İstanbul’da Hafriyat Tepeleri Büyüyor



İstanbul'da geçen yıl hayata geçirilen 'Araç Takip Sistemi' ve alınan diğer tedbirlere rağmen İstanbul'un bazı noktalarında kaçak hafriyat ve moloz dökümü yapılıyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Çevre Koruma Müdürü Baysal Badem, kaçak döküm yapan kamyonlardan GPS’leri bir şekilde söküldüğünü söylerken, sürücüler de kaçak döküm yapan kamyonlarda GPS cihazı bulunmadığını ve o dökümleri yapanların taşıma izinlerinin olmadığını belirtti.

“Araç Takip Sistemi” hareket halindeki hafriyat kamyonlarının takip edildiği, güzergah dışına çıkanların, aşırı hız yapanların görülebildiği bir sistem. Bu çalışmanın detaylarını anlatan İBB Çevre Koruma Müdürü Baysal Badem, geçen senelere göre kaçak döküm oranının azaldığını ifade ederek şunları söyledi: “Biz bu sistemi 1-2 sene içinde aktif hale getirdik. Geçen senelere göre kaçak döküm oranı azaldı. Ama bunun takibini sadece Çevre Koruma Müdürlüğü olarak biz yapmıyoruz. Zabıta ve jandarma ekipleri de denetimler yapıyor. Hatta vatandaşlar üzerinden de şikayetler geliyor. Biz o şikayetleri gidip inceliyoruz. Yerinde incelemeden, sahayı görmeden kesinlikle ceza kesmiyoruz. Yani kaçak döküm tespit ettiğimizde ceza işlemi uyguluyoruz. O cezalar da gayet büyük rakamlar. Ona rağmen maalesef kaçak dökümler devam ediyor.”

Sözcü’de yer alan DHA kaynaklı habere göre; 2018 yılında 8 bin 900 kamyona GPS yerleştirildiğini ve bu araçların hafriyat taşıma izinlerinin bulunduğunu ifade eden Baysal Badem, “İstanbul’da şu an da 13 bin araç var. Bunlardan 8 bin 900’ü sisteme kayıtlı. Özellikle hafriyat kontrol merkezini kurduktan sonra araçlara kaçak dökümleri engellemek için GPS sistemi olarak adlandırılan uyarıcı cihaz taktık. Bu sisteme geçtikten sonra bir azalma oldu. Ama bu azalmaya da aldanmamak gerekiyor. Aslında belki de bu azalma inşaat sektörünün durgunluğundan da kaynaklanabilir.” şeklinde konuştu.

Reklam Goruntulenme Bolumu

Badem, sistemin nasıl işlediğini şöyle anlattı: “Bizim Ulaşım Koordinasyon Müdürlüğü veya Toplu Ulaşım Müdürlüğü tarafından belirlenen ulaşım yollarımız var. Hafriyat kamyonlarının seyir halinde olduğu yollarımız var. Bu yollarda bu araçların hızlarını da denetliyoruz. Trafik kurallarına uyup uymadıklarını da denetleyebiliyoruz. Harita üzerinden kamyonların güzergahlarını ve hızlarını takip ediyoruz. Hız limitlerini aştıklarında yine sinyalden uyarı geliyor bize.

 Tabii trafik kurallarıyla ilgili ihlaller trafik polisleri ekiplerince değerlendiriliyor. Bununla ilgili bizim yaptığımız herhangi bir yaptırım yok. Kaçak bir döküm olduğunda o kamyonla ilgili bütün izinleri inceliyoruz. Eğer izin belgesi yoksa GPS takılı değildir büyük bir ihtimalle. İzin belgesi olmadığında izin belgesi bulundurmamaktan ceza işlemi uyguluyoruz. Kaçak döküm yaptığı esnada yakaladığımız zaman belgesizlikten değil kaçak dökümden dolayı çok daha fazla cezaları uygulayabiliyoruz.”

“GPS kapattıklarında kaçak döküm yapabiliyorlar”
İstanbul’da 14 resmi hafriyat döküm sahası bulunuyor. İBB Çevre Koruma Müdürü Baysal Badem, “Sahalarımızın hemen hemen yüzde 60’ında doluluk var. Bunların yüzde 40 veya 50’sinde boşluk var. İleride inşaat sektörünün canlanması veya kentsel dönüşüm projelerinin uygulanmasıyla beraber bu alanlar da yeterli olmayabilir. Biz bunu düşünerek Tarım ve Orman Bakanlığı’ndan 7-8 madeni bitmiş ocakların da devrini talep ettik” ifadelerini kullandı.

Hafriyat kamyonunda GPS sistemi bulunmasına rağmen kaçak döküm yapanların olduğunu ifade eden Baysal Badem, sözlerine şöyle devam etti: “GPS bulunup kaçak döküm yapanlar, GPS bağlantısının elektrik bağlantısını çektiği takdirde zaten o aracı izlememiz mümkün olmuyor. Onlar da GPS takılı araçlarda. GPS kapattıklarında elbette kaçak döküm yapabiliyorlar. Sistemden koptuğu andan itibaren 5 gün içinde eğer biz o araçtan sinyal alamıyorsak telefonlarla kendisini uyarıyoruz. Birçok şoförün gerekçesi ‘bizim o GPS cihazının söküldüğünden veya alarm vermediğinden haberimiz olmuyor’ şeklinde oluyor. Ama biz buradan yine denetimini sağlıyoruz.”