İstanbul'da Bisiklet Yolları İşgal Altında



İstanbul’da bisikletli ulaşımı geliştirmek, sağlık, çevre ve ekonomiye katkı sağlamak için yapılan bisiklet yollarının kullanımlarına ilişkin ciddi sorunlar yaşanıyor. Bu sorunların başında, motorlu taşıt sürücülerinin ve yayaların bisiklet yollarını bilinçsizce kullanmaları geliyor. Kent genelinde bulunan yaklaşık 100 kilometre uzunluğundaki bisiklet yollarından yalnızca birkaçı kullanılabilir durumda. Geriye kalan diğer yollar motorlu taşıt ve yaya işgali altında. O yerlerden biri de Gaziosmanpaşa ilçesinde Küçükköy Meydanı ile Alibeyköy arasındaki 2,7 Kilometrelik bisiklet yolu. Yalnızca bisiklet sürücülerinin kullanması gereken yol üzerinde motorlu taşıt parklarından otobüs durağına, yaya trafiğinden çöp konteynerine kadar birçok engel bulunuyor.

Bilinçsiz kullanımlarla bisiklet yolları anlamsız hale geliyor
DHA'da yer alan habere göre Bisikletliler Derneği Başkanı Murat Suyabatmaz ise İstanbul’un birçok noktasında benzer sorunların yaşandığını belirterek, "Bisiklet yollarının kullanımı konusunda herkese sorumluluk düşüyor. Burada görüldüğü gibi, çöp konteynerinin bir cebi var. Ancak belediye ekibi bu konteyneri yerine koymuyor. Bunu birkaç yerde daha yaşadık. Belediyenin temizlik işçileri bu konuda yeterince eğitilmemiş demek ki. Bu yollara toplumun tüm kesimlerinin sahip çıkması lazım. Eğer bu sağlanırsa bisiklet yolları da kullanılabilir, olur. Bu yol üzerine araç park edenler, bu yolun güvenli olmadığını gösteriyor. Bu da bisiklet yollarını anlamsız hale getiriyor. Bisiklet yolu güzergahında park eden sürücülere cezai işlem uygulanmadığı sürece benzer sorunlar yaşanmaya devam edecek" dedi.

Reklam Goruntulenme Bolumu

Plastik engeller bisiklet yoluna park eden sürücüler tarafından kırılmış
Bisiklet yolunu, motorlu taşıt yolundan ayıran plastik engellerin, yola park eden sürücüler tarafından kırıldığına dikkat çeken Suyabatmaz “Aslında birçok ülkede, beton ve yüksek engeller kullanılıyor. Böylece araçlar kesinlikle bisiklet yollarına giremiyor. Bizde de öyle olması gerekiyor. Bu şekilde küçük plastik engellerle, eğitimsiz sürücülerimizi maalesef eğitmemiz çok mümkün görünmüyor" diye konuştu.

Suyabatmaz’a göre, kent genelindeki birçok bisiklet yolu yeterli ve güvenli değil. Bisikletin ve bisiklet yollarının, insanların kişisel sağlıkları ve ekonomileri için bir ihtiyaç olduğunu söyleyen Suyabatmaz, “Bisiklet ve yolları ülkemiz için ayrıca ciddi bir ekonomik kazanç. Sadece petrol için 80 milyar dolar civarında bir para harcanıyor. Bunun büyük bir miktarı ulaşım için. Şayet bisiklet ulaşım aracı olarak kullanılır ve yaygınlaşırsa, bu 80 milyar doların azalması da mümkün olacak. Böylece cebimize de bir miktar para kalmış olacak. Bazı kişiler için bu, ayda bin lirayı buluyor. İşe, okula, pazara, camiye giderken bisikletle bedava ulaşım yapma imkanımız var. Yeter ki güvenli bisiklet yolları olsun ve sürücüler bisikletlilere saygı göstersin" dedi.

Bisiklet yollarını güvenli bulmayan bisiklet sürücülerinin trafiğe bisikletleri ile çıkmaktan korktuğunu söyleyen Bisikletliler Derneği Başkanı Murat Suyabatmaz, sözlerine şöyle devam etti:

"Hafriyat kamyonları özellikle dubaların üzerinden geçiyor. Yol üzerine park ediyorlar. Bu maalesef korkunç bir durum. Zaten trafikte saygı öğrenilmiş bir şey değil. Toplum mutlaka süreç içinde bisikletin önemini kavrayacaktır. Bu süreci hızlandırmamız lazım. Buna herkesin çok ihtiyacı var. Özellikle de ekonomik olarak buna herkesin ihtiyacı var ve olacak. Ancak bugün bisiklet yollarına yayalar giriyor. Bu bizim bir diğer sorunumuz. Araçların park etmesi ayrı bir sorun, yayaların girmesi motosikletlerin girmesi ayrı bir sorun. Avrupa’da olsanız bisiklet yolunda yürüdüğünüzde, şayet bisiklet yayaya çarparsa tazminatı yaya ödüyor."