İstanbul’da Metro Yatırımı Karayolundan 5 Kat Fazla!
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, 12 Mart 2005 tarihinde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla temeli atılan ve kazı çalışmaları hızla devam eden 4. Levent - Ayazağa - Darüşşafaka Metrosu’nu gazetecilere gezdirdi ve çalışmalar hakkında bilgi verdi. Çok sayıda basın mensubunun yer aldığı gezide, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşımdan Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Rafet Bozdoğan da hazır bulundu.
Başkan Topbaş; “Raylı sistem yatırımlarımız 5 kat daha hızlı…” Seyrantepe TEM Kavşağı’ndaki metro bağlantı noktasında başlayan gezi öncesinde, Başkan Kadir Topbaş İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin raylı sistem çalışmaları hakkında detaylı bilgiler verdi. Şu anda inşaatı devam eden raylı sistem çalışmalarının toplam maliyetinin 3.5 milyar doları bulduğunu, Ulaştırma Bakanlığı’nın yaptığı Marmaray ile bu rakamın 5 milyar dolara çıktığını vurgulayan Başkan Topbaş, şöyle konuştu;
“İstanbul’un ulaşım problemini çözmek için kara, deniz ve raylı sistem yatırımlarını eşzamanlı olarak büyük bir hızla sürdürüyoruz. Raylı sisteme ağırlık verilmediği yönündeki eleştiriler yerin 30 metre altındaki çalışmaların yeterince bilinmemesinden kaynaklanıyor. Gerçekte İstanbul’un yüzeyinde görüldüğü kadar yeraltında da ulaşım çalışmalarımız hızla sürüyor. Raylı sistemin yanı sıra, yine yerin altında da “7 Tepe 7 Tünel” karayolu sistemi çalışmalarımız ciddi şekilde devam ediyor. Kazı çalışmasının yüzde 46’sı tamamlanan 4. Levent-Ayazağa-Darüşşafaka Hattı’nda günde 7 şaft ve 25 ayna (kazı noktası) oluşturduk. Günde 35 metre, ayda 1 kilometre kazı yaparak bir dünya rekoruna imza attık. Taksim-4 Levent Hattı 8 yılda bitti. Biz çift tünel ve ara bağlantılarıyla toplam 16 kilometre olan 4. Levent-Darüşşafaka Hattı’nı 4 yılda bitireceğiz. Bu da ayrı bir dünya rekoru… Toplam 5 milyar doları bulan raylı sistem yatırımlarımız, İstanbul’u bir şantiye şehrine dönüştüren 1 milyar dolarlık karayolu çalışmalarımızdan 5 kat daha fazla…”
İstanbul’un trafik sorununu çözmek için kavşak, yol ve köprü çalışmalarının yanı sıra metro yatırımlarında da çok büyük önem verdiklerinin altını çizen Kadir Topbaş, yerin 30-40 metre altında binlerce mühendis ve işçinin metro tünellerini birbirine bağlamak için gece gündüz çalıştığını, 4. Levent-Ayazağa-Darüşşafaka arasında inşaatı hızla devam eden metro tünelleri için 31 şantiye kurularak ayda bin metre tünel kazıldığını kaydetti.
