TMMOB Şehir Plancıları Odası Başkanı Necati
Uyar, projenin uygulanabilirliğinin test edilmesi için öncelikle
yerinin belli olması gerektiğini belirterek, ancak 120-140
metre genişliğinde kanal açılmasının uygulanabileceğini söyledi. Öncelikle
düşünülmesi ve tartışılması gereken konunun yüksek bir maliyete sahip
olacak projeden elde edileceklere değip değmeyeceği olduğunu ifade eden
Uyar, şunları söyledi:
''Öncelikle proje doğada nelere neden olur, nasıl bir değişime neden olur,
İstanbul'a etkisi ne olur bunların tartışılması lazım. Çünkü proje tek başına
kanal projesi olarak söylenmiyor. Aynı bölgede, muhtemelen Silivri yakınlarında
bir havaalanı, üstüne yeni bir kentten söz ediliyor. İstanbul'un nüfusunun çok
daha artmasına neden olacak ve İstanbul'u yaşanmaz hale getirecek spekülatif
girişimin adımlarından biri olarak görülüyor.
Başbakan Süveyş ve Panama kanallarını örnek veriyor. Sorun şu ki oralarda
denizde doğal bir geçiş olmadığı için yani doğal bir boğaza sahip olmadıkları
için o kanallar yapılmış. Doğal bir boğazı, deniz geçişi olan bir kentte sadece
buradaki gemi yükünü taşımak için açılacak bir kanal ne derece
mantıklıdır.''
Böyle bir kanal ihtiyacının İstanbul için olmaz olmaz konumda bulunmadığına
işaret eden Uyar, ''İstanbul'un çok daha önemli sorunları var. İstanbul'un böyle
spekülatif gelişmelere neden olacak çılgın projelerden çok daha aklı başında
projelere ihtiyacı var. 3. Boğaz Köprüsü gibi İstanbul'un gelişmesinde çok ciddi
zararlara neden olabilecek spekülatif bir adımdır. İstanbul için gerekli bir
proje değil diye düşünüyorum.''
İki ayrı yerde kent projelerinin gerçekleşeceğini ifade eden Uyar, ''Projenin
diğer kısımları rant amaçlı olduğu için kolaylıkla yapılır ve gerçekleşecektir,
ancak böyle bir ihtiyaç olmadığı için zaten böyle bir kanal yapılmaz. Diğerleri
yapılır, kanal kalır'' dedi.