Karayolları Genel Müdürlüğü, Çanakkale Köprüsü ve
370 kilometrelik otoyolun, yap-işlet-devret (YİD) yöntemiyle ihale
edilmesi için geçen hafta Yüksek Planlama Kurulu’na (YPK)
başvurdu. Genel Müdür Cahit Turhan, yaptığı açıklamada,
projenin maliyetinin 6milyar TL düzeyinde olduğunu
vurgulayarak, “Çanakkale’ye 2 bin 800 metre uzunluğunda asma köprü inşa
edilecek” dedi. Ulaştırma Bakanlığı; İstanbul (üçüncü köprü) ve
İzmit’in ardından Türk ordusunun 1915 yılında destanlar yazdığı
Çanakkale’nin de iki yakasını köprüyle bir araya getirecek
projede ihale aşamasına geldi. Ulaştırma Bakanlığı’na
bağlı Karayolları Genel Müdürlüğü, proje kapsamında çıkılacak ihaleyle ilgili
‘izin’ almak üzere Başbakan Tayyip Erdoğan’ın başkanlığını
yaptığı YPK’ya başvurdu.
1.5 milyara mal olacak
Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, YPK’ya başvurduklarını doğruladı.
Projenin maliyetinin yaklaşık 6 milyar TL düzeyinde olduğunu vurgulayan Turhan,
“Çanakkale’ye 2 bin 800metre uzunluğunda asma köprü inşa edilecek. Bu da
yaklaşık 1.5milyar TL’ye mal olacak” dedi. Köprünün, iki ayağı arasındaki
uzunluğunun ise bin 600metre olacağı belirtildi. Köprü bu yönüyle, dünyanın en
uzun 4’üncü asma köprüsü özelliğini alacak. Çanakkale Köprüsü, tarihi yarımadayı
inşaat öncesinde ve projenin hayata geçmesi sonrasında olumsuz etkilemeyecek
biçimde inşa edilecek. Ulaştırma Bakanlığı kaynakları, bu çerçevede
Sütlüce-Şekerkaya arasındaki güzergahın öne çıktığını belirtti.
Otoyol güzergahı
Turhan, otoyolun güzergahı hakkında da bilgi verdi. Proje kapsamında 370
kilometrelik otoyol inşa edileceğini belirten Turhan, “Kınalı’dan başlayacak.
Tekirdağ güzergahını izleyecek. Güzergah, Gelibolu’ya uzanacak. Tarihi
yarımadaya herhangi bir zarar vermeden asma köprüyle Çanakkale geçilecek. Daha
sonra Balıkesir’e geçilecek. Bu hat bir süre önce sözleşmesi imzalanan
Gebze-İzmit otoyoluyla birleşecek” dedi.
3. köprü hesaplaması
Turhan, İstanbul’a inşa edilecek üçüncü köprü ve Kuzey Marmara Otoyol
Projesi’ne de değinerek, projeyle ilgili bazı çevrelerden eleştiriler geldiğine
dikkat çekti. YPK’nın sekretaryasını üstlenen Devlet Planlama Teşkilatı (DPT)
ile proje kapsamında görüşmelerin sürdüğünü anlatan Turhan, DPT’nin köprü ve
otoyol için verilecek araç garantilerinin devlete yük olup olmayacağına ilişkin
soruları olduğunu söyledi. Turhan, İstanbul’da üçüncü köprüye ihtiyaç olduğunu
belirterek, “İstanbul’da yaşanan trafik ve mevcut köprülerdeki yük, bu ihtiyacı
somut olarak ortaya koyuyor. Boğaziçi Köprüsü günlük 100 bin, Fatih Sultan
Mehmet Köprüsü 150 bin araç geçecek kapasitede planlanmış. İstanbul Boğazı’ndaki
trafik altyapımız teorik olarak 250 bin araç. Köprüler kapasitesinin yüzde
100’ünden fazla trafik taşıyor” dedi.