Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul’da hava
trafiğindeki artış nedeniyle yoğunlaşan sıkıntının alınmakta olan önlemlerle
çözümleneceğini belirterek ‘Ancak bu önlemler bizi ancak birkaç yıl daha
idare edebilir’ dedi. Yıldırım, hem İstanbul’da sonlanan hem de
İstanbul çıkışlı hava trafiğinin artmasının yanısıra transit taşımacılıkta da
her yıl yüzde 25 artış olduğunu belirterek şunları söyledi:
Yeni pist 1 Temmuz’da
“Kısa pisti hem uzatıyoruz, hem de ortasındaki 7 metrelik çukuru kapatıyoruz.
8 Mart’ta kapattığımız bu pisti 1 Temmuzda açacağız. Eğer havalar bekledğimiz
gibi giderse belki haziranda devreye girecek. Rahat ve sürekli çalışılsın pisti
gümrüklü alan dışına çıkardık. Devreye girecek olan SMART sistemiyle iniş ve
kalkışları hızlandıracağız. Arka rüzgâr limitini uluslararası standart olan 10
mile yükseltip hızlanma sağlayacağız. Ancak bunların hepsi bize ancak birkaç yıl
kazandırır. Orta vadede mesela 5 yıl sonra ihtiyacımızı ya
Silivri bölgesinde bir üçüncü havaalanını devreye sokarak, ya
da Çorlu Havaalanı ile Atatürk Havalimanını
hızlı bir ulaşımla birleştirip tek havaalanı haline getireceğiz. Şimdi bu iki
alternatiften hangisini daha kısa sürede devreye sokabileceksek onu tercih
edeceğiz.” Yıldırım çeşitli konularda şu görüşleri dile getirdi:
Hava taşımacılığında Türkiye vakası yarattık: Türkiye’de hava taşımacılığında
rekor bir gelişim oldu. Dünyada büyüme her yıl yüzde 5 olurken,
biz hep katlayarak gittik. Büyüme kriz döneminde bile devam etti. İç
hatlarda büyüme yüzde 14 oldu, genelde ise yüzde 7.4’lik bir büyüme söz
konusu. Toplam yolcu sayısı 86 milyona ulaştı. Havayolu taşımacılığında
ekonomistlerin incelemesi gereken bir Türkiye vakası yarattık.
Tersanelere 2.2 milyar dolarlık destek: Krizde gemi
fiyatları düştü, tersanelerde siparişler iptal edildi. Bu zor dönemde gemi inşaa
sanayimizi destekledik. Kriz döneminde Tuzla’daki tersanelere
kamu olarak 2.2 milyar dolarlık sipariş verdik. Bunun 2 milyar dolarlık bölümü
askeri gemi. Ziraat Bankası da gemi yapımcılarıyla birlikte çalışıyor ve
şimdi SWOT analizi yapıyorlar. Bunun sonucunda sektörün zayıflıkları ortaya
çıkacak ve destek o noktalara yoğunlaşacak.
Marmaray 2013 sonu bitecek: Marmaray Projesi Yenikapı’da
tarihi eserler bulunması nedeniyle 4.5 yıl gecikti. Bu tabii
bir maliyet artışına neden oldu. Ancak bu maliyet artışı hesaplanacak ve proje
tamamlanacak. Biz ortaya çıkan arkeolojik eserler nedeniyle frene bastık ancak
bu gecikmenin bir faydası da oldu. İstanbul’da 2500 yıllık
tarihi hakkında bilgimiz vardı, şimdi bu şehirle ilgili 8500
yıllık tarihi bilgimiz var. Hem projeyi tamamlayacağız, hem de bu
konuda duyarlılığımız devam edecek. Proje 2013 sonunda devreye girecek.
Metro yapımında devreye girebiliriz: Yerel yönetimler bu
konuda zorlanıyor çünkü metro pahalı bir yatırım. Bir düzenleme yaptık ve yasa
taslağı hazırladık. Buna göre gerekli hallerde metro yapımı için bakanlık olarak
biz devreye gireceğiz. Tasarı yasalaştıktan sonra hangi projeden başlayacağımıza
karar vereceğiz.
3. köprü 1992’den beri gündemde: İstanbul’a 3. köprü
1991 ylılında DPT tarafından yatırım
programına alındı. Yani o günden beri hep var. Yok biz bir günde karar vermişiz,
yok helikohtere binip karar verimişiz bunlar hep spekülasyon. Güzergâh için
6 koridor vardı, biri üzerinde karar kıldık. Ancak bu işin
ÇED tarafı, Belediye tarafı var. Çok tarafı var. Hepsiyle
görüşülüyor. Gelişmeler var, yakında kamuoyuyla paylaşacağız.
Kontörden TL’ye geçiş incelenecek
Kontörden TL’ye geçişin vatandaşın lehine bir uygulama olduğuna işaret eden
Yıldırım, operatörlerin gizli zam yaptığı yönünde bilgilerin kendilerine
ulaştığını ve bunları ihbar kabul ettiklerini, Bilgi Teknolojileri ve İletişim
Kurumu’nun (BTK) araştırmalarını sürdürdüğünü belirtti. Bakan Yıldırım, GSM
arabağlantı ücretlerinde “daha düşecek yer kalmadığını” kaydederek, “Bu
arabağlantı ücretleri, 2011 için de geçerli olacak. 2011’de herhangi bir düşüş
söz konusu değil. 2010 için yapılan düzenleme 2011 içinde de geçerli olacak”
dedi. THY hisselerinin satışına ilişkin soru üzerine Yıldırım, Özelleştirme
İdaresi’nin THY ile ilgili çalışma yaptığına değinerek, kamunun ortak olduğu
kuruluşlarda büyük hisselerle varlığını devam ettirmesini istemediklerini ancak
THY gibi bayrak taşıyıcı kuruluşlar da küçük de olsa bir stratejik kamu
hissesinin bulunmasını gerektiğine inandıklarını söyledi. Türk Telekom’un yüzde
45 hissisini elinde bulunduran Hariri Grubu’nun da halka arz çalışması süren
hisselerle ilgilendiğini belirterek ‘Bize yüzde 10’luk bir hisse grubu için
primli fiyattan teklif vermek istediklerini söylediler’ dedi. Yıldırım, Bingöl,
Iğdır, Ağrı havaalanlarının bu yıl sonunda, Şırnak, Yüksekova havaalanlarının
2011-2012’de tamamlanacağını belirtti.