İstanbul'un Havaalanı Sıkıntısı 'Hızlı' Çözülecek



Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul’da hava trafiğindeki artış nedeniyle yoğunlaşan sıkıntının alınmakta olan önlemlerle çözümleneceğini belirterek ‘Ancak bu önlemler bizi ancak birkaç yıl daha idare edebilir’ dedi. Yıldırım, hem İstanbul’da sonlanan hem de İstanbul çıkışlı hava trafiğinin artmasının yanısıra transit taşımacılıkta da her yıl yüzde 25 artış olduğunu belirterek şunları söyledi:

Yeni pist 1 Temmuz’da

“Kısa pisti hem uzatıyoruz, hem de ortasındaki 7 metrelik çukuru kapatıyoruz. 8 Mart’ta kapattığımız bu pisti 1 Temmuzda açacağız. Eğer havalar bekledğimiz gibi giderse belki haziranda devreye girecek. Rahat ve sürekli çalışılsın pisti gümrüklü alan dışına çıkardık. Devreye girecek olan SMART sistemiyle iniş ve kalkışları hızlandıracağız. Arka rüzgâr limitini uluslararası standart olan 10 mile yükseltip hızlanma sağlayacağız. Ancak bunların hepsi bize ancak birkaç yıl kazandırır. Orta vadede mesela 5 yıl sonra ihtiyacımızı ya Silivri bölgesinde bir üçüncü havaalanını devreye sokarak, ya da Çorlu Havaalanı ile Atatürk Havalimanını hızlı bir ulaşımla birleştirip tek havaalanı haline getireceğiz. Şimdi bu iki alternatiften hangisini daha kısa sürede devreye sokabileceksek onu tercih edeceğiz.” Yıldırım çeşitli konularda şu görüşleri dile getirdi:

Hava taşımacılığında Türkiye vakası yarattık: Türkiye’de hava taşımacılığında rekor bir gelişim oldu. Dünyada büyüme her yıl yüzde 5 olurken, biz hep katlayarak gittik. Büyüme kriz döneminde bile devam etti. İç hatlarda büyüme yüzde 14 oldu, genelde ise yüzde 7.4’lik bir büyüme söz konusu. Toplam yolcu sayısı 86 milyona ulaştı. Havayolu taşımacılığında ekonomistlerin incelemesi gereken bir Türkiye vakası yarattık.

Tersanelere 2.2 milyar dolarlık destek: Krizde gemi fiyatları düştü, tersanelerde siparişler iptal edildi. Bu zor dönemde gemi inşaa sanayimizi destekledik. Kriz döneminde Tuzla’daki tersanelere kamu olarak 2.2 milyar dolarlık sipariş verdik. Bunun 2 milyar dolarlık bölümü askeri gemi. Ziraat Bankası da  gemi yapımcılarıyla birlikte çalışıyor ve şimdi SWOT analizi yapıyorlar. Bunun sonucunda sektörün zayıflıkları ortaya çıkacak ve destek o noktalara yoğunlaşacak.

Marmaray 2013 sonu bitecek: Marmaray Projesi Yenikapı’da tarihi eserler bulunması nedeniyle 4.5 yıl gecikti. Bu tabii bir maliyet artışına neden oldu. Ancak bu maliyet artışı hesaplanacak ve proje tamamlanacak. Biz ortaya çıkan arkeolojik eserler nedeniyle frene bastık ancak bu gecikmenin bir faydası da oldu. İstanbul’da 2500 yıllık tarihi hakkında bilgimiz vardı, şimdi bu şehirle ilgili 8500 yıllık tarihi bilgimiz var. Hem projeyi tamamlayacağız, hem de bu konuda duyarlılığımız devam edecek. Proje 2013 sonunda devreye girecek.

Metro yapımında devreye girebiliriz: Yerel yönetimler bu konuda zorlanıyor çünkü metro pahalı bir yatırım. Bir düzenleme yaptık ve yasa taslağı hazırladık. Buna göre gerekli hallerde metro yapımı için bakanlık olarak biz devreye gireceğiz. Tasarı yasalaştıktan sonra hangi projeden başlayacağımıza karar vereceğiz.

3. köprü 1992’den beri gündemde: İstanbul’a 3. köprü 1991 ylılında DPT tarafından yatırım programına alındı. Yani o günden beri hep var. Yok biz bir günde karar vermişiz, yok helikohtere binip karar verimişiz bunlar hep spekülasyon. Güzergâh için 6 koridor vardı, biri üzerinde karar kıldık. Ancak bu işin ÇED tarafı, Belediye tarafı var. Çok tarafı var. Hepsiyle görüşülüyor. Gelişmeler var, yakında kamuoyuyla paylaşacağız.

Kontörden TL’ye geçiş incelenecek

Kontörden TL’ye geçişin vatandaşın lehine bir uygulama olduğuna işaret eden Yıldırım, operatörlerin gizli zam yaptığı yönünde bilgilerin kendilerine ulaştığını ve bunları ihbar kabul ettiklerini, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun (BTK) araştırmalarını sürdürdüğünü belirtti. Bakan Yıldırım, GSM arabağlantı ücretlerinde “daha düşecek yer kalmadığını” kaydederek, “Bu arabağlantı ücretleri, 2011 için de geçerli olacak. 2011’de herhangi bir düşüş söz konusu değil. 2010 için yapılan düzenleme 2011 içinde de geçerli olacak” dedi. THY hisselerinin satışına ilişkin soru üzerine Yıldırım, Özelleştirme İdaresi’nin THY ile ilgili çalışma yaptığına değinerek, kamunun ortak olduğu kuruluşlarda büyük hisselerle varlığını devam ettirmesini istemediklerini ancak THY gibi bayrak taşıyıcı kuruluşlar da küçük de olsa bir stratejik kamu hissesinin bulunmasını gerektiğine inandıklarını söyledi. Türk Telekom’un yüzde 45 hissisini elinde bulunduran Hariri Grubu’nun da halka arz çalışması süren hisselerle ilgilendiğini belirterek ‘Bize yüzde 10’luk bir hisse grubu için primli fiyattan teklif vermek istediklerini söylediler’ dedi. Yıldırım, Bingöl, Iğdır, Ağrı havaalanlarının bu yıl sonunda, Şırnak, Yüksekova havaalanlarının 2011-2012’de tamamlanacağını belirtti.