İşte Marmara'nın Yeni Otoyol Ağı



Karayolları Genel Müdürlüğü, Çanakkale Köprüsü ve 370 kilometrelik otoyolun, yap-işlet-devret (YİD) yöntemiyle ihale edilmesi için geçen hafta Yüksek Planlama Kurulu’na (YPK) başvurdu. Genel Müdür Cahit Turhan, yaptığı açıklamada, projenin maliyetinin 6milyar TL düzeyinde olduğunu vurgulayarak, “Çanakkale’ye 2 bin 800 metre uzunluğunda asma köprü inşa edilecek” dedi. Ulaştırma Bakanlığı; İstanbul (üçüncü köprü) ve İzmit’in ardından Türk ordusunun 1915 yılında destanlar yazdığı Çanakkale’nin de iki yakasını köprüyle bir araya getirecek projede ihale aşamasına geldi. Ulaştırma Bakanlığı’na bağlı Karayolları Genel Müdürlüğü, proje kapsamında çıkılacak ihaleyle ilgili ‘izin’ almak üzere Başbakan Tayyip Erdoğan’ın başkanlığını yaptığı YPK’ya başvurdu.

1.5 milyara mal olacak

Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, YPK’ya başvurduklarını doğruladı. Projenin maliyetinin yaklaşık 6 milyar TL düzeyinde olduğunu vurgulayan Turhan, “Çanakkale’ye 2 bin 800metre uzunluğunda asma köprü inşa edilecek. Bu da yaklaşık 1.5milyar TL’ye mal olacak” dedi. Köprünün, iki ayağı arasındaki uzunluğunun ise bin 600metre olacağı belirtildi. Köprü bu yönüyle, dünyanın en uzun 4’üncü asma köprüsü özelliğini alacak. Çanakkale Köprüsü, tarihi yarımadayı inşaat öncesinde ve projenin hayata geçmesi sonrasında olumsuz etkilemeyecek biçimde inşa edilecek. Ulaştırma Bakanlığı kaynakları, bu çerçevede Sütlüce-Şekerkaya arasındaki güzergahın öne çıktığını belirtti.

Otoyol güzergahı

Turhan, otoyolun güzergahı hakkında da bilgi verdi. Proje kapsamında 370 kilometrelik otoyol inşa edileceğini belirten Turhan, “Kınalı’dan başlayacak. Tekirdağ güzergahını izleyecek. Güzergah, Gelibolu’ya uzanacak. Tarihi yarımadaya herhangi bir zarar vermeden asma köprüyle Çanakkale geçilecek. Daha sonra Balıkesir’e geçilecek. Bu hat bir süre önce sözleşmesi imzalanan Gebze-İzmit otoyoluyla birleşecek” dedi.

3. köprü hesaplaması

Turhan, İstanbul’a inşa edilecek üçüncü köprü ve Kuzey Marmara Otoyol Projesi’ne de değinerek, projeyle ilgili bazı çevrelerden eleştiriler geldiğine dikkat çekti. YPK’nın sekretaryasını üstlenen Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) ile proje kapsamında görüşmelerin sürdüğünü anlatan Turhan, DPT’nin köprü ve otoyol için verilecek araç garantilerinin devlete yük olup olmayacağına ilişkin soruları olduğunu söyledi. Turhan, İstanbul’da üçüncü köprüye ihtiyaç olduğunu belirterek, “İstanbul’da yaşanan trafik ve mevcut köprülerdeki yük, bu ihtiyacı somut olarak ortaya koyuyor. Boğaziçi Köprüsü günlük 100 bin, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü 150 bin araç geçecek kapasitede planlanmış. İstanbul Boğazı’ndaki trafik altyapımız teorik olarak 250 bin araç. Köprüler kapasitesinin yüzde 100’ünden fazla trafik taşıyor” dedi.