İstanbul’un Metro Borcu: 6 Hat için 4 Milyar Daha



Cumhuriyet Gazetesi'nden Hazal Ocak'ın haberine göre, İBB ekim ayı meclis oturumları gündemine tartışma yaratacak bir rapor geldi. Raporda, “Kaynarca - Pendik-Tuzla”, “Çekmeköy- Sancaktepe- Sultanbeyli”, “Ümraniye- Ataşehir- Göztepe”, “Kirazlı- Halkalı”, “Başakşehir- Kayaşehir” ve “Mahmutbey- Bahçeşehir” hatları için dış borçlanma yetkisi istendi. Söz konusu 6 metro hattının 2017 Devlet Yatırım programında yer aldığı ifade edilen raporda, bu metroların ihale bedelinin toplam 12 milyar 859 milyon 636 bin olduğu belirtildi. Raporda, “Avrupa ve Anadolu Yakası Raylı Sistem Müdürlüğü bünyesinde dış kredili olarak ihalesi yapılan projelerin gerçekleştirilebilmesi için 925 milyon Avro + sigorta primi kadar dış borçlanmaya ihtiyaç duyulduğu” anlatıldı.

Borç 25 milyar lira olacak

Rapora itiraz eden İBB Meclisi’ndeki CHP grubunun sözcüsü Tarık Balyalı şöyle konuştu: “İBB 2017 yılı için meclisten 4 milyar 600 milyon lira borçlanma yetkisi almıştı. Bu yetkinin 2 milyar 811 milyon lirası dış borçlar içindi. 2017 yılında İBB Meclisi’nden geçen borç yetkisi şu ana kadar 2 milyar 900 miylon liradır. Bugün geçen borçlanma yetkisiyle birlikte İBB meclisinden geçen borçlanma yetkisi yaklaşık 7 milyar liraya geldi. Bu hukuka aykırıdır. Çünkü İBB yönetimi yetkisi dışında borçlanma taahhüdü altına girmiştir. Bu şartlarda 2017 yılı sonunda İBB’nin borcu 16 milyar liraya ulaşacak. Bu 6 metro hattı için yaklaşık 13 milyar borç kullanılacak. Bunun 4 milyarı bugün kullanılıyor. Kalan 9 milyar lira muhtemelen 2019 sonuna kadar kullanılacak. Bu şartlarda İBB’nin 2019 sonundaki borcu en az 25 milyar lira olacak. Bugün İBB’nin gelir bütçesi yaklaşık 14 milyardır. 2019 sonunda neredeyse gelirimizin 2 katı borcumuz olacak.”

Rapor, “yatırımların aksatılmadan devam ettirilmesi” gerekçesiyle AKP’li meclis üyelerinin oylarıyla kabul edildi.