İstanbul Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü, yaralamalı ve
ölümlü trafik kazalarını önlemeye yönelik yapılan inceleme ve denetlemelerden
yola çıkarak rapor hazırladı. Raporda, Mahmutbey gişeleri ile
Çamlıca gişeleri arasındaki çevre yollar değerlendirildiğinde, Çakmak Rampası
paralı yol ayrımı, Molla Gürani Viyadüğü, Okmeydanı ayrım ve katılımı,
Seyrantepe mevkisi, Mahmutbey Viyadüğü ve Akşemsettin Viyadüğü’nde yoğun olarak
yaralama ve ölümle sonuçlanan trafik kazalarının meydana geldiği belirtildi.
Bu mevkilerde gerçekleşen trafik kazalarının viyadüklerde yoğunlaştığı, kaza
tespit tutanaklarında bu kazaların önemli bir kısmının sürücü hatalarından ve
özellikle kış mevsiminde viyadüklerde aşırı buzlanmadan kaynaklandığı kaydedilen
raporda, şu görüşlere yer verildi:
"Yaralamalı trafik kazalarında, hafif yaralamalı olanları Fatih Sultan Mehmet
Köprüsü gişe sahası ve köprü üzerinde gerçekleşmekte, ağır yaralanmalarla
neticelenen kazalar ise ölümlü trafik kazalarında gözlenmekte ve yoğunlukla
viyadüklerde meydana gelmektedir. Özellikle Mahmutbey, Akşemsettin, Sadabat ve
Hasdal viyadükleri kazaların yoğunlaştığı viyadükler olup, İstoç mevkisinde de
sıklıkla gerçekleşmektedir."
Sahil Kennedy Caddesi’ndeki transit yol kaldırılmalı
Raporda, Sahil Kennedy Caddesi, Galeria karşısı ve Ataköy 1-9’uncu kısımlarda
meydana gelen kazalarda genel olarak aşırı hızın ve Zeytinburnu istikametinden
itibaren sahil kuzey yol ile transit yolun birleşmesinden kaynaklandığı
bildirildi.
Çözüm olarak Sahil Kennedy Caddesi’nde transit yolun kaldırılarak kuzey ve
güney yoldaki şeritlerin artırılması ile sahil yolundaki ölümlü, yaralamalı ve
maddi hasarlı trafik kazalarının büyük oranda azalacağı belirtilen raporda,
Atatürk Bulvarı’ndaki kazaların da büyük bölümünün sürücü ve az da olsa yaya
hatalarından kaynaklandığı ifade edildi.
Raporda, Atatürk Bulvarı’ndaki yayalara çarpmalı kazaların önlenebilmesi için
yaya ve alt geçitlerin kullanılmasını teşvik edici tabelalar ve sürücüler için
genel uyarı levhaları konulması önerildi.
D-100 karayolunun Cevizlibağ, Ömür ve Sefaköy rampalarındaki kazaların yol ve
sürücü hatalarından kaynaklandığı belirtilen raporda, D-100 karayolu üzerine
araçların hızlarını gösteren kameralı kontrol sistemi kurularak, tabelalarda
sürücülerin hızlarını görmelerinin sağlanabileceği ifade edildi.
Raporda, hal yolunda meydana gelen kazalarda ise sürücülerin hızlarının hava
yol ve takip mesafesine riayet etmemelerinden kaynaklandığı belirtilerek, "Hal
yolunda sürücülerin hızlarını yolun şartlarına göre ayarlamaları, takip
mesafesine dikkat etmeleri ve sürücülerin hatalarını en aza indirecek şekilde
uyarıcı levhaların önemli noktalarda bulundurulması gerekmektedir" denildi.
Basın Ekspres yolu üzerinde meydana gelen kazaların genel olarak sürücülerin
doğrultu değiştirme, manevralarını yanlış yapma ve sürücülerin hızlarını hava,
yol ve takip mesafesine riayet etmemelerinden kaynaklandığı belirtilen raporda,
yol düzenlemesinin ilgili kurumlar tarafından incelenerek, çözüme kavuşturulması
gerektiği görüşüne yer verildi.
Barbaros Bulvarı üzerinde trafik kazalarının ağırlıklı olarak Sait Çiftçi
katılımında, M. Ali Bey Sokak Kavşağı, Yıldız trafik ışıkları ve Merkez
Komutanlığı trafik ışıklarında meydana geldiği ifade edilen raporda, Merkez
Komutanlığı ışıklardan Sait Çiftçi katılımına kadar olan bölgeye trafiği
yavaşlatıcı yola dik şekilde çizgiler çizilmesi, sürücülerin yavaşlamaları için
ışıklı uyarı tabelası konulması önerildi.
Piyalepaşa Bulvarı üzerinde trafik kazalarının ağırlıklı olarak Uzay Otomotiv
önü, İSTAÇ önü ve Kasımpaşa ayrımında meydana geldiği belirtilen raporda,
Piyalepaşa Bulvarı üzeri Uzay Otomotiv önündeki kontrolsüz kavşağın Dolapdere
istikametinden gelip tekrar Kasımpaşa istikametine dönen kesimin tamamıyla
kapatılması, Kasımpaşa’ya tekrar dönmek isteyenler için Yeni Kasımpaşa
Varyantı’nın çok daha güvenli ve sağlıklı olacağı kaydedildi.
Piyalepaşa Bulvarı’ndan gelip tekrar Piyalepaşa Bulvarı’na dönenlerin güvenli
bir şekilde dönüş yapabilmesi için, Dolapdere istikametinden geliş yönüne
"Yavaş" tabelası ile yanıp sönen sarı ışıklı trafik tabelası konulması ve yola
dik çizgiler çizilmesi önerilen raporda, "Caydırıcı olması bakımından Elektronik
Denetleme Sistemi (EDS) tabelalarının konulması, kazaları azaltıcı bir etken
olarak görülmektedir" denildi.
Büyükdere Caddesi üzerindeki trafik kazalarının ağırlıklı olarak Park Orman
önü, Gültepe dönüşlerinde meydana geldiği kaydedilerek, çözüm olarak, Park Orman
ışıklarda "Hız kesici", "yüksek seviyede yanan sarı ikaz lambaları" ve
sürücülerin göreceği şekilde "yavaş" tabelası konulması gösterildi.
Gültepe dönüşlerinde mevcut ışık sisteminin bulunduğu belirtilerek, kavşağa
yakın yerde sürücülerin göreceği şekilde yüksek seviyede yanan sarı ikaz lambası
konulması önerildi. Darülaceze Caddesi üzerindeki trafik kazalarının da
ağırlıklı olarak Okmeydanı Eğitim ve Araştırma Hastanesi önü ile Cevahir Otel
önünde meydana geldiği ifade edilen raporda, hastanenin önüne yaya üst geçidi
yapılması, otel önüne de hız kesiciler konulması istendi.
Cendere yolu üzerindeki trafik kazalarının ağırlıklı olarak Anıl Beton ve
Evyap önünde meydana geldiğine dikkat çekilerek, bölgede radar uygulaması
yapıldığı hatırlatılarak, yol çizgisi ve işaretlerin güçlendirilmesi, Evyap "B"
kapısı önünde yüksek seviyede yanan sarı ikaz lambası ve hız kesicilerin
konulması önerildi.
Hacı Osman Bayırı üzerindeki trafik kazalarının ağırlıklı olarak Maslak
istikameti, Kefeliköy, Şalvarlı Et ve Saran Holding önünde meydana geldiği
kaydedilen raporda, bayırın gidiş-geliş olarak bölünmesine rağmen kazaların
genellikle ıslak zeminde meydana geldiği, bu nedenle bayır üzerinde özellikle
iniş istikametine ikaz lambası ve hız kesicinin konulması istendi.
Tarabya sahil yolu üzerindeki trafik kazalarının ağırlıklı olarak büfeler
karşısı ve Tarabya Oteli önünde meydana geldiği belirtilen raporda, çözüm olarak
Tarabya sahil yolu üzerinden Tarabya Meydanı ve Tarabya Oteli önüne hız kesici
ve ikaz işareti konulması tavsiye edildi.
Kadıköy Dr. Eyüp Aksoy Caddesi üzerindeki trafik kazalarının ağırlıklı olarak
Siami Ersek Hastanesi arkasındaki ışıklarda meydana geldiği belirtilen raporda,
burada üst geçit yapılması istendi.
Kadıköy Fahrettin Kerim Gökay Caddesi üzerinde trafik kazalarının da
ağırlıklı olarak Çemenzar, SSK ve Göztepe trafik ışıklarında meydana geldiği ve
buraya da üst geçit yapılması istendi. Üsküdar D-100 Selimiye Kışlası önünde
çok sayıda trafik kazası meydana geldiği ve buraya da yayalar için üst geçit
yapılması önerildi.
Haliç kuzey ve güney köprü girişi rampa inişi olması nedeniyle araçların
hızını, aracın yük ve teknik özellikleriyle yol hava ve trafik durumunun
gerektirdiği şartlara uydurmamaları nedeniyle birçok ölümlü ve yaralamalı ve
maddi hasarlı kaza meydana geldiği belirtilen raporda, "Çözüm olarak Haliç
Köprüsü girişinin iki tarafına şoförler tarafından daha rahat görülecek
büyüklükte ve sayıda uyarı levhası konulması ve ayrıca araçların hızlarını
gösteren kameralı kontrol sistemi kurularak araçların hızlarını, kurulacak
levhalarda göstererek daha yavaş gitmelerinin sağlanması trafik güvenliği
açısından büyük önem taşımaktadır" denildi.
Bazı bölgelerde aydınlatmanın yeterli olmamasının da çok sayıda kazaya neden
olduğu vurgulanan raporda, buralara takviye aydınlatma yapılması ve görevlilerce
patlayan lambaların zamanında takılmasına özen gösterilmesi istendi. (dha)