4. Levent-Ayazağa-Darüşşafaka Metrosu’na 3 istasyon daha ilave edildi
Taksim-4. Levent Metrosu’nun (İstanbul Metrosu) devamı olan 4. Levent - Ayazağa - Darüşşafaka Metrosu’nun İstanbul’un kuzey-güney aksında çok önemli bir omurga olacağını belirten Başkan Kadir Topbaş, hat hakkında şu bilgileri verdi; “4.Levent Ayazağa Metrosu’nu Atatürk Sanayi Sitesi ve Darraşşüfaka’yı yolcu taleplerine göre 2 ayrı istasyon olarak ilave ettik. Seyrantepe de triyaj alanı, vagon garajı ve aynı şekilde istasyon olarak düşünüldü. Galatasaray Kulübü’nün yapacağı Seyrantepe Stadı ve bu bölgeye taşınmak istenen Şişli Etfal Hastanesi’nin yoğunluğu dikkate alınarak buraya da bir istasyon yapmaya karar verdik. Böylece projeye 3 tane daha istasyon ilave edilmiş oldu. Seyrantepe’ye 2007 sonu itibariyle vagonları taşıyacağız ve tünel kazılarını bitireceğiz. 2008 sonunda ise istasyonu kullanır hale getireceğiz. Seyrantepe İstasyonu’nun üstüne bir iş merkezi inşa edilecek. Yap-işlet gibi bir modelle metroyu Darrüşşafaka’dan Sarıyer’e kadar uzatmayı da planlıyoruz. Öte yandan, yıllardır Anıtlar Kurulu’ndan onayı alınmayan metronun Haliç geçiş köprüsünün projelendirilmesi ve sondaj çalışmaları bitti. Şu anda inşaat başlıyor. Yenkapı’daki arkeolojik bulgular yüzünden istasyonu tünelin içinde çözüp yolumuza devam edeceğiz. Taksim-Unkapanı 2 bin 600 metre, Unkapanı-Yenikapı 2 bin 600 metre olmak üzere toplamda 5 bin 200 metrelik Taksim-Yenikapı Hattı ile 4. Levent-Darüşşafaka Hattı’nı 2009 başında hizmete almayı hedefliyoruz. Bu hat 2010 da Marmaray ile entegre olduğunda da İstanbul ulaşımda ciddi bir mesafe alacak.”
İstanbul’un 500 kilometrelik metro projesi hazırlanıyor…
İstanbul’un ulaşım sorununu nihai bir çözüme kavuşturmak için Silivri’den Tuzla’ya, Sarıyer’den Beykoz’a kadar toplam 500 kilometrelik metro hattı projelendirdiklerini ifade eden Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, bu raylı sistemlerin toplam maliyetinin 25 milyar doları bulduğunu söyledi. Yatırım bütçesinin yüzde 65’ini ulaşıma ayırdıklarını hatırlatan Topbaş, “İstanbul’un ideal ölçüsü olan 500 kilometre raylı sisteme ulaşması gerekiyor. 47 kilometrelik mevcut raylı sistemimize şu an inşaatı devam eden 74 kilometreyi daha ilave edeceğiz. 87 kilometrelik raylı sistemin de projesini bitirdik, bir kısmı ihale aşamasına geldi. Bu yatırımların yüzde 90’ına yakını metro olarak yerin altından inşa ediliyor” diye konuştu.
İstanbul’un kurtuluşu metroda…
Şehirlerin kurtuluşunun metro yapımından geçtiğine ve gelişmiş tüm şehirlerde ulaşımda nihai çözüme raylı sistemle ulaşıldığına dikkat çeken İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, raylı sistem yatırımları hakkında şu bilgileri verdi;
“İstanbul için tek kurtuluş yolu raylı sistemdir. İkitelli Olimpiyat Köyü’nde kazılar sürüyor. 30 ay sonra kazılar bitecek ve bir yıl içinde de elektromekanikleri bitecek. Aksaray’dan bir insanımız rahatlıkla Olimpiyat Köyü’ne ulaşacak. Bakırköy-Beylikdüzü Hattı’nın birinci etabı olan Küçükçekmece Hattı ihale aşamasına geldi. Avcılar’a gidecek ayrı bir hattımız daha var. Avrupa Yakası’nda E-5’i 12 şeride çıkartıyoruz. Buradan metrobuslarla hızlı ulaşım sağlanacak. Beşiktaş’tan-Sarıyer’e denize paralel sahil yolunda proje çalışmalarını istedik. Beşiktaş-Ortaköy-Arnavutköy-Emirgan Hattı sahildeki trafiğin tek çözümü. 4. Levent’ten Seyrantepe, Zeytinburnu-Kazlıçeşme’ye gelen bir hattımız var. Kağıthane ile Alibeyköy ve Bayramapaşa’dan geçiyor. Sultançiftliği Edirnakapı Hattı ile entegre oluyor ve Zeytinburunu’na gidiyor. Beşiktaş’tan Yıldız çıkışından Mecidiyeköy’deki metroyla çakışan, Kağıthane-Alibeyköy-Gaziosmapaşa-Giyimkent’ten geçen bir hat da Bahçeşehir-Büyükçekmece ve Silivri’ye kadar gidecek. Anadolu Yakası’nda ise Üsküdar-Altunazade-Ümraniye-Tepeüstü Hattı’nın projesi bitti, ihalesi yapılacak ve bu dönem inşaatı başlayacak. İnşaatı devam eden Kadıköy-Kartal Hattı daha sonra Tuzla’ya kadar uzanacak. Üsküdar’dan Beykoz’a kadar da sahilden raylı sistem planladık. Bu 500 kilometrelik raylı sistem yatırımları tamamlandığında İstanbul’un ulaşım sorunu büyük ölçüde bitmiş olacak. Tuzla’dan kalkan bir vatandaşımız Sarıyer’e ve Silivri’ye kadar aktarmalarla rahatlıkla raylı sistemle gidebilecek.”
İnşaatı devam eden 74 kilometre raylı sistemin bu dönem bitirilmesi hedefleniyor…
“Bugüne kadar yapılan metro çalışmalarının yıl ortalaması 2,5 kilometreyken, şu anda ise 15 kilometre… Yani geçmişe göre 6 misli fazla iş yapıyoruz” diyen Başkan Kadir Topbaş, inşaatı devam eden 74 kilometrelik raylı sistemi bu dönemde bitirmeyi hedeflediklerini söyledi. Bunun için Maliye Bakanlığı’ndan ek kaynak istediklerini dile getiren Başkan Topbaş, “Ama kendi öz kaynaklarımızla ve yap-işlet modeliyle formüller üretmeye çalışıyoruz. Arzumuz 74 kilometreyi bu dönem bitirmek ve ihale aşamasındaki 87 kilometrelik bölümden de önemli bir mesafe almak. Birazcık daha fazla paramız olsa, bu işe çok daha kısa zamanda bitiririz. Daha çok para olsa 50 yerden, 100 yerden girerim. Kaynak ve imkan meselesi. Atina Metrosu’nu AB yaptı, biz kendi kaynaklarımızla yapıyoruz bu çalışmaları. Bu yatırımları İstanbullular yapıyor, bizim bütçemizden karşılanıyor. Bu nedenle arkadaşlarıma ‘Mümkün mertebe diğer yatırımları biraz küçültün, ağırlığı ulaşıma ve metroya verelim’ diye talimat verdim. Bunu hep birlikte başaracağız” şeklinde konuştu.
Çalışmaları süren raylı sistem hatları
4. Levent- Ayazağa, Taksim- Unkapanı, Yenikapı-Unkapanı, Yenikapı-Aksaray, Otogar Bağcılar, İkitelli Olimlpiyat Köy, Edirnekapı- Sultançiftliği, Kadıköy-Kartal.
4. Levent-Ayazağa-Darüşşafaka Metrosu teknik bilgileri
4.Levent’ten Maslak Atatürk Oto Sanayi Sitesi ve Darüşşafaka’ya kadar çift hat tünel çalışması yapılıyor. Seyrantepe’deki depolama alanını ana hatta bağlayan 3 adet bağlantı tünelleri kazılıyor.
İstasyon sayısı 5; Sanayi, İTÜ Ayazağa, Atatürk Oto Sanayi, Darüşşafaka, Seyrantepe Depo. Günde 35 metre, ayda bin metre tünel kazma hızına ulaşıldı. Ağustos ayı hedefi 1200 metre. Ara bağlantılar, yaklaşım tünelleri ve Darüşşafaka uzatımı dahil toplam tünel boyu 16 bin metre. Kazı gerçekleşme yüzdesi; Yüzde 46. Kaba inşaat kilometre maliyeti yaklaşık 15 milyon dolar. Bu hat bugüne kadar yapılan en uygun fiyatlı metro inşaatı özelliği taşıyor.
Seyrantepe Depo Sahası’nın özellikleri;
Depolanacak metro aracı sayısı 338 adet (zemin altı kotlarda 2 kat toplam 70.000 m² alanda). Bakım alanı 12.500 metrekare. Otopark kapasitesi 3 bin araç. Transfer merkezi alanı 200 bin metrekare. Ayrıca alışveriş alanları ve iş merkezi. Projede çalışan işgücü yüklenici taşeronlar dahil 787 kişi. İş 24 saat 3 vardiya esasıyla devam ediyor.