Çin'in demiryolu ulaştırmada teknolojik açıdan ulaştığı seviyenin en önemli
göstergelerinden biri olan ve ülkenin finans ve ticaret merkezi
Şanghay'ı Zhejiang eyaletinin en önemli
şehirlerinden Hangzhou'ya bağlayan hızlı tren bugün itibariyle
hizmete girdi. Daha önceden 78 dakika süren Şanghay-Hangzhou
hattını 45 dakikaya indiren ve ortalama 350 kilometre
hızla gidecek olan hızlı tren, deneme sürüşünde 416,6 kilometre
saat hız yaparak, dünya rekoru kırmıştı. Yolcu trafiği açsından Yangtzi
nehri deltasındaki trafiğin azaltılmasında önemli rol oynayacak 202 kilometre
uzunluğundaki hatta işleyecek hızlı trenin toplam yatırım tutarı 4.4 milyar
dolar oldu.
Çin, son dönemde yaptığı büyük yatırımlar ile dünyanın en uzun hızlı tren
ağını kurmak yolunda ilerliyor. 2012 sonu itibariyle, Çin'in 110 bin
kilometrelik demiryolu ağının 13 bin kilometrelik kısmı hızlı trenlerden
oluşacak. Çin'in üzerinde çalıştığı en önemli hızlı tren projesi ise 2012 de
tamamlanacak ve başkent Pekin'i, Şanghay'a bağlayacak ve toplam maliyeti 33
milyar doları aşacak hızlı tren projesidir. Bu projenin de tamamlanmasıyla iki
şehir arasındaki demiryolu ulaşımı, yarı yarıya azalarak 5 saate inecek.
Çin, sahip olduğu hızlı tren teknolojisini diğer ülkelerde de projelendirmek
ve hayata geçirmek için çalışmalarını sürdürüyor. Bu kapsamda Çin'in
çalışmalarını yürüttüğü ülkelerden birisi de Türkiye. Hali hazırda
Ankara-İstanbul hızlı tren projesinin belirli bölümleri, Çin kredisi ve Çinli
firmalar ile oluşturulan konsorsiyum tarafından yapıldı. Çinli firmalar ayrıca
Ankara-Sivas demiryolu başta olmak üzere Türkiye'deki demiryolu projelerinde
kredi imkanlarıyla yer almak istiyor. Çin Başbakanı Wen Jiabao'un Ekim ayı
başında Türkiye'ye gerçekleştirdiği tarihi ziyaret sırasında demiryolu alanında
işbirliği yapılması, önemli gündem maddelerinden birini oluşturmuştu. Ankara'da
iki Başbakan tarafından yapılan ortak basın toplantısında Başbakan Recep Tayyip
Erdoğan, önümüzdeki dönemde Çin ile demiryolları alanında işbirliğinin
derinleşerek, artacağını belirtmişti.
Uzmanlar, demiryolları alanında kredi ve teknolojin değişimine dayalı
işbirliğinin diğer sektörlerdeki girişimler açısından da örnek teşkil
edebileceğini ifade ediyor. Aynı çevreler, Çin'den Türkiye'ye yönelik
yatırımların veya Çinli firmaların Türkiye'deki faaliyetlerinin, eşdeğer
teknoloji yada ileri teknoloji getiren, katma değer yaratan, istihdam sağlayan
ve tercihen Türkiye'nin ihracatına katkı sağlayan özellikte olmasının
beklendiğini vurguluyor.