İstanbul Anadolu yakasının ilk metrosu olan
Kartal-Kadıköy hattında test sürüşleri yapılırken
Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy hattında inşaat çalışmaları başladı.
29 Ekim 2013'te açılması planlanan Marmaray ile birlikte kentte
inşaatı uzun süredir devam eden hatlar da tamamlanacak. Zaman
Gazetesi'nden Sevgi
Korkut'un haberine göre, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin
(İBB) yapımını üstlendiği hatların 2013'te tek tek hizmete alınması
planlanıyor. Kentin raylı ulaşım uzunluğu 30 kilometre artıracak olan
çalışmaların arasında Haliç Metro Geçiş Köprüsü,
Otogar-Bağcılar-Başak-şehir-Olimpiyatköy, Kartal-Kaynarca metrosu, Yenikapı
bağlantıları yer alıyor.
2003 yılında İETT'nin yapımına başladığı
Otogar-Bağcılar-Başakşehir-Olimpiyatköy metrosunun 2008 yılında test sürüşlerine
başlanacaktı. Yüzde 89'u tamamlanan hattın açılışı 5 yıl gecikmeli olarak 2013
yılına ertelendi. İBB'ye devredilen hattın tünel inşaatları tamamen, demiryolu,
ray ve makas işleri ise büyük oranda tamamlandı. Hatta çalışacak 56 araç depoda
bekliyor. Uzunluğu 21,6 kilometre olan hattın yolcu kapasitesi saatte 70 bin
kişi. İhalesi 1998 yılında yapılan Aksaray-Yenikapı bağlantı hattının yüzde 75'i
tamamlandı. 700 metre uzunluğundaki hat açıldığında Yenikapı'da aktarma
yapılarak Gebze'ye kesintisiz olarak ulaşım sağlanacak. Aksaray-Yenikapı
bağlantı hattı saatte 35 bin yolcu kapasitesine sahip. İnşaatı tamamlanan ve
test sürüşlerinin devam ettiği Kartal-Kadıköy hattı Temmuz 2012'de açılacak.
Kartal-Kadıköy Metrosu'nda yolcu taşımaya en geç temmuz ayında başlanacak. Hat
2013 yılında Kaynarca'ya uzatılacak. Yakacık, Pendik ve Kaynarca duraklarının
eklenmesiyle Kartal-Kadıköy metrosu 26 kilometre uzunluğunda olacak. Saatte 70
bin yolcu kapasitesine sahip olacak Kartal-Kaynarca arasının fiziki gerçekleşme
oranı ise yüzde 35.
Haliç Metro Geçiş Köprüsü'nün yapımı da 2013 yılında tamamlanacak. Birleşmiş
Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü'nün (UNESCO), İstanbul'u Dünya Miras
Listesi'nden çıkarmasını gündeme getiren Haliç Metro Geçiş Köprüsü, uzun süre
uluslararası düzeyde tartışmalara neden olmuştu. Kentin tarihi silüetini
etkileyeceği görüşleri üzerine asma sistem olarak projelendirilen köprüde
taşıyıcı kulenin başlangıçta 82 metre olan uzunluğu 50 metreye düşürüldü.
UNESCO'nun itirazları nedeniyle yapımı uzayan Haliç Metro Geçiş Köprüsü'nün
tamamlanmasıyla birlikte Taksim metrosu Unkapanı'ndan geçerek Yenikapı'ya
ulaşacak. Köprünün taşıyıcı ayaklarının montajı devam ederken fiziki
gerçekleşmesinin yüzde 47'si tamamlandı. Taksim-Yenikapı arasında devam eden
çalışmaların ise yüzde 60'ı tamamlandı. Saatte 70 bin yolcu kapasitesine sahip
olacak hattın toplam uzunluğu ise 5,9 kilometre.