İşte İstanbul’un Toplu Taşımayla Kat Ettiği Yol



Size bir matematik problemi: İstanbul’da, Beylikdüzü ile Taksim arasındaki 35 kilometrelik yolda bir kişi otobüs-metrobüs ve metroyla, diğeri özel otomobille yolculuk ediyor. Hangi yolcu daha hızlı gider, ne kadar öder? İşte problemin ayrıntılı yanıtı. Avcılar-Zincirlikuyu metrobüs hattının İstanbul trafiğine ve toplu taşımaya yaptığı katkıyı test etmek için Beylikdüzü’nden Taksim’e, otobüs, metrobüs ve metroyu kullanarak gittik ve hedefimize 79 dakikada ulaştık. Özel otomobil ise aynı mesafeyi 100 dakikada kat edebildi. Üç araç değiştirerek yaptığımız yolculuğun maliyeti ise 2.6 YTL...

Metrobüs hattının etkisini ölçmek için yola çıkıyoruz. İstanbul ’un hızla büyüyen ilçelerinden Beylikdüzü’nden Taksim’e otobüs, metrobüs ve metro hattını kullanarak gideceğim. Ulaştırma Servisi’nden arkadaşımız Fedai Özder de, benimle aynı anda yola çıkarak ve aynı güzergâhı kullanarak Taksim’e ulaşacak. Beylikdüzü İETT Otobüs Durağı’ndan Avcılar’a gitmek üzere saat 17.28’de hareket ettiğimde, Fedai de otomobiliyle yola çıktı. Tek şart, trafik canavarlığı yapmadan, trafik kurallarına uygun seyretmesi.

İşte yolculuk

Okulların açılışı nedeniyle ilk üç gün toplu taşıma araçları bedava olduğundan 1.3 YTL’lik akbili kullanmadım. 9 kilometre uzakta bulunan Avcılar metrobüs durağına 17.48’de ulaştım. Metrobüse binmem ve hareket etmem 17.52’yi buldu. 2 dakikada bir sefer olduğu için durakta fazla beklemedim. Metrobüs bedava olmasaydı aktarma yaptığım için bilet bedeli olarak 65 kuruş ödeyecektim.

İETT’nin geçici olarak kullanıma aldığı bu otobüsler oldukça konforlu. Süspansiyonları bir otomobili aratmayacak kadar yumuşak. Klima iyi soğutuyor. Koltuk araları da oldukça geniş. Seyir alışık olmadığımız bir hızda. Şoförler 50 ile 70 kilometre hızla gittikleri için duraklar peşi sıra geçiliyor. Güzergâh belli olduğundan şoförü meşgul eden sorular da yok, “durak atladın” tartışmaları da... İETT şoförleri metrobüsü çok sevdiklerini söylüyor. Normalde binbir güçlük ve eziyetle kat edilen Avcılar-Topkapı arasını 19 dakikada alıyorum. Konuştuğumuz yolcular da memnun. Topkapı’dan sonra sistemin hızlı devreye girişi nedeniyle Mecidiyeköy’e kadar olan durakların henüz bitmemesi dikkat çekiyor.

‘21 dakika fark attım’

Yolculuğum 18.32’de Mecidiyeköy durağında son buldu. Saatime baktım, 26 kilometrelik Avcılar-Mecidiyeköy yolculuğum 40 dakika sürmüş. Mecidiyeköy durağından metro istasyonuna yürüdüm Bu yürüyüş de 10 dakikamı aldı. Mecidiyeköy’den metroya bindim, saatim 18.42’yi gösterdiğinde de hareket ettim. Saat 18.47’de Taksim Meydanı’ndaydım. Eğer bilet kullanmak zorunda kalsaydım metroya da 65 kuruş ödeyecektim.

Yolculuğum 79 dakika sürdü. Üç toplu taşıma aracı değiştirdim ve bunlara ödemem gereken toplam para 2 YTL 60 kuruştu. Ulaştırma’dan arkadaşım Fedai’yi aradım, Harbiye trafiğinde boğuştuğunu söyledi. Taksim’e ulaştığında da saat 19.08’i gösteriyordu. Kendisine 21 dakika fark atmıştım. Sabah ve akşam, trafiğinin yoğun olduğu saatlerde ise bu fark daha da artacak.

Özel otomobille maliyetli

Beylikdüzü’nden Taksim otomobille 35 kilometre. Fedai’nin aracı 1300 cc dizel bir araç. Yaklaşık 7-8 YTL’lik yakıt tükettiğini söyledi. Fedai, benzinli bir aracın da bu mesafede 10-15 YTL’lik yakıt kullanacağını hesap etti. Dönüş için tüketilecek yakıt ve Taksim’de otoparka verilecek parayla birlikte bu yolculuğun gidiş dönüş maliyeti benzinli araçlar için yaklaşık 30 YTL civarında oluyor. Saç baş yolduran trafikte çekilen çile de cabası...

2 saat içinde 5 aktarmaya kadar 65 kuruş

Büyükşehir Belediyesi, kendisine bağlı tüm toplu taşıma araçlarında tek fiyat uyguluyor. Otobüs, metrobüs, tramvay, vapur fark etmiyor, hangisine binerseniz binin ilk seferde 1 YTL 30 kuruş veriyorsunuz. Sonraki 2 saat içinde 5 farklı araç aktarımına kadar 65 kuruş bilet ücreti ödüyorsunuz. Öğrenciler ise 85 kuruşla başlıyor, 42 kuruşla aktarmaya devam ediyor. Aylık akbil 105, öğrenci akbil ise 55 YTL.