıyor. Sözleşme uygulanmazsa liman
idaresini yüklü miktarda tazminat ödenmesinin gündeme gelebileceği öne
sürülüyor. Sözleşme uygulanmaya başlarsa, liman özelleşse bile firmanın hakları
devam edecek.
Her iki durumda da limanın milyonlarca dolarlık gelir
kaybına uğrayacağı, sıkıntılı olan özelleştirme sürecinin darbe alacağı
belirtiliyor. Limana 2 yıda en az 40 milyon dolar yatıracağını söyleyen
Reha Denizcilik Limited Şirketi sahibi Hasan Basri Güner,
"Devlet elini cebine atmadan limanın kapasitesi 2 katına çıkacak, liman kârlı
hale gelecek" dedi. Güner, sözleşme uygulanmazsa tekrar mahkemeye gideceğini
açıkladı.
"Amaç devletten tazminat
koparmak"
Limanda hizmet veren taşeron bir firmanın yöneticisi,
Reha Denizcilik'in derdinin devletten tazminat koparmak olduğunu öne sürdü.
Liman-İş Sendikası İzmir Şube Başkanı Niyazi Tuncer ise,
firmanın limandaki tüm işçileri sendika üyesi yapacağı taahhüdünde bulunduğunu
açıkladı.
Çelebi Holding'in davet mektubu
gitti
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, İzmir
Limanı ihalesini 2. sırada kazanan Çelebi Holding'e davet
mektubunu gönderdi. Özelleştirme sürecinde ihaleyi kazanan
Global-Hutchison-EİB Limaş konsorsiyumunun çekilmesinden sonra
gözlerin çevrildiği Çelebi Holding yetkilileri, "Davet elimize
ulaşsın, incelemelerimizi yapıp kamuoyunu bilgilendireceğiz. Şu aşamada bir
açıklama yapmak doğru olmaz" dedi.