Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın 2023
projelerinden İstanbul'a 3. havalimanının ayrıntıları ortaya
çıktı. Büyükşehir Belediyesi'nin beş aylık çalışmalarının sonucunda
havalimanının Karadeniz sahiline kurulmasına karar verildi. İlk
etapta 100 milyon yolcu kapasiteli düşünülen havalimanı Başbakan'ın talimatıyla
120 milyona çıkarıldı. Zaman Gazetesi'nden Yasin
Kılıç'ın haberine göre, Arnavutköy-Göktürk-Çatalca
yollarının birleştiği kavşaktaki 3 bin 500 hektarlık bölgeye yapılacak
havaalanının 6 pisti bulunacak. Dış dokusu Edirne'deki Selimiye Camii'nin
İslam-Osmanlı motifinden esinlenerek yapılacak havalimanının, 3. köprü ile aynı
sürede bitirilmesi hedefleniyor.
Yeni havalimanı; terminal binası, pistler, aktarma istasyonu, tamir tesisleri
ve hangarlar ile hava taşımacılık tesislerinin bulunduğu 5 önemli tesisten
oluşacak. 350 m x bin 500 m'lik bir kullanım alanıyla asmakatı da olan 6 katlı
bir binadan oluşacak havalimanı, 3. Köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu ile entegre
olacak. Yap-işlet-devret modeli ile yapımı planlanan havalimanı ihalesine 2013
yılı bitmeden çıkılacak. Yapımında 100 bin kişilik istihdam oluşturacak
havalimanı, ayırt edici şekli ile uzaydan görülebilecek. Yeni havalimanı alt-üst
yapı, ulaşımı, yolcu ve yük kapasitesi ile birlikte dünyadaki en modern ve büyük
havaalanlarından biri olacak.
Yeni havalimanında neler olacak?
5 km x 7 km boyutunda toplam 3 bin 500 hektarlık alanda kurulacak.
Havalimanıyla bağlantılı 1.100 hektarlık ileri teknoloji endüstri ve ticaret
alanı bulunacak.
Uçuş yolları sesi en aza indirgeyecek şekilde konumlanacak.
Terminal binası yeşil bina olarak tasarlandı.
Cam zarf kullanımı, terminal binasının ortasında maksimum gün ışığı girişi
sağlayarak yapay aydınlatma ihtiyacını azaltıyor.
Terminal binası elektrik kullanımını en aza indirgemek üzere maksimum
derecede kullanan 'akıllı bina' olacak.
Elektrik ve ısıtma ihtiyaçları, havalimanının ürettiği çöplerin çoğu
kullanılarak merkezi ısıtma ve güç üretim birimiyle karşılanacak.
Havalimanının 5 önemli tesisi bulunacak; terminal binası, pistler, aktarma
istasyonu, tamir tesisleri ve hangarlar ile hava taşımacılık tesisleri.
350 m x 1.500 m'lik bir kullanım alanıyla asmakatı da olan 6 katlı bir bina,
düşük seviyede varış ve ikinci bir seviye de havalanma seviyesi olmak üzere
toplam 4 terminal, yetkililer ve yönetimin kullanımı için asmakat bulunacak.
Büyük bir alışveriş tesisi, üst 3 katta 5 yıldızlı oteller, ticari ofis
binaları, ticari fuar alanı bulunacak.
Uluslararası finans ve ticari işlemler için 'özel ekonomik bölge'
kurulacak.
Rüzgarın hızını asgariye indirecek bir aerodinamik şekilde tasarlanacak.
Dış dokunun tamamı elektrik kullanımının karşılanacağı, güneş kolektörü
görevi yapacağı galvanik dokuyla kaplanacak.
Havalimanına ait jumbo-jetlerin iniş ve kalkışlarına uygun 3,5-4 km
uzunluğunda Karadeniz'e paralel olan 4 pist ve Karadeniz'e dik uzanan 2 pist
olmak üzere toplam 6 pist bulunacak.
Uçuş yolları direkt olarak önerilen kentin üzerinden uçmayı önleyecek şekilde
konumlandırılacak.
Terminal, raylı sistem aracılığı ile Taksim'e bağlanacak. Bu raylı sistem,
eski demir yolu hattının güzergâhından geçirilecek. Toplu taşıma aracılığıyla
İstanbul'un tüm bölgelerinden ulaşım sağlanacak. Taksim'den havalimanına 15
dakikada ulaşılacak.
Yüksek hızlı tren, havalimanındaki aktarma istasyonunda sonlanacak. Buna
ilaveten, aktarma istasyonunda Havaalanı Metrosu, Boğaz'dan üçüncü geçişi
sağlayan raylı sistem, HavaRay, kent merkeziyle bağlantıyı sağlayan otobüs
hatları ve otopark bulunacak